Strategi Lobi Dan Negosiasi Divisi Humas Untuk Mencapai Kesepakatan Dalam Mendapatkan Sponsorship Pada Event Aquatrance 2023

Authors

  • Hanna Renata Manalu Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Lailla Nabiilah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Merlinda Sayidatina Aisyah Putri Universitas Pembangunan Nasional "Veteran" Jawa Timur
  • Veiga Octa Dewi Asmara Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Fionny Felisa Fernanda Kandow Universitas Mulawarman

DOI:

https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i3.1065

Keywords:

Aquatrance, Sponsorhip, UPNTV

Abstract

Aquatrance 2023 is a talk show event that brings together speakers who are experts in their fields to increase knowledge related to journalism and television, build enthusiasm and creativity, expand relationships, add experience, and strengthening UPNTV's internal relationships, both the UPN Televisi Daily Management Board, the Young Generation, and the Students. New, as well as exploring more about the roles, responsibilities, challenges, and tips for becoming a presenter. This event uses funding sources in the form of sponsorship. To find sponsors, both lobbying and negotiation require a strategy so that cooperation can run well. This research aims to describe the lobbying and negotiation steps that Public Relations used at the Aquatrance 2023 event to obtain sponsors for the event. This research uses a qualitative descriptive approach using interviews as a data collection method. The data obtained by researchers is primary data. The results of this research state that the lobbying strategy implemented by the Public Relations Division of the Aquatrance 2023 event is a Direct Lobbying lobbying strategy, in the form of direct discussions with sponsors, either through WhatsApp conversations or face-to-face offline meetings and Win-Win Solution strategy negotiations to reach an agreement.

References

Anggoro, A. D., Susanto, H., & Arifin, R. (2023). Manajemen Event Budaya Sebagai Daya Tarik Wisata di Kabupaten Ponorogo. Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan (JISIP).

Ardianto, A., Prisanto, G., Irwansyah, I., Ernungtyas, N. F., & Hidayanto, S. (2020). Praktik Lobi dan Negosiasi oleh Legislator Sebagai Bentuk Komunikasi Politik. Jurnal Komunikasi dn Teknologi Informasi.

Aryansyah, & Sidik. (2020). Perancangan Sistem Informasi Penyelenggaraan Event Lokakarya dan Seminar (Studi Kasus: UNIKOM Bandung). Jurnal Teknologi dan Informasi (JATI).

Ayunda, F. B., & Megantari, K. (2021). Analisis manajemen event Reyog Jazz sebagai salah satu strategi komunikasi pemasaran budaya dan wisata Kabupaten Ponorogo. Commicast.

Cornwell, T., & Kwak, D. H. (2015). Sponsorship-Linked Marketing: Introduction to Topics. Journal of Sport Management.

Evelina, L. (2004). PENTINGNYA KETERAMPILAN BERKOMUNIKASI DALAM LOBI DAN NEGOSIASI. Jurnal Komunikologi.

Hakim, L., Nurikhsan, F., Jamil, H. P., & Safitri, D. (2021). Strategi Lobi dan Negosiasi dalam Mendapatkan Sponsorship pada Event IKOM Entrepreneurship Fest 2020. Jurnal InterAct.

Hasanah, K. (2019). Strategi Lobi Dan Negosiasi Nahdlatul Ulama Dalam Konflik. Kebijakan Hari Sekolah. Jurnal AlFuad, 2(3), 25-34. .

Hulu, R. D., Habib, M. F., Tia, R. S., Husna, F. M., & Suhairi. (2023). PENTINGNYA TEKNIK LOBI DAN NEGOSIASI DALAM KOMUNIKASI BISNIS. JEBIMAN: Jurnal Ekonomi, Bisnis, Manajemen dan Akuntansi.

Laras, H., & Sunarya, D. M. (2020). STRATEGI LOBI DAN NEGOSIASI DALAM MEMBINA HUBUNGAN BAIK DENGAN KLIEN PADA PT WIJAYA KARYA BETON Tbk. Jurnal Ilmu Komunikasi.

Rahmawati, I. F., Roswaty, & Lazuarni, S. (2024). Pengaruh Strategi Event Marketing,dan Sponsorship Terhadap Brand Awareness Produk Noodle di PT. Indofood CBPSukses Makmur Tbk Kota Palembang. EKOMA : Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi.

Saing, C. N., Nasution, N., Hasibuan, N., Nazara, B. S., & Suhairi, S. (2023). Lobi dan Negosiasi dalam Komunikasi Bisnis Membangun Hubungan yang Kuat Mencapai Kesepakatan Bersama. Jurnal Pendidikan Tambusa.

Salma, A. N. (2017). Pengaruh Sponsorship dalam Meningkatkan Brand Awareness (Studi pada Sponsorship Garuda Indonesia terhadap Liverpool Fc sebagai Global Official Airline Partner). Interdisciplinary Journal of Communicatio

Published

2024-06-07

How to Cite

Hanna Renata Manalu, Lailla Nabiilah, Merlinda Sayidatina Aisyah Putri, Veiga Octa Dewi Asmara, & Fionny Felisa Fernanda Kandow. (2024). Strategi Lobi Dan Negosiasi Divisi Humas Untuk Mencapai Kesepakatan Dalam Mendapatkan Sponsorship Pada Event Aquatrance 2023. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 2(3), 95–105. https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i3.1065