Peran Psikologi dalam Pengelolaan Stres pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Keagamaan Buddha
DOI:
https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.767Abstract
The existence of Buddhist students who experience academic stress in Buddhist religious education study programs is the reason researchers research academic stress in Buddhist students and its impact on student learning outcomes. Psychology as a broad science has many important tasks in human life. In this case, the role of psychology can certainly influence student stress management. From the role of psychology in managing student stress, we know what factors cause stress in students, what the negative impact of stress is, what role psychology plays in managing student stress, and what aspects constitute social support in managing student stress. The aim of research (1) is to explain the causes of academic stress among Buddhist students. (2) analyze the role of psychology in stress management. This research uses a literature review. Case study approach. Research data was collected through a literature review. Data validity using triangulation. The research results show that students experience obstacles in their learning process as follows: Parental demands and academic stress influence learning outcomes such as negative stress and positive stress.
References
Sukma, Chempaka Indah. (2017): “Gambaran Penyebab Stres Mahasiswa Dalam Proses Belajar Di Program Studi Ilmu Keperawatan Universitas Diponegoro.” Skripsi Universitas Diponegoro, no. September (2017): 66 pages. http://eprints.undip.ac.id/57838/1/Proposal_Chempaka_Indah_Sukma_NIM- 22020112140048.pdf.
Barseli, M., Ahmad, R., & Ifdil, I. (2018). Hubungan Stres Akademik Siswa Dengan Hasil Belajar. Jurnal EDUCATION: Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(1), 40-47.
Barseli, M., Ifdil, I., & Nikmarijal, N. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5 (3), 14t3-148. Purwanto. (2013). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Qurratu Ain, Q. (2019).Perbedaan Stres Akademik Berdasarkan Latar Belakang Pendidikan Pada SMA Negeri 3 Samarinda Dan SMAIT Granada Samarinda. Jurnal Psiko Borneo 7, (3), pp 622-32.
Agusmar, A., Vani, A., & Wahyuni, S. (2018). Perbandingan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Angkatan 2018 dengan Angkatan 2015 Fakultas Kedokteran. Medical Journal, 1 (2) 34-38.
Perwitasari, D. T., Nurbeti, N., & Armyanti, I. (2015). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkatan Stres Pada Tenaga Kesehatan di RS Universitas Tanjupura Pontianak Tahun 2015. Jurnal Cerebellum, 13 (2) 235-239.
Susapto, Dwi. 2018. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Tingkat Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir Universitas Muhammadiyah Magelang 2018. Other thesis, (Skripsi, Universitas Muhammadiyah Magelang) http://eprintslib.ummgl.ac.id/id/eprint/2844.
Suwartika, I., Nurdin, A., & Ruhmadi, E. (2014). Analisis Faktor yang Berhubungan dengan Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Reguler Program Studi D III Keperawatan Cirebon Poltekkes Kemenkes Tasikmalaya. Jurnal Keperawatan Soedirman. The Soedirman Journal of Nursing, 9 (3) 173-189).
Wulandari, Veronika Dwiasih. (2009). Tingkat Stres Siswa SMA Kelas XII di Yogyakarta Dalam Menghadapi Ujian Nasional. (Skripsi, Universitas Sanata dharma). http://repository.usd.ac.id/28508/2/049114006.
Sendari, A. A. (2018, Agustus 8). Mengenal Jenis Penelitian Deskriptif Kualitatif pada Sebuah Tulisan Ilmiah. Retrieved from hot.liputan6.com: https://hot.liputan6.com/read/4032771/mengenl-jenis-penelitian-deskriptif-kualitatif-pada-seb uah-tulisan-ilmiah
Wahyuni, Nini Sri, Fakultas Psikologi, and Universitas Medan. “Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya Dengan Kemampuan Bersosialisasi Pada Siswa Smk Negeri 3” 2, no. 2(2016).
Rinawati, F. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Stres dan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7 (1) 95-100.