Pengaruh Tayangan Program Brownis TRANSTV terhadap Minat Menonton

Survei pada Ibu-ibu Warga RW 05 Pondok Pinang Centre Jakarta

Authors

  • Tengku Abdurrahman Rajak Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Mulkan Habibi Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i2.1749

Keywords:

Influence, Interest in Watching, TRANSTV Brownis Program

Abstract

“Brownis” is a program that airs on TRANSTV. Brownis (Obrowlan Manis) is a talk show that airs on Trans TV since August 21, 2017 with the main hosts Ruben Onsu, Ayu Ting Ting and Wendi Cagur. This program discusses various coverage and styles. The purpose of this study is to measure the Influence of TRANSTV’s “Brownis” Program on Viewer Interest. The theories used in the Program are Format Power, Star Power, and Information Power. Including elements of Viewer Interest including Liking, Interest, Attention and Need. The approach in this study is quantitative, survey method. Data collection techniques are carried out by distributing questionnaires. Sampling uses the Probability Sampling technique. The collected data is then processed using SPSS version 23 to obtain accurate calculations. The conclusion is that TRANSTV’s “Brownis” Program has a significant influence on Viewer Interest with a t-count value (2.882) > t-table (1.992). With the percentage of the Event Program having an influence on Viewing Interest of 77.6% while the remaining 22.4% is influenced by other factors.

 

References

Buku

Fachruddin, A. (2012). Dasar-dasar produksi televisi: Produksi berita, feature, laporan investigasi, dokumenter, dan teknik editing. Jakarta: Prenadamedia Group.

Fachruddin, A. (2015). Cara kreatif memproduksi program televisi: Produksi klip, musik, komedi, talk show, game show, reality show, variety show, drama, dan doku drama. Yogyakarta: Universitas Mercu Buana.

Latief, R. (2020). Panduan produksi acara televisi nondrama: Ide, format, sistem kerja, kerabat kerja, naskah, tata rias, dan acuan dasar kamera. Jakarta: Prenadamedia Group.

M.A., M. (2018). Manajemen media penyiaran: Strategi mengelola radio dan televisi. Jakarta: Prenadamedia Group.

Ngalimun. (2017). Ilmu komunikasi: Sebuah pengantar praktis. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Jurnal Ilmiah

Adhypoetra, R. R., & Munir, M. (2018). Analisis pengaruh menonton tayangan Uttaran di ANTV terhadap perilaku sosial ibu rumah tangga. Jurnal Pustaka Komunikasi, 1, 257–266.

Anggraini, A. G. (2020). Pengaruh program acara televisi terhadap pemenuhan kebutuhan informasi masyarakat Pondok Labu Jakarta Selatan. Journal of Communication Empowerment, 16–30.

Atmoko, A. D., Munir, Z., & Ramadhan, G. (2019). Pengaruh menonton tayangan televisi terhadap perilaku agresif pada anak prasekolah. Jurnal Keperawatan Profesional (JKP), 7(1), 245–246.

Dedi Kusuma Habibie. (2018). Dwi fungsi media massa. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 79–86.

Dita Risti. (2019). Pengaruh sinetron terhadap perilaku anak di dalam kehidupan sehari-hari. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 38–45.

Ferry, R. (2014). Media televisi: Kajian peran media massa dan pengaruhnya bagi remaja. Jurnal Pengembangan Humaniora, 14(1), 33.

Gifari, A. R. (2015). Pengaruh televisi terhadap aspek-aspek perkembangan anak usia 3–4 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 4(2), 633–634.

Kurniawan Prasetyo, Basoeki, B., & Arrunadi, A. Y. (2019). Pengaruh gaya komunikasi presenter talkshow “RUMPI NO SECRET” di Trans TV terhadap audience satisfaction. Jurnal Visi Komunikasi, 18(1), 64–77.

Laura, E. (2013). Kepuasan pendengar terhadap program Sonora News di Radio Sonora Surabaya. Jurnal E-Komunikasi, 1(1), 9–10.

Maediana, N., & Rusmawatia, S. M. (2021). Pengaruh terpaan tayangan Suara Hati Istri di Indosiar terhadap tingkat kecemasan penonton (Studi pada kalangan ibu rumah tangga di Kota Serang). Jurnal Inovasi dan Kreativitas (JIKa), 37–47.

Nugraheni, M. T. (2018). Peran ibu rumah tangga dalam meningkatkan kesejahteraan keluarga. Sosio Informa, 418–436.

Permana, R. S. M., Abdullah, A., & Mahameruaji, J. N. (2019). Budaya menonton televisi di Indonesia: Dari terrestrial hingga digital. ProTVF, 3(1), 53–67.

Rizki Briandana. (2016). Televisi berlangganan dan identitas diri: Studi resepsi remaja terhadap tayangan drama seri Korea Descendants of the Sun di KBS World. Jurnal Simbolika, 2(1), 17–20.

Virdaus, D. R. (2019). Gaya komunikasi dalam berita televisi: Produksi pesan pada program berita “Pojok Kampung” JTV dan penerimaan pesan di kalangan masyarakat Jawa Timur. Mediakita, 3(2), 163–178.

Winda Kustiawan, Balqis, F. D., Wulandari, L., Siregar, R. H., Simbolon, M. B., Pandiangan, H. E., & Prawira, Y. B. (2022). Media sosial sebagai media penyiaran. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 296–298.

Website

TransTV. (2017). Program TransTV Brownis (Obrolan Manis). https://www.transtv.co.id (Diakses pada Februari 2024)

Downloads

Published

2025-05-15

How to Cite

Tengku Abdurrahman Rajak, & Mulkan Habibi. (2025). Pengaruh Tayangan Program Brownis TRANSTV terhadap Minat Menonton : Survei pada Ibu-ibu Warga RW 05 Pondok Pinang Centre Jakarta. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 3(2), 86–96. https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i2.1749

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.