Analisis Keterampilan Menulis Teks Narasi pada Siswa Kelas IV di SDN Pati Kidul 03

Authors

  • Melinda Khoriyah Ningrum Universitas Muria Kudus
  • Dimas Agus Dwi Saputro Universitas Muria Kudus
  • Rani Setiawaty Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i3.1008

Keywords:

Learning, Writing skills, Narrative text

Abstract

This research aims to analyze the learning of narrative text writing skills, and the factors of narrative text writing skills. The type of research is descriptive qualitative with a case study approach. This research was conducted in class IV of SDN Pati Kidul 03 Pati Regency. Data collection techniques in this research were carried out in several ways, namely: observation, interviews, and documentation. The subjects in this research were the class IV homeroom teacher and 30 class IV students. The instruments in this research are the main and supporting instruments, the main instrument is the researcher himself, and the supporting instruments are observation sheets, interview guides, cell phones, pens and books. The results of this research can be concluded (1) The level of ability of class IV students is good, this can be seen from the assessment of the students, (2) Factors in the Ability to Write Narrative Texts in the implementation of learning. Students still lack understanding and difficulty in writing narrative essays. caused by internal and external factors.

References

ABIYANTI, E. (2018). Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 67 BAHTERA INDONESIA. 3(2), 203–211.

Asdarina, & Resi, E. . (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Ejaan pada Penulisan Karangan Teks Narasi Siswa SMK Pandeglang. Jurnal Pendidikan Mutiara, 5(2)(2), 45–50.

Gina, A. M., Iswara, P. D., & Jayadinata, A. K. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Melalui Model PWIM (Picture Word Inductive Model) Siswa Kelas IV B SD Negeri Ketib Kecamatan Sumedang Utara Kabupaten Sumedang. Jurnal Pena Ilmiah, 2(1), 141–150.

Hartati, M. (2017). Nilai-nilai Pendidikan Islam Dalam Novel Laskar Pelangi Karya Andre Hirata dan Relevansinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam. 116–127.

Krisanti, R. Y., Suprihatien, S., & Suryarini, D. Y. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Boneka Tangan Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menyimak Dongeng Pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(02), 24. https://doi.org/10.30742/tpd.v2i2.918

Novrista, D. (2020). Hubungan antara Minat dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi | 104 Hubungan Antara Minat Membaca Dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Sekolah Dasar. Hubungan Antara Minat Dengan Keterampilan Menulis Karangan Narasi., 104–124. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/168/164

Nurmalasari, W. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Karangan Teks Narasi Siswa Kelas V Sekolah Dasar. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 129–137. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.424

Nursela, N., Suwangsih, E., & Kasmad, M. (2021). Analisis Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi Berdasarkan Media Gambar pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar PGSD, 838–847. http://proceedings.upi.edu/index.php/semnaspgsdpwk

Pahrun, R. (2021). Volume 01, (1), Maret 2021 http://ejurnal.pps.ung.ac.id/index.php/dikmas. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 01(1), 35–42.

Pratiwi, N., Sulfasyah, S., & Azis, S. A. (2023). Analisis Pembelajaran Keterampilan Menulis Karangan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 2851–2861. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.4476

Ramadhan, G., & Indihadi, D. (2020). Peningkatan Keterampilan Menulis Teks Narasi Non-Fiksi Melalui Gambar Seri di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 178–188. https://doi.org/10.17509/pedadidaktika.v7i2.24928

Ramdhan, V. (2017). Pengaruh Penguasaan Kosakata dan Tata Bahasa terhadap Pemahaman Membaca Teks Narasi Bahasa Inggris. Deiksis, 9(02), 240. https://doi.org/10.30998/deiksis.v9i02.1299

Rokhman, D. A. A. P. R., Busro, E. A. S., & Rani Setiawaty. (2024). Analisis Kesalahan Berbahasa Tataran Fonologi Pada Karangan Narasi Siswa Kelas VI SD Negeri 1 Lau. Janacitta, 7(1), 81–88. https://doi.org/10.35473/jnct.v7i1.2876

Suhartika, D., & Indihadi, D. (2021). Analisis Keterampilan Menulis Teks Narasi Peserta Didik di Kelas V Sekolah Dasar. Attadib: Journal of Elementary Education, 5(2), 114. https://doi.org/10.32507/attadib.v5i2.955

Winahei, N. Y., Halidjah, S., Kresnadi, H., Info, A., & Skills, W. (2022). Volume 11 Nomor 9 Tahun 2022 Halaman 1637 - 1645 ANALISIS KETERAMPILAN MENULIS NARASI PADA SISWA. 11, 2715–2723. https://doi.org/10.26418/jppk.v11i9.58187

Published

2024-05-26

How to Cite

Melinda Khoriyah Ningrum, Dimas Agus Dwi Saputro, & Rani Setiawaty. (2024). Analisis Keterampilan Menulis Teks Narasi pada Siswa Kelas IV di SDN Pati Kidul 03. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(3), 09–17. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i3.1008

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.