Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Memahami Puisi Pada Siswa Kelas XI 2 MAN 1 Pati Tahun 2023
DOI:
https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i6.685Keywords:
use of audio visual media, ability to understand poetryAbstract
This research aims to determine the effect of using audio-visual media on the ability to understand poetry in class XI 2 MAN 01 PATI students in 2023. The approach taken in this research is a quantitative approach with a pre-experimental design, with a pre-test-post-test control group design design. The population in this study were students of class XI 2 MAN 01 PATI. The sample in this study consisted of 30 students. The technique used is a test to complete 20 multiple choice questions. The average score obtained on the student learning outcomes test before using audiovisual media was 66.67. Meanwhile, after using audio-visual media the average test score was 92.33. Calculation of data from the pre-test and post-test was carried out using SPSS 26. Based on the results of the paired sample t-test calculation, the data obtained a sig value. (2-tailed) of 0.000. Thus, it means 0.000 < 0.05. There is a significant difference between the pre-test and post-test scores. The comparison results between the t-test and t-table values also show that the t-test values are higher than the t-table values. It can be seen that the t-test value is 13.205, and the t-table value is 1.699. This means 13.205 > 1.699. It can be interpreted that the alternative hypothesis (Ha) is accepted and the null hypothesis (Ho) is rejected. From this explanation, it means that there is a significant influence on student grades before and after learning using audio-visual media.
References
Azhar Arsyad. (2003). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers.
Dina Indriani. (2011). Ragam Alat Bantu Media Pengajaran.Yogyakarta: Diva Press.
Fakhrurrazi, O.: (2018). Hakikat Pembelajaran Yang Efektif. In Jurnal At-Tafkir: Vol. XI (Issue 1).
Fitria, Ayu. 2014. Penggunaan Media audiovisual dalam pembelajaran anak usia dini, Ckrawala Dini: Vol.5 No.2
Hasan, Iqbal Misbahuddin. Analisis Data Penelitian dengan Statistik. Cet. I; Jakarta PT Bumi Aksara, 2013.
Irawan, B. (2021). Hubungan Penggunaan Media Pembelajaran Audio Visual.
Khairani, Miftahull, Sutisna, dan Slamet Suyatno. 2019. “Studi Meta-Analisis Pengaruh Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik.” Jurnal Biolokus 2 (1): 158-66.
Kosasih, E. (2012). Dasar-dasar keterampilan bersastra. Bandung: Yrama Widya
Lestari, dkk. (2016). Pengaruh Model Pembelajaran Brain Based Learning Terhadap Penguasaan Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Mandala. Vol. 4, No. 1.
Marlianda, R., Soedarto Harjono, H., & Jambi, U. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Dan Motivasi Belajar Terhadap Kemampuan Membaca Puisi Siswa Kelas X Sma. 5(1). http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/sbs
Marta Gumilar, D. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual dan Minat Belajar Siswa terhadap Pembelajaran Menulis Puisi pada Siswa Kelas X SMK Negeri di Kabupaten Karawang. 4(2), 12530.
Nurgiyantoro, B. (2010). Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE.
Oktaviani, D., & Kamtini. (2017). Pengaruh Penggunaan Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Anak Usia 5-6 Tahun di TK Salsa T.A 2016/2017. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 3(1), 26–39.
Paramartha. 2016. “Pengaruh Model PBL Berbantuan Media Audio Visual Terhadap Penguasaan Kompotensi Pengetahuan IPA Siswa Kelas IV SD Gugus Pangeran Diponogoro”. EJurnal PGSD Universitas Pendidikan Ganesha (Volume 2 halaman: 3).
Pradopo, rachmat Djoko. 1993. Pengkajian puisi. Gadjah Mada University. press: Yogyakarta.
Sakila. 2019. Metode Resitasi (Penugasan) Dalam Pembelajaran Menemukan Gagasan Dari Artikel Dan Buku Melalui Membaca Ekstensif. Totobuang. Vol.7 No. 1.
Samosir, Tiorida 2013. Apresiasi Puisi. Bandung: Yrama Widya.
Slameto. Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhi. Edisi Revisi. Jakarta: Rineka Cipta. 2013.
Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Cet. XIX. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2016.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif. Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2010.
Sumiharsono, M. R., & Hasbiyatul, H. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta Timur: CV Pustaka Abadi.
Syahputra, E., & Aulia, A. (2022). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Memahami Puisi Siswa Kelas X SMA Negeri 2 Medan T.A 2021/2022. KODE: Jurnal Bahasa, 11.
Telaumbanua, F. (2015). Pengaruh Media Audiovisual Terhadap Kemampuan Memahami Makna Puisi Oleh Siswa Kelas X Sma Swasta Medan Putri Medan Tahun Pembelajaran 2014/2015. Artikel.
Tiara Emeralda, R., Suryanto, E., & Rakhmawati, A. (2017). Dengan Media Audio-Visual Di Sekolah Menengah Atas. In Sastra Indonesia dan Pengajarannya (Vol. 5).
Tomatala, I., & Latupeirissa, E. (2020). Kemampuan Menulis Puisi Dengan Menggunakan Media Audio-Visual Sinematisasi Puisi Siswa Kelas X Sekolah Menengah Atas (Vol. 1, Issue 1).
Wati, Ega Rima. 2016. Ragam Media Pembelajarn Visual-Audio Visual-Komputer- Power Point- Internet- Interactive Video. 1st ed. ed. Edi Jarot. Jakarta: Kata Pena.
Yanti, M., Nasrah, S., & Pratiwi, R. A. (2021). Pengaruh Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Keterampilan Membaca Puisi Siswa Kelas Viii Smps Raudhatul Fuqara’.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nabila Aurora Putri Pradewi, Ngatmini Ngatmini, Agus Wismanto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.