Pelatihan Pembuatan Kerajinan Ecoprint Sebagai Pengembangan Kreativitas Anak Di Sekolah Dasar Negeri Wonomerto 1 (Satu)

Authors

  • Dhian Satria Yudha Kartika Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Fidda Rahmawati Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Viona Eka Rahmawati Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Agus Tri Sapta Yudha Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Alfin Nur Faizah Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur
  • Ruldy Rizqi Suhendri Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur

DOI:

https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v1i3.311

Keywords:

Ecoprint, Children's Creativity, Ecoprint Pounding Crafts

Abstract

The development of creativity in children is an important aspect in the current era, and one way to develop it is by providing training on ecoprint. Ecoprint is a fabric coloring technique that involves direct contact with printing. The term ecoprint consists of the wordeco," which refers to nature, and "print," which refers to the printing process. In making ecoprint, it uses a simple and easy process that does not need to use machines and is environmentally friendly. The ecoprint coloring technique involves using natural materials such as leaves, flowers, and bark, which contain natural dyes. These materials are used as a substitute for stamps or prints, such as traditional written batik, which can be done with various techniques (pounding, steaming, and fermentation). The method of implementing this activity uses the methods of preparation, outreach, training, and evaluation. The purpose of making ecoprint crafts is to increase children's creativity and skills. The results of this activity are expected to be a provision for elementary school students and have an impact on the surrounding environment in the form of plants being turned into products that have economic value.

References

Afifah, D. (2022). Pelatihan Ecoprint Dengan Teknik Pounding Di Sd Negeri 2 Klampok Banjarnegara. Kampelmas, 1, 1–11. https://conferences.uinsaizu.ac.id/index.php/kampelmas/article/view/66

Clourisa, S., Latief, M., Puspitasari, R. D., Bemis, R., & Heriyanti. (2021). Pengenalan Ecoprint Guna Meningkatkan Keterampilan Siswa dalam Pemanfaatan Bahan Alam. Jurnal Inovasi Hasil Pengabdian Masyarakat (JIPEMAS), 4(1), 111–117. https://doi.org/10.33474/jipemas.v4i1.8974

Dorthy, H., Sinaga, E., Siagian, Y., M, D. E. M., Informasi, P. S., Tinggi, S., Informatika, M., No, P. H. M. Y., Asahan, K., Utara, S., Manajemen, P., Tinggi, S., Ekonomi, I., Prasetya, E., No, J. M., & Utara, S. (2022). Pemanfaatan Tumbuhan Melalui Edukasi Eco-print Yang Ramah Lingkungan di Kecamatan Air Joman. 6(3), 43–48.

ES, S. A. S. D. Y. R., Andayani, S., Dami, S., & Es, Y. R. (2022). Pelatihan Pembuatan Ecoprint Menggunakan Teknik Steam Di Hadimulyo Timur. SINAR SANG SURYA: Jurnal Pusat Pengabdian Kepada Masyarakat, 6(1), 31–40. http://www.ojs.ummetro.ac.id/index.php/sinarsangsurya/article/view/1871%0Ahttps://ojs.ummetro.ac.id/index.php/sinarsangsurya/article/view/1871/1201

Handayani, M., & Mardiana, A. (2022). Penerapan teknik ecoprinting dalam gerakan sekolah bersih menyenangkan untuk menguatkan pendidikan karakter di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 160–172.

Herlina. Dartono. Setyawan. (2018). Eksplorasi Ecoprinting Untuk Produk Sustanaible Fashion. Jurnal Kriya, 15(2), 118–130.

Irmayanti, Suryani, H., & Megavitry, R. (2020). Pemanfaatan Bahan Alami Untuk Pembuatan Ecoprint Pada Peserta Kursus Menjahit Yayasan Pendidikan Adhiputeri Kota Makassar. Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(1), 43–50.

Rahayu, K. M., Djarot, I. N., & Syariful, S. (2022). Pelestarian Lingkungan Hidup melalui Ecoprint pada Siswa Madrasah Aliyah Al Azhar Asy Syarif Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pemberdayaan Masyarakat (SENDAMAS), 2(1), 65. https://doi.org/10.36722/psn.v2i1.1576

Saptutyningsih. (n.d.). Pemanfaatan Bahan Alami untuk Pengembangan Produk Ecoprint di Dukuh IV Cerme, Panjatan, Kabupaten Kulonprogo. Warta LPM, 21(2), 18–26.

Sinambela, L. . (2016). Manajemen Sumber Daya Manusia. Bumi Aksara.

Subiyati, S., Rosyida, A., & Wartiono, T. (2021). Pelatihan Eco-Print Kain Kapas/Cotton Pada Siswa SMK Tekstil Pedan. Abdi Masya, 1(2), 41–46. https://doi.org/10.52561/abma.v1i2.124

Wiranata, I. K. S. B., Widiati, I. A. P., & Seputra, .PT.GD. (2020). Kedudukan Pegawai Tidak Tetap (Tenaga Honorer) Setelah Berlakunya Undang-Undang Nomor 5 Tahun 2014. Jurnal Analogi Hukum, 2(2), 176–181. https://doi.org/10.22225/ah.2.2.1917.176-181

Downloads

Published

2023-07-07

How to Cite

Dhian Satria Yudha Kartika, Fidda Rahmawati, Viona Eka Rahmawati, Agus Tri Sapta Yudha, Alfin Nur Faizah, & Ruldy Rizqi Suhendri. (2023). Pelatihan Pembuatan Kerajinan Ecoprint Sebagai Pengembangan Kreativitas Anak Di Sekolah Dasar Negeri Wonomerto 1 (Satu). Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 1(3), 72–82. https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v1i3.311