Implementasi Nilai-Nilai Kebangsaan yang Bersumber UUD 1945 dan NKRI dalam Mengacu Peran Manajemen Sekuriti Menunjang Keamanan Data Nasabah di Era Digital pada PT Bank Rakyat Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.47861/sammajiva.v2i2.986Keywords:
PT Bank Rakyat Indonesia, Mobile banking, Cyber Crime, Security, Security ManagementAbstract
Supporting customer data security in the digital era requires implementing the values of the 1945 Constitution in relation to the Banking Basic Law and the Indonesian Banking Constitution. According to Article 40 paragraph (1) of Law of the Republic of Indonesia Number 10 of 1998 concerning Amendments to Banking Law Number 7 of 1998, banks are obliged to keep information regarding depositors and their deposits confidential, unless otherwise specified as follows: Mandatory. Sections 41, 41A, 42, 43, 44 and 44A. In this digital era, Bank BRI utilizes technology to serve its customers in the form of mobile banking services, namely the BRImo application. Mobile banking makes it easy for customers to carry out transactions safely and quickly. Therefore, banks need to improve their services, especially in the area of customer data security, to face the current challenges of cybercrime, maintain customer trust, and contribute to supporting national security. The purpose of this research is to determine the role of security controls in maintaining customer data security and supporting national security. The method used is a literature review where data is collected through articles, books and related research reports. The findings show that security management plays an important role in maintaining the security of customer data by maintaining customer trust and implementing national values that support Masu's national security.
References
Ahmad, H., Anggraini, S., & Iswahyudi, G. (2022). Perlindungan Hukum Terhadap Keamanan Rahasia Bank dalam Menjaga Kepentingan Nasabah Perbankan. Jurnal Hukum dan Pranata Sosial Islam, 338.
Astrini, D. A. (2015). Perlindungan Hukum Terhadap Nasabah Bank Pengguna Internet Banking dari Ancaman Cybercrime. Jurnal Fakultas Hukum UNSRAT, 155.
Dianta, I. A., & Zusrony, E. (2019). Analisis Pengaruh Sistem Keamanan Informasi Perbankan pada Nasabah Pengguna Internet Banking. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapan Teknologi Sistem Informasi, 2.
Firmansyah, M. (2017). Perencanaan Sistem Penanganan Bagasi Pada Terminal 1A Di Bandar Udara Internasional Soekarno-Hatta Jakarta. Jurnal Penelitian.
Hasyim, Hutahaean, H. B., Situmorang, R., & Devima, S. (2023). Penggunaan M-Banking BRImo Terhadap Kemudahan Transaksi Perbankan Nasabah Bank BRI di Kota Medan. Business and Investment Review, 177.
Hikmah, C. N., Abrar, & Yanuardi, M. H. (2020). Bank Pemerintah Pertama Republik Indonesia Pelengkap Kemerdekaan: Nasionalisasi Bank Rakyat Indonesia di Purwokerto (1946-1950). Jurnal Sejarah dan Pendidikan Sejarah, 28-31.
Kamarudin, J., Nursiah, & Novianti, M. (2022). Pengaruh Faktor Kemudahan, Keamanan dan Resiko Terhadap Kepuasan Nasabah Dalam Menggunakan Mobile Banking (Studi Kasus Pada Nasabah BRI Kabupaten Mamuju). Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen, 13.
Maisah, Sari, S. P., & Ompusunggu, H. P. (2023). Analisis Hukum Terhadap Perlindungan Data Pribadi Nasabah dalam Layanan Perbankan Digital di Indonesia. Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 285.
Mukhtisar, Ridla Tarigan, I. R., & Evriyenni. (2021). Pengaruh Efisiensi, Keamanan dan Kemudahan Terhadap Minat Nasabah Bertransaksi Menggunakan Mobile Banking (Studi pada Nasabah Bank Syariah Mandiri Ulee Kareng Banda Aceh). Journal of Islamic Banking and Finance, 58.
Nursiah, Ferils, M., & Kamarudin, J. (2022). Analisis minat menggunakan mobile banking. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 92.
Pradipta, B. D., Pertiwi, I., & Antari, B. W. (2022). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila di Sektor Perbankan. Jurnal Gema Keadilan, 4.
Rahmah, Y. N. (2018). Pengaruh Penggunaan Internet Banking dan Perlindungan Nasabah Pengguna Fasilitas Internet Banking Terhadap Cyber Crime di Daerah Istimewa Yogyakarta. Jurnal Pendidikan dan Ekonomi, 580.
Rahmahdhani, D. N., Padli Nasution, M. I., & Ayu Surandari, S. S. (2023). Perlindungan Data Privasi yang dilakukan Perbankan Terhadap Penggunaan Layanan Mobile Banking. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 89.
Safitri, E. M., Larasati, A. S., & Hari, S. R. (2020). Analisis Keamanan Sistem Informasi E-Banking Di Era Industri 4.0: Studi Literatur. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi dan Robotika, 13.
Soesanto, E., Salsabilah, F., Abadi, I. C., & Rizky, M. (2023). Peran Manajemen Sekuriti Bank BRI untuk Menjaga Kepercayaan Nasabah. Indonesian Journal of Multidiciplinary, 459-461.
Tambing, F., Yusuf, M., Agus, Fitriadi, M., & Anshari Nur, M. N. (2023). Keamanan Data Nasabah di Bank dan Perlindungan Otoritas Jasa Keuangan. Journal Sultra Research of Law, 33.
Triyanti, D., Kaban, R. F., & Iqbal, M. (2021). Peran Layanan Mobile Banking dalam Meningkatkan Kepuasan dan Loyalitas Nasabah Bank Syariah. Jurnal Muhammadiyah Manajemen Bisnis, 182.
Yasin, A. (2019). Keterkaitan Kerahasiaan Bank dan Pajak: Antara Kepentingan Negara dan Pribadi (Confidentiality of Banks and Taxes Between State and Personal Interests). Jurnal Konstitusi, 213-215.