Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup, Terhadap Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Produk Second Pada Toko Pakaian Bekas Cowboy Collection Di Air Tawar Padang Di Era Pandemic Covid-19

Authors

  • Muhammad Ricard Alzikri Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Keuangan Pembangunan Dan Perbankan (STIE “KBP”)
  • Febsri Susanti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Keuangan Pembangunan Dan Perbankan (STIE “KBP”)

DOI:

https://doi.org/10.47861/sammajiva.v1i2.187

Keywords:

Consumer Perception, Lifestyle, Consumer Behavior

Abstract

This study aims to examine and analyze the effect of consumer perceptions and lifestyle on consumer behavior in purchasing second-hand products (a case study of consumers at a used clothing store, Cowboy Collection, Padang). This type of research is quantitative research with multiple linear regression data analysis. The sample of this research is consumers at the cowboy collection used clothing store Padang. Samples were taken by non-probability sampling technique. The number of respondents 98 people. Data was collected using a questionnaire. The variables in this study are the independent variables, namely consumer perceptions (X₁) and lifestyle (X₂) and the dependent variable (Y), namely consumer behavior. From the calculation of the t test, it can be seen that for consumer perception (X₁) the large t-count value of t-table is 4.590 > 0.677 and a significant value is 0.012 <0.05, so the conclusion is that the hypothesis can be accepted or proven true for the consumer perception variable (X₁). So it can be stated that there is a positive and significant influence between consumer perceptions and consumer behavior. While the t test for lifestyle (X₂) the value of t count is large from t table 6.498 > 0.677 and a significant value is 0.000 <0.05 , so the conclusion is that the hypothesis is also accepted for the product quality variable (X₂). So it can be stated that there is a positive and significant influence between lifestyle and consumer behavior. Companies can pay more attention to things that can influence consumer behavior in purchasing products.

References

Susanti, F., Nasri, R. J., Tinggi, S., & Kbp, I. E. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Scoopy Pada Pt Menara Agung Kota Padang. 3(2014), 399–411.

Azzahro, W., Ali, S., & Subagja, G. (2022). Perilaku Konsumen Perempuan di Kedai Kopi Kota Bandar Lampung Women Consumer Behavior at Coffee Shop Bandar Lampung City. Jurnal Kompetitif Bisnis, 1(9), 692–702.

Cahya, H. (2018). Pengaruh Testimonial dan Endorsement terhadap Keputusan Pembelian Produk Hijab Melalui Media Sosial Instagram pada Toko Queena Hijab Samarinda. EJournal Administrasi Bisnis, 6(4), 1384–1398.

Christian, K., & Mandey, S, L. (2015). Pengaruh Sikap, Norma Subyektif, Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Handphone Asus Di Gamezone Computer Mega Mall Manado. Jurnal EMBA, Vol.3(2), No.2.

Firmansyah, D. M. A. (2018). Perilaku Konsumen (Perilaku konsumen). Jurnal Agora, 5 No.(september), 5–299. https://www.academia.edu/37610166/PERILAKU_KONSUMEN_PERILAKU_KONSUMEN_MAKALAH_PERILAKU_KONSUMEN

Fitri, N. A., & Basri, H. (2021). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Perilaku Konsumen Pada Generasi Milenial Di Era Pandemi Covid-19 Dengan Pengetahuan Ekonomi Sebagai Variabel Moderasi. 9(2), 183–192.

Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 25 (Sembilan). Universitas Diponegoro.

Ivan. (2019). PENGARUH GAYA HIDUP DAN PERSEPSI KONSUMEN TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK TAN AUTHENTIC. 7(2).

Mantik, A. F., Mananeke, L., & Tawas, H. (2015). Motivasi Dan Persepsi Konsumen Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Di Kfc Megamall Manado. Jurnal EMBA, 3(1), 378–387.

Maulidah, F., & Russanti, I. (2021). Faktor – faktor yang mempengaruhi minat beli konsumen terhadap pakaian bekas. 10, 62–68.

Riduwan. (2012). Belajar Mudah Penelitian Untuk Guru Karyawan Dan Peneliti Pemula. Alfabeta.

Rohmah, A. (2020). Pandemi covid-19 dan dampaknya terhadap perilaku konsumen di indonesia. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(3), 1–4.

Rozzi, M. F. (2022). Pengaruh Faktor Pribadi , Faktor Budaya dan Faktor Psikologi Terhadap Keputusan Pembelian Baju Import Second di Lumajang. 79–87.

Sanjaya, T. W. (2016). Faktor Gaya Hidup dan Persepsi Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Bsng Kribo. PERFORMA Jurnal Manajemen Dan Start-Up Bisnis, 1.

Situmorang, M. K. (2021). Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Penggunaan Uang Elektronik (Dompet Digital) Sebagai alat Pembayaran pada Masa Pandemi Covid – 19 di Kota Medan. Maneggio: Jurnal Ilmiah Magister Manajemen, 4(1), 123–130. http://jurnal.umsu.ac.id/index.php/MANEGGIO/article/view/6646

Sugiyono. (2011a). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Sugiyono. (2011b). Metologi Penelitian Kualitatif untuk Ilmu-ilmu Sosial. Salemba Humanika.

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. In Bandung: Alfabeta. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Bisnis (S. Y. Suryandari (ed.); 3rd ed.). Alfabeta.

Sumarwan, U., Fauzi, A., Mulyana, A., Karno, B. N., Mawadi, P. K., & Nugroho, W. (2013). Riset Pemasaran dan Konsumen Seri:2. 3, 978–979.

Tambunan, L. theresia. (2019). Faktor Dominan Pengaruh Bauran Promosi Terhadap Prilaku Kosumen Dalam Keputusan Pembelian Suatu Produk. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 16(1), 35–45. https://doi.org/10.31849/jieb.v16i1.2261

Yurita, A. (2016). Analisis Pengaruh Persepsi Konsumen terhadap Keputusan Pembelian Sepeda Motor Honda Matic Di Dealer Prima Motor Pasir pengaraian. Jurnal Mahasiswa Managemen Faculty.

Downloads

Published

2023-05-25

How to Cite

Muhammad Ricard Alzikri, & Febsri Susanti. (2023). Pengaruh Persepsi Konsumen, Gaya Hidup, Terhadap Perilaku Konsumen Dalam Pembelian Produk Second Pada Toko Pakaian Bekas Cowboy Collection Di Air Tawar Padang Di Era Pandemic Covid-19. Sammajiva: Jurnal Penelitian Bisnis Dan Manajemen, 1(2), 58–72. https://doi.org/10.47861/sammajiva.v1i2.187