Konseling kelompok Menggunakan Teknik Expressive Writing Untuk Menurunkan Burnot Pada Peserta Didik SMP Negeri 2 Bringin, Kabupaten Semarang

Authors

  • Ahsana ‘Amala Erliana Universitas PGRI Semarang
  • Tri Suyati Universitas PGRI Semarang
  • Ismah Ismah Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i1.119

Keywords:

Group Counseling, Expressive Writing, Learning Saturation (Burnout)

Abstract

This research was motivated by the high level of learning saturation in students, this can be seen from the results of observations and interviews conducted at SMP Negeri 2 Bringin Semarang Regency. This type of research is quantitative research with an Effectiveness research design. The population in this study was grade IX students at SMP Negeri 2 Bringin with a total of 123 students, the class given was pre-test, namely IX D, which was then taken by seven students to be tested. The sampling technique in this study is a random sampling technique obtained from a learning saturation questionnaire. The results of this study show that group counseling with expressive writing techniques is effective in reducing learning saturation (burnout) in students, this is evidenced by the results of paired sample t-test with the probability of sig values. (2-tailed) 0.003<0.05. As well as the difference in the average score of the learning saturation questionnaire of 28.003% from the pretest and posttest results. This proves that group counseling with expressive writing techniques can reduce learning saturation (burnout) in students.

References

Dewi, R. P., & Yosef, H. (2007) Hubungan antara Academic Self-Confidence dengan kejenuhan (Burnout) Belajar Peserta didik SMK NEgeri 1 Indralaya Utara. Konseling Komprehensif, 4(2), 14-27.

Ali, M. dan M. Asrori. 2011. Psikologi Remaja Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Arifin, Bambang Samsul. 2015. Dinamika Kelompok. Bandung : CV Pustaka Setia.

Azyz, A. N. M., Huda, M. Q., dan Atmasari, L. 2019. School Well-Being Dan Kecemasan Akademik Pada Mahapeserta didik. Happiness, Journal of Psychology and Islamic Science, 3 (1): 19-31.

Corey, Gerald. 2013. Teori dan Praktik Konseling dan Psikoterapi. Terj. E. Koswara, Bandung : PT Refika Aditama.

Dewi, R. P., & Yosef, H. (2007) Hubungan antara Academic Self-Confidence dengan kejenuhan (Burnout) Belajar Peserta didik SMK NEgeri 1 Indralaya Utara. Konseling Komprehensif, 4(2), 14-27.

Etiafani., Listiara, A., 2015. Self-Regulated Learning Dan Kecemasan Akademik Pada Peserta didik SMK. Jurnal Empati, 4 (4): 144-149.

Firmantyo, T., Alsa, A. 2016. Integritas Akademik dan Kecemasan Akademik dalam Menghadapi Ujian Nasional pada Peserta didik. PSIKOHUMANIORA: Jurnal Penelitian Psikologi, 1 (1): 1-11.

Istiantoro, D. 2018. Identifikasi Faktor Kecemasan Akademik Pada Peserta didik Kelas XI di SMA Negeri 3 Bantul. Jurnal Riset Mahapeserta didik Bimbingan dan Konseling, 4 (10): 626-636.

Kurnanto, E. 2013. Konseling Kelompok. Bandung: Alfabeta. Kusdiyati, Sulisworo dan Lilim Halimah Faisaluddin. 2011. Penyesuaian Diri Di Lingkungan Sekolah Pada Peserta didikkelas Xi Sma Pasundan 2 Bandung. Jurnal Humanitas, 8(2) : 172-194.

Lumongg, Malmora. 2011, Memahami Dasar-Dasar Konseling. Jakarta: Kencana.

Mubarok, M. I. 2018. Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Melalui Bimbingan Kelompok Teknik Games Pada Peserta didik Kelas XI Akuntansi SMK YPKK 2 Sleman. Jurnal Riset Mahapeserta didik Bimbingan dan Konseling, 4 (3): 143-154.

Padmomartono, Sumarjono. 2014. Konseling Remaja. Yogyakarta : Penerbit Ombak.

Pennebaker, J.W., dkk. 2007. Menulis Ekspresif, Emotional Upheavals, and Health. In H. Friedman and R. Silver (Eds.), Handbook of Health Psychology. New York : Oxford University Press

Prayitno dan Erman Amti. 2004. Dasar-Dasar Bimbingan dan Konseling. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Prayitno. 2017. Konseling Profesional yang Berhasil; Layanan dan Kegiatan Pendukung. Jakarta: Rajawali Pers.

Purnamarini, D. P. A., dkk. 2016. Pengaruh Terapi Menulis Ekspresif terhadap Penurunan Kecemasan Saat Ujian Sekolah (Studi Kuasi Eksperimen terhadap Peserta didik Kelas Xi Di Sma Negeri 59 Jakarta). Jurnal Bimbingan Konseling, 5(1) : 36-42.

Ruliansyah, Riezki. (2015). Meningkatkan Strategi Coping Melalui Metode Expressive Writing dan Focus Group Discussion pada Peserta didik Kelas XI Ipa 4. Yogyakarta: UNY. Di akses dari https://www.google.co.id/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://Core.ac. uk/download/pdf/ Pada Tanggal 9 November 2018, Jam 0:56

Sri, H.W. 2012. Pengaruh Menulis Ekspresif terhadap kecemasan mahapeserta didik yang sedang menulis skripsi. Jurnal Mahapeserta didik Universitas Surabaya, 1(1).

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan : Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Susanti, R., Supriyantini, S. 2013. Pengaruh Menulis Ekspresif Therapy Terhadap Penurunan Tingkat Kecemasan Berbicara Di Muka Umum Pada Mahapeserta didik. Jurnal Psikologi, 9 (2): 119-129.

Sugiyono. 2002. Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta

Kurnanto, E. M. 2013. Konseling Kelompok. Bandung: Alfabeta

Downloads

Published

2023-03-31

How to Cite

Ahsana ‘Amala Erliana, Tri Suyati, & Ismah Ismah. (2023). Konseling kelompok Menggunakan Teknik Expressive Writing Untuk Menurunkan Burnot Pada Peserta Didik SMP Negeri 2 Bringin, Kabupaten Semarang. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(1), 41–52. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i1.119

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.