Efektivitas Program E-Payment One Stop Service Dalam Menunjang Pemungutan Pajak Bumi Dan Bangunan di Kabupaten Karimun

Authors

  • Fitran Sah Universitas Maritim Raja Al Haji
  • Novi Winarti Universitas Maritim Raja Al Haji
  • Ardi Putra Universitas Maritim Raja Al Haji

DOI:

https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i1.1467

Keywords:

E-Payment, Land and Building Tax, Effectiveness, Karimun Regency, Tax Collection

Abstract

The E-Payment one-stop service program is an electronic tax payment designed by the regional revenue agency to make it easier for the public to make land and building tax payments. However, this program faces various challenges, including a lack of public understanding of the existence and mechanism of using the E-Payment program in utilizing devices such as smartphones to access the E-Payment website or application, as well as network constraints that often cause system disruptions. The purpose of this study is to analyze the effectiveness of the E-Payment one-stop service program in supporting the PBB collection in Karimun Regency. By using Sutrisno's theory (2010) with indicators of program understanding, target accuracy, timeliness, goal achievement, and real improvement. The research method used is a qualitative approach with data collection through in-depth interviews and documentation. The results of the study show that, first, the E-Payment program by regional revenue agencies shows significant progress in modernizing public services, by involving the community and focusing on ease of access.

References

Auliyaa, P., Hidayat, R., & Nababan. (2021). Implementasi pelayanan publik berbasis e-government melalui Ogan Lopian. Kinerja, 18(4), 502–515. http://journal.feb.unmul.ac.id/index.php/KINERJA

Edy, S. (2007). Manajemen sumber daya manusia.

Hertati, D. (2019). Buku monograf efektivitas full. https://www.researchgate.net/publication/342561936

Jumliadi, & Puspitasari, R. (2023). Efektivitas pemungutan pajak bumi dan bangunan untuk meningkatkan pendapatan asli daerah Tanjung Jabung Timur. Zabags International Journal of Economy, 1.

Kurniawati. (2020). Analisis pelaksanaan e-government dalam peningkatan pelayanan publik pada dinas penanaman modal dan pelayanan terpadu satu pintu kota Pekanbaru.

Nasrun, M., & Adil, M. (2022). Analisis efektivitas pengelolaan pajak bumi dan bangunan di Kota Makassar. YUME: Journal of Management, 5(3), 749–762.

Rahmadanita, A., Dowa, P. C., Pemerintahan, I., & Negeri, D. (2021). Kualitas pelayanan publik dalam penerapan aplikasi e-PBB di Badan Pendapatan Daerah (Bapenda) Kabupaten Purwakarta. Jurnal Teknologi dan Komunikasi Pemerintahan, 3(2), 51–69.

Sadar, S. I. P., M. I. (2023). E-Government (Konsep, implementasi dan evaluasi e-government di Indonesia). www.freepik.com

Saleha, D. R. (2020). Analisis efektivitas dan pertumbuhan penerimaan pajak bumi dan bangunan perdesaan dan perkotaan (PBB-P2) serta kontribusinya terhadap pendapatan asli daerah Kabupaten Kediri tahun periode 2014–2018. Sustainability (Switzerland, 14(2).

Saputro, R. A. (2021). Peran Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu Kabupaten Blora dalam memberikan pelayanan perizinan.

Shafira, M. (2021). Analisis efektivitas pemungutan pajak bumi dan bangunan pada Badan Pengelolaan Pajak dan Retribusi Daerah (BPPRD) Kota Medan.

Shelydha, R. (2020). Analisis efektivitas dan kontribusi penerimaan pajak bumi dan bangunan perdesaan dan perkotaan (PBB P2) terhadap pendapatan asli daerah (PAD) Kota Surabaya tahun 2014–2018. Educoretax, 1(4). https://doi.org/10.54957/educoretax.v1i4.108

Weol, F., Sabijono, H., & Mintalangi, S. S. E. (2023). Efektivitas penerimaan pajak bumi dan bangunan perdesaan dan perkotaan di Kelurahan Sario Kota Manado. Jurnal EMBA, 11(3). https://www.komentar.co/2022/08/pbb-naik-

Wicaksono, S. R. (2023). Konsep dasar e-government.

Zaliluddin, D., Rully, A., Informatika, J., Teknik, F., Majalengka Jalan Abdul Halim No, U. K., & Barat, J. (2020). Implementasi e-government berbasis Android. Sistem Informasi, 7(2), 83–88.

Downloads

Published

2024-12-26

How to Cite

Fitran Sah, Novi Winarti, & Ardi Putra. (2024). Efektivitas Program E-Payment One Stop Service Dalam Menunjang Pemungutan Pajak Bumi Dan Bangunan di Kabupaten Karimun. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 3(1), 101–118. https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i1.1467

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 

You may also start an advanced similarity search for this article.