Mengoptimalkan Peran Pondok Pesantren Dalam Pendidikan Islam

Authors

  • Mardiah Astuti Universitas Islam Negeri Raden Fatah
  • Herlina Herlina Universitas Islam Negeri Raden Fatah
  • Ibrahim Ibrahim Universitas Islam Negeri Raden Fatah
  • Aldi Junandar Universitas Islam Negeri Raden Fatah
  • M. Bagus Prasetyo Universitas Islam Negeri Raden Fatah
  • Dini Marega Universitas Islam Negeri Raden Fatah

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i3.237

Keywords:

Islamic Boarding School, Islamic Education

Abstract

An article entitled optimizing the role of Islamic boarding schools in Islamic education. This article describes the role of Islamic boarding schools as learning centers that are rich in Islamic religious values, traditions and culture. Islamic boarding schools do not only focus on academic aspects, but also on the formation of students' character and morals. By combining theoretical teaching with the practice of daily life, Islamic boarding schools create an environment that supports the holistic development of students. In order to optimize the role of Islamic boarding schools in Islamic education, continuous efforts are needed. By strengthening the curriculum, increasing collaboration, leveraging technology, and involving the community, Islamic boarding schools can continue to be relevant educational institutions.

References

Santri.BIBLIOGRAFIGhoni, I. A. (n.d.).Manajemen Kinerja Pesantren Sebagai Model Pendidikan Karakter. Manajemen Kinerja,33. GoogleScholar.

Kiriana, I. N. (2017). Implementasi Pendidikan Karakter sebagai Dharma Agama dan Dharma Negara. Jurnal Ilmu Agama: Mengkaji Doktrin, Pemikiran, Dan Fenomena Agama, 18(2). Google Scholar.

Kristiawan, M., & Fitria, H. (2018). Menumbuhkan Rasa Cinta Kepada Allah Dan Mahluknya Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Thufula: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 6(2), 248–265. Google Scholar.

Kusumawati, Y. (2019). Implementasi metode pembiasaan dalam menumbuhkan karakter siswa di SMP Muhammadiyah Bligo. IAIN Pekalongan.Google Scholar.

Marisa, C. (2020). Gambaran Motivasi Belajar Pada Siswa Generasi Z dan Implikasinya dalam Pelayanan Bimbingan dan Konseling di Sekolah. Guidance, 17(02), 21–32.Google Scholar.

Masrur, M. (2018). Figur Kyai dan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(01), 272–282.Google Scholar.

Munif, A. (2009). Reinventing nilai-nilai Islam mengenai peranan guru dalam pendidikan karakter. Makalah Disampaiakan Dalam Acara Diskusi Forum Lingkar Hijau BEM Fakultas Ilmu Pendidikan, Universitas Negeri Yogyakarta (UNY).Google Scholar.

Nizarani, N., Kristiawan, M., & Sari, A. P. (2020). Manajemen Pendidikan Karakter Berbasis Pondok Pesantren. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial Dan Sains, 9(1), 37–44.Google Scholar.

Omeri, N. (2015). Pentingnya pendidikan karakter dalam dunia pendidikan. Manajer Pendidikan, 9(3).Google Scholar.

Rodliyah, S. (2016). Manajemen Pondok Pesantren Berbasis Pendidikan Karakter (Studi Kasus di Pondok Pesantren “Annuriyyah” Kaliwining Kecamatan Rambipuji Kabupaten Jember). Cendekia: Jurnal Kependidikan Dan Kemasyarakatan, 12(2), 299–314.Google Scholar

Sahroni, D. (2017). Pentingnya pendidikan karakter dalam pembelajaran. Prosiding Seminar Bimbingan Dan Konseling, 1(1), 115–124.Google Scholar.

SALNI, F. (2019). Tradisi Pesantren Di Dunia Melayu Antara Tradisionalis Dan Modernis(Studi Kasus Kepemimpinan Kiai Pesantren Di Sumatera Selatan). UIN Raden Fatah Palembang.Google ScholarSilfiyasari, M., & Zhafi, A. A. (2020).

Downloads

Published

2023-06-08

How to Cite

Mardiah Astuti, Herlina Herlina, Ibrahim Ibrahim, Aldi Junandar, M. Bagus Prasetyo, & Dini Marega. (2023). Mengoptimalkan Peran Pondok Pesantren Dalam Pendidikan Islam. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(3), 157–168. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i3.237

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.