Peran Pancasila sebagai Pedoman Kehidupan Berbangsa dan Bernegara dalam Dinamika Sejarah dan Perkembangannya

Authors

  • Ahmad Muhamad Mustain Nasoha Universitas Sebelas Maret
  • Ashfiya Nur Atqiya Universitas Sebelas Maret
  • Aisha Arista Widiya Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Rismaya Wulandari Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Riski Muhamad Sholeh Triatmojo Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta
  • Ardiyan Nugraheni Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i4.1379

Keywords:

Pancasila, Dynamics, History of the Indonesian Nation

Abstract

Pancasila is the foundation and guideline of life for the Indonesian people, which contains five important values as state goals. The history of the formation of Pancasila reflects the processes and dynamics that occurred in Indonesian society, both in the pre-independence, independence and Old Order eras. In this context, Pancasila is not only considered as the basis of the state, but also as a moral and ethical guideline in the behavior of the nation. This research examines how the values of Pancasila play a role in shaping national identity and facing the challenges of globalization, as well as the importance of youth in living and implementing these values to maintain the spirit of nationhood.

References

Audri, R. E. G. I. N. A. (2012). Sumber historis pancasila sebagai kajian sumber sosiologis pancasila. Osf. Io.

Aurora, P. A. (2024, January). PANCASILA SEBAGAI IDEOLOGI BANGSA INDONESIA SERTA PERKEMBANGAN IDEOLOGI PANCASILA PADA MASA ORDE LAMA ORDE BARU DAN ERA REFORMASI. In Prosiding Seminar Nasional Hukum, Bisnis, Sains dan Teknologi (Vol. 4, No. 1).

Dewi, M. S., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan nilai pancasila dari arus sejarah perjuangan dan dampak globalisasi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 305-317.

Dewi, M. S., & Dewi, D. A. (2021). Penerapan nilai pancasila dari arus sejarah perjuangan dan dampak globalisasi. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 9(2), 305-317.

Fadli, M. R., & Kumalasari, D. (2019). Sistem Pendidikan Indonesia Pada Masa Orde Lama (Periode 1945-1966). Agastya: Jurnal Sejarah dan Pembelajarannya, 9(2), 157-171.

Handayani, P., Limbong, S., & Ginting, M. R. (2023). PANCASILA DALAM LINTASAN SEJARAH. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(5), 1993-2011.

Ismi, Yuliana, and Fatma Ulfatun Najicha. "TRANSFORMASI IMPLEMENTASI DAN TANTANGAN TERHADAP PANCASILA DARI MASA KE MASA."

Purwanta, H. (2018). Pancasila Dalam Konteks Sejarah Perjuangan Bangsa Indonesia. Jurnal Candi, 18(2), 124-137.

Ramadhan, M. A., Syaifi, S. R. A., Arsalan, F. N., & Fitriono, R. A. (2022). Peranan Pancasila di era globalisasi. Jurnal Ekonomi, Sosial & Humaniora, 4(03), 78-84.

Salma, Badriyatus, et al. "STUDI TENTANG DINAMIKA PANCASILA DARI MASA KE MASA." JURNAL EKONOMI, SOSIAL & HUMANIORA 4.03 (2022): 130-136.

SHAKTI, A. A. (2021). Esensi pancasila dalam kajian sejarah bangsa indoensia.

Syaparuddin, S., & Elihami, E. (2020). Peranan pendidikan nonformal dan sarana pendidikan moral. Jurnal edukasi nonformal, 1(1), 173-186.

Wibowo, T. U. S. H. Pancasila Pada Masa Pemerintahan Soekarno (1945-1965).

Downloads

Published

2024-11-28

How to Cite

Ahmad Muhamad Mustain Nasoha, Ashfiya Nur Atqiya, Aisha Arista Widiya, Rismaya Wulandari, Riski Muhamad Sholeh Triatmojo, & Ardiyan Nugraheni. (2024). Peran Pancasila sebagai Pedoman Kehidupan Berbangsa dan Bernegara dalam Dinamika Sejarah dan Perkembangannya. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 2(4), 379–395. https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i4.1379