Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Tendangan Pencak Silat pada Siswa Kelas V-A SDN Bubutan IV Surabaya Tahun Pelajaran 2024/2025 Melalui Modifikasi Pembelajaran Hanging Ball

Authors

  • Abdul Rohman Universitas Negeri Surabaya
  • Advendi Kristiandaru Universitas Negeri Surabaya
  • Rinda Kuswati SDN Negeri Bubutan 4 Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i5.1330

Keywords:

Pencak Silat, Modified Hanging Ball Learning, Kicks

Abstract

This research aims to improve the learning outcomes of pencak silat kicks for class V-A students at SDN Bubutan IV Surabaya through learning modifications using a hanging ball. This classroom action research was carried out in two cycles, each consisting of planning, action, observation and reflection stages. In the pre-cycle, only 40% of students achieved completeness, of which 12 students were declared complete. After the first intervention using the Shadow Fighting method, the percentage of completion increased to 67% where 20 students were declared complete, but not yet satisfactory. In the second cycle, the use of a hanging ball increased completion to 87%, of which 26 were completed out of 30 students. These results show that hanging balls are effective in making learning more dynamic, interesting, and increasing student motivation. This modification not only improves kicking skills, but also strengthens students' understanding of basic pencak silat movements, creating a higher quality learning process.

References

Agustan, B., Kusmaedi, N., Hendrayana, Y., Abduljabar, B., & Ginanjar, A. (2020). Modifikasi pembelajaran: Hybrid sport education-invasion games competence model terhadap performa permainan bola basket. Jurnal SPORTIF: Jurnal Penelitian Pembelajaran, 6(1), 157–172. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v6i1.14005

Amilia Sanggar Wati, V., & Kudadiri, V. O. (2024). Analisis kinestetik tendangan T pencak silat melalui prosedur kelelahan. Jurnal Dunia Pendidikan, 5(2), 1–9. https://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JURDIP

Arya Kusuma, I., Wibowo, R. A. T., Yulianto, P. F., Suwanto, W., Iwandana, D. T., & Jasmani. (2024). Analisis tendangan sabit pada siswa remaja pencak silat PSHT Ranting Karangdowo Klaten. Gelanggang Olahraga: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 7(2), 418–426.

Azizah, A. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15–22. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.475

Edi, A., Rohmatulloh, W., & Timur, J. (2022). The effect of modification of the cardinal direction game on the basics of pencak silat in class IV at MI Nurul Huda Tanjunggunung Peterongan Jombang. x(x).

Firdaus, M., Faza, A., & Sudarmono, M. (2013). Pencak silat melalui penggunaan alat bantu pembelajaran pada siswa kelas VIII H SMP Negeri 3 Semarang. Sport Science and Health, 924–931.

Gristyutawati. (2012). Persepsi pelajar terhadap pencak silat sebagai warisan budaya bangsa sekota Semarang tahun 2012. Journal of Physical Education, Sport, Health and Recreation, 1(3), 129–135.

Hadi Sutomo, B. S., & Widiastuti, H. W. (2024). Pengembangan model latihan keterampilan tendangan sabit pencak silat untuk anak (usia) 10-12 tahun. Jurnal Ilmiah Sain Dan Teknologi, 2(1), 552–563.

Halil, M. (2023). Peningkatan hasil belajar variasi dan kombinasi kuda-kuda pencak silat melalui media audio visual dan pendekatan bermain pada siswa kelas IX SMP Negeri 2 Teweh Baru semester 1 tahun pelajaran 2021/2022. Anterior Jurnal, 22(1), 29–36. https://doi.org/10.33084/anterior.v22i1.4194

Indahningrum, R. P. (2020). Dampak kekuatan genggaman tangan dan koordinasi pada keterampilan pukulan drive melalui motivasi dalam permainan bulutangkis. 2507(1), 1–9.

Jasmani, J., & Kusuma, I. A. (2021). Upaya meningkatkan hasil pembelajaran teknik dasar pencak silat melalui model pembelajaran move colour pada siswa putra kelas 4 dan 5 SD IT Abu Jafar tahun ajaran 2020/2021. Spirit (Sport, Pendidikan, Ilmu & Riset), 2(02), 1–4. https://doi.org/10.36728/jpf.v2i02.1517

Ricky, E. N. (2021). Penggunaan aplikasi Pencak Silatku sebagai peningkatan keterampilan. 563–571.

Suryani, & Abadi, R. A. (2022). Peningkatan keaktifan belajar menggunakan video tutorial dalam materi tendangan samping pencak silat siswa SMA 5 Kendari. SPRINTER: Jurnal Ilmu Olahraga, 3(1), 25–30. https://doi.org/10.46838/spr.v3i1.140

Syahrabanu, I. (2023). Penerapan pendekatan STEAM (Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics) dalam pembelajaran PJOK materi beladiri pencak silat pada kelas IX MTs Hubbul Bilad. Jurnal Dunia Pendidikan, 3(November), 67–78. http://jurnal.stokbinaguna.ac.id/index.php/JURDIP/article/view/2083

Teguh Wibowo, R. A. (2022). Upaya meningkatkan hasil belajar tendangan depan pencak silat melalui modifikasi pembelajaran pada siswa putra kelas 4 dan 5 SD IT Abu Jafar tahun ajaran 2020/2021. Spirit (Sport, Pendidikan, Ilmu & Riset), 22(1), 1–23.

Published

2024-10-11

How to Cite

Abdul Rohman, Advendi Kristiandaru, & Rinda Kuswati. (2024). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Tendangan Pencak Silat pada Siswa Kelas V-A SDN Bubutan IV Surabaya Tahun Pelajaran 2024/2025 Melalui Modifikasi Pembelajaran Hanging Ball . Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(5), 110–122. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i5.1330

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.