Implikasi Aliran Esensialisme dalam Budaya Pendidikan Indonesia di Sekolah Dasar

Authors

  • Nadhyva Maulida Farih Universitas Trunojoyo Madura
  • Dya A’yun Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i1.629

Keywords:

essentialism, culture, character, education

Abstract

Essentialism describes schools as the main agent of student character building by emphasizing local cultural values, such as honesty, discipline, responsibility, and mutual respect. The purpose of this study is to find out the implications of essentialism in emphasizing local cultural values, the importance of basic knowledge, and character education that have a positive impact on student development in facing the challenges of everyday life. The method of data collection used is by collecting literature studies in the form of books, journals and interviewing teachers of SDN Patengteng 1. The results of the study of essentialism in education encourage the integration of cultural values, basic knowledge includes subjects such as math, science, language and history. The essentialism approach has a primary focus on student character building. Through this approach, students can develop positive attitudes and good behavior in daily life while understanding and appreciating the cultural diversity around them.

References

Abdul Manaf. 2022. “PENERAPAN MODEL Inside Outside Circle DAPAT MENINGKATKAN DAYA SERAP MATERI AJAR.” JURNAL AZKIA : Jurnal Aktualisasi Pendidikan Islam 15(2). doi: 10.58645/jurnalazkia.v15i2.9.

Adela, D. 2021. Buku Ajar Filsafat Pendidikan. Nusa Putra Press.

Amalia Yunia Rahmawati. 2020. Problem Esensial Filsafat Pendidikan.

Caesar Akbar, Muhammad, Sukarwoto Sukarwoto, dan Noval Kurnia Silaen. 2023. “Peran Faktor Kebersamaan Dan Kekeluargaan Dalam Meningkatkan Prestasi Taruna Taruni Di Politeknik Penerbangan Medan.” SIBATIK JOURNAL: Jurnal Ilmiah Bidang Sosial, Ekonomi, Budaya, Teknologi, dan Pendidikan 2(6):1729–40. doi: 10.54443/sibatik.v2i6.927.

Daniah. 2019. “Nilai-Nilai Kearifan Lokal Didong dalam Upaya Pembinaan Karakter Peserta Didik.” PIONIR: Jurnal Pendidikan 8(1):14–39.

Dr. Lalu Muhammad Nurul Wathoni, M. P. I. n.d. Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Pemikiran Filosofis Kurikulum 2013. Uwais Inspirasi Indonesia.

Dr. Sadam Fajar Shodiq, M. P. I. 2023. PENGEMBANGAN KURIKULUM: Membangun Kurikulum yang Efektif dan Relevan. AZYAN MITRA MEDIA.

Fitriani, Apriza. 2020. “PBLPOE : A Learning Model to Enhance Students ’ Critical Thinking Skills and Scientific Attitudes.” 13(2):89–106.

Helaluddin Helaluddin. 2018. “Restrukturisasi Pendidikan Berbasis Budaya: Penerapan Teori Esensialisme di Indonesia.” Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran 6(2).

Junaidin, Junaidin, dan Komalasari Komalasari. 2019. “Konstribusi Esensialisme Dalam Implementasi Kurikulum 2013.” Jurnal Manajemen dan Supervisi Pendidikan 3(3):137–47. doi: 10.17977/um025v3i32019p137.

Kapoyos, Richard, dan Laura Megawaty Manalu. 2022. “Filsafat Esensialisme Sebagai Pendukung Ideologi Pendidikan Seni Di Indonesia.” Clef : Jurnal Musik dan Pendidikan Musik 3(1):1–11. doi: 10.51667/cjmpm.v3i1.853.

Maryoto. 2020. “Pengembangan Instrumen Pengukuran Sikap Gotong Royong Siswa Sd.” Jees 1(2):158–65.

Novita, Almi, M. Yunus, dan Abu Bakar. 2021. “Konsep Pendidikan Esensialisme dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam.” Dirasat:Jurnal Manajemen dan Pendidikan Islam 7(1):12–22.

Pranoto, I., Ediantes, E., & Siahaan, V. D. (2023). FILSAFAT PENDIDIKAN SEBAGAI KONSEP PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN SENI DI INDONESIA. ENGGANG: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, Seni, dan Budaya, 3(2), 307-317.

Rachmad, Ferizal, Kata Kunci, : Filosofis, dan Pendidikan Islam. 2022. “Pemikiran Filosofis Pendidikan Islam (Esensialisme).” Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia 1(2):194–201.

Richardo, Rino, dan Rima Aksen Cahdriyana. 2021. “Esensialisme dan Perspektifnya terhadap Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka.” LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan) 12(2):107. doi: 10.21927/literasi.2021.12(2).107-114.

Rohiyatun, Baiq. 2020. “Jurnal Visionary (VIS) Prodi AP UNDIKMA 2020.” Jurnal Visionary 9(1):62–70.

Rubingah, Nurur, Jl A. Yani, Kec Kartasura, Kabupaten Sukoharjo, Jawa Tengah, Pipit Saraswati Indriasari, dan Universitas A. Muhammadiyah Surakarta Jl Yani. 2023. “Kurikulum Merdeka dalam Pandangan Filsafat Esensialisme Endang Fauziati.” Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI) 1(1):136–47.

Sinaga, Rida. 2018. “Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini.” Societas Dei: Jurnal Agama dan Masyarakat 5(2):180. doi: 10.33550/sd.v5i2.89.

Widyastuti, Myta. 2021. “Peran Kebudayaan Dalam Dunia Pendidikan THE ROLE OF CULTURE IN THE WORLD OF EDUCATION.” JAGADDHITA: Jurnal Kebhinnekaan dan Wawasan Kebangsaan 1(1):54–64. doi: 10.30998/jagaddhita.v1i1.810.

Downloads

Published

2024-01-19

How to Cite

Nadhyva Maulida Farih, & Dya A’yun. (2024). Implikasi Aliran Esensialisme dalam Budaya Pendidikan Indonesia di Sekolah Dasar. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(1), 12–26. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i1.629

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.