Peningkatan Rasa Persatuan Dan Kesatuan Dalam Membangun Filsafat Pancasila Di SDN Gili Barat

Authors

  • Hikmah Labibah Universitas Trunojoyo Madura
  • Dya A'yun Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i6.627

Keywords:

Heightened Sense Of Unity, and Unity

Abstract

The study discussed the implementation of the 3rd pancasila of the west bank to increase unity and unity among students. The implementation of pancasila values is done through activities that teach cultural diversity, build teamwork, and foster tolerance and appreciation for differences among students. The essential role of teachers and parents in instilling the values of unity and unity in students is also taught in this study. The research method used is qualitative descriptive using data collection techniques by observation and interview. Observations indicate that the application of the pancasila values is done through division of students into groups to find solutions to the given problem. Additionally, the study also highlights the problem of integrating the values of unity and unity among students, particularly in class v, and suggests that teachers focus more on organizing classes and maximizing learning to increase the sense of unity and unity among students.

References

Alhafizh, M. F., Effendi, C., Musthofa, R. F., & Najmura, T. A. (2021). Kaitan Silih Asih, Silih Asah, Dan Silih Asuh Dengan Sila Ke-3 Pancasila Sebagai Ideologi Negara Dan Falsafah Negara. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 671-680.

Aditia, I. M., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Runtuhnya Nilai-Nilai Persatuan Dan Kesatuan Bangsa Bernegara Akibat Merajarelanya Hoax. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8995-9003.

Al Rahma, S. A. (2021). TOLERANSI ANTARUMAT BERAGAMA DALAM MENINGKATKAN PERSATUAN DAN KESATUAN BANGSA.

Budianto, A. (2021). Pengembangan bahan ajar dengan pendekatan contextual teaching and learning (ctl) berbantu android untuk meningkatkan hasil belajar materi nilai persatuan dan kesatuan bagi siswa kelas v sdn bulak rukem ii surabaya. Jurnal education and development, 9(1), 239-239.

Djamaluddin, A. (2014). Filsafat Pendidikan. Istiqra: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 1(2).

Dini, J. P. A. U. (2022). Urgensi Peran Orang Tua dalam Penanaman Nilai Persatuan pada Anak di Daerah Transmigran. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2996-3006.

Hamid, S.I, dkk.(2021). Implementasi Nilai Persatuan dan Kesatuan Bangsa dengan Model Pembelajaran Role Playing di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6). https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1602

Jaino. (2010). FILSAFAT PENDIDIKAN MERUPAKAN JIWA DARI JURUSAN PENDIDIKAN GURU SEKOLAH DASAR. Jurnal Kependidikan Dasar,1(1).

Minarso, I. P., & Najicha, F. U. (2022). Upaya Memperkuat Persatuan dan Kesatuan Untuk Melawan Globalisasi. Jurnal kewarganegaraan, 6(1), 543-551.

Putra, Z., & Wajdi, F. (2021). Pelatihan Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa Baru STIE Dharma Bharata Kendari Dalam Membangun Jiwa Merdeka Melalui Nilai-Nilai Pancasila. Jurnal Abdimas Indonesia, 1(3), 28-33.

Prayogi, R., & Rohmah, R. A. (2020). Toleransi Antarumat Beragama dalam Meningkatkan Persatuan Dan Kesatuan Bangsa di Desa Pasir Jaya. JUPIIS: Jurnal Pendidikan Ilmu-Ilmu Sosial, 12(1), 186-200.

Rizaludin, M. A. W. (2022). Peran Pendidikan Pancasila dalam Meningkatkan Persatuan. Educare: Jurnal Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 2(1), 10-14.

Semadi, Y. P. (2019). Filsafat Pancasila dalam pendidikan di Indonesia menuju bangsa berkarakter. Jurnal Filsafat Indonesia, 2(2), 82-89.

Salsabila, S. R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Peranan Perilaku Cinta Tanah Air melalui Pendidikan Kewarganegaraan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 7791-7800.

Sanjaya, F. P. D. (2023). SOSIALISASI PENGUATAN WAWASAN KEBANGSAAN DALAM MENINGKATKAN RASA PERSATUAN DAN KESATUAN GENERASI MILENIAL TAHUN 2022 DI KECAMATAN PURWOKERTO SELATAN KABUPATEN BANYUMAS (Doctoral dissertation, IPDN).

Saputra, I. (2017). Peran Organisasi Kepemudaan Dalam Meningkatkan Pemahaman Wawasan Nusantara Di Kalangan Pemuda Indonesia. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKn dan Sosial Budaya, 1(1).

Suriata, I. N. (2019). Aktualisasi Kesadaran Bela Negara Bagi Generasi Muda Dalam Meningkatkan Ketahanan Nasional. Public Inspiration: Jurnal Administrasi Publik, 4(1), 47-56.

UN, A. M. (2021). MENANAMKAN SIKAP TOLERANSI PADA MAHASISWA UNTUK MENINGKATKAN PERSATUAN DAN KESATUAN MAHASISWA.

Yurisdika, A. D. (2019). Strategi Penanaman Nilai-Nilai Persatuan dan Kesatuan Pada Siswa. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 5(2).

Darmodiharjo, Darji. 1996, Pokok-pokok Filsafat Hukum. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Downloads

Published

2023-12-12

How to Cite

Hikmah Labibah, & Dya A’yun. (2023). Peningkatan Rasa Persatuan Dan Kesatuan Dalam Membangun Filsafat Pancasila Di SDN Gili Barat . Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(6), 86–95. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i6.627