Pengaruh Media Permainan Blessing Box Terhadap Pemahaman Makna Perlengkapan Puja Siswa SMB Dharma Giri Mulia di Desa Tanjung Pinang Kabupaten Paser
DOI:
https://doi.org/10.47861/dhammavicaya.v8i2.1835Keywords:
Blessing Box, Puja Equipment, Student UnderstandingAbstract
Buddhist education plays a crucial role in shaping students' character and spiritual understanding. However, learning in Buddhist Sunday Schools often faces challenges such as monotonous teaching methods, which reduce student interest and comprehension, particularly regarding puja (worship) equipment. Items like candles, incense, and flowers hold deep symbolic meaning in Buddhism, yet students' understanding remains low. This study examines the effectiveness of the Blessing Box game as an innovative solution to enhance student comprehension. A quantitative experimental method was employed, with 18 respondents. Data was collected through questionnaires and analyzed using a Likert scale and paired t-test. The results showed a significant improvement in students' understanding after using the Blessing Box, with an achievement rate of 83.85% (highly understood category). The t-test confirmed a highly significant increase (t-value 18.71 > t-table 2.89), with a mean score difference of 20.38 between pre-intervention (59.44) and post-intervention (79.83). The findings indicate that Blessing Box effectively enhances students' comprehension. Teachers are advised to maintain and develop this media with more inclusive variations. Future research could expand the sample size or test the media’s effectiveness on other religious materials. This study proves that interactive learning through games can significantly improve student understanding.
References
Alfiani, F., Kurniawati, T., & Siwi, M. K. (2018). Pengembangan Webtoon Untuk Pembelajaran IPS (Ekonomi) Di SMP. Jurnal Ecogen, 1(2), 439.
Apriansyah, R., Azahra, Y., Insani, F. N., & Setiawan, U. (2023). Kajian Terhadap Pemilihan Media Dan Pengimplementasianya Bagi Peserta Didik Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi: Kajian Ilmu Pendidikan, 9(1), 33–48.
Azizah, N., & Hendriyani, W. (2024). Implementasi Penggunaan Teknologi Digital sebagai Media Pembelajaran Pada Pendidikan Inklusi di Indonesia. Education, 10(2), 644–651.
Bodhi, B. (2000). Samyutta Nikaya: The Connected Discourses of the Buddha.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Metodologi.
Fajriyah, L., & Maharbid, D. A. (2023). Pengaruh Etnomatematika Congklak Terhadap Pemahaman Konsep Materi Pembagian Siswa Kelas II SDN Teluk Pucung. Metodik Didaktik, 19(1), 11–20.
Gautama, S. A., Susanto, R. M., & Gautama, W. S. (2023). Pengenalan Aplikasi “Chanting” (Alat Puja Bakti) Berbasis Android di Vihara Giri Bhakti Kabupaten Pesawaran. Jurnal PENAMAS, 1(1), 1–6.
Hae, Y., Tantu, Y. R. P., & Widiastuti. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Visual dalam Membangun Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1177–1184.
Hildayah, D. (2019). Penggunaan Media Visual, Auditif, dan Kinestetik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 137–146.
Itaqullah, R. P. (2023). Pengaruh Media Pembelajaran Permainan Monopoli Terhadap Tumbuhnya Kesadaran Sejarah. Journal Pendidikan Sejarah, 15(1).
Kemendikbudristek. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran.
Khairani, P., Khadavi, M., & Salsyabillah, M. (2023). Pembelajaran Berbasis Game: Manfaat, Tantangan, dan Strategi Implementasi dalam Konteks Pendidikan Tinggi. Jurnal Pendidikan Penggerak, 1(1), 1–6.
Mansori. (2024). Peningkatan Kompetensi Guru melalui Pelatihan Pembelajaran Aktif di Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian Masyarakat (PENGAMAS), 1(3), 251–261.
Mugiyo. (2019). Analisis Kegiatan Puja Bakti Anjangsana Dalam Meningkatkan Religiusitas. Jurnal Agama Buddha Dan Ilmu Pengetahuan, 39, 48–55.
Mustami, M. K. (2024). Pengembangan Teknologi Audio-Visual Untuk Pembelajaran Pendidikan Islam. Ta’dib: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 67–75.
Nadia, D. O. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Wordwall Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP, 08(02), 1924–1933.
Nurhayati, R., MoHa, L., & Fiidznillah, R. (2024). The Role of Online Learning Media in Increasing Student Achievement. Journal Emerging Technologies in Education, 2(3), 289–297.
Ridaramawati, R. H., dkk. (2023). Pengaruh Tunjangan Kesejahteraan dan Kesehatan Terhadap Prestasi Kerja. Jurnal Ekonomi Bisnis dan Manajemen, 1(1).
Rosalina Desi Paramita. (2020). Nilai Spiritual Tradisi Bakti Marga Dalam Perspektif Buddhis. Sabbhata Yatra: Jurnal Pariwisata Dan Budaya, 1(1), 74–86.
Sanjaya, R. (2020). 21 Refleksi Pembelajaran Daring di Masa Darurat. Tangerang: Universitas Katolik Soegijapranata.
Sari, F. A. (2024). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Sistem Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Teknologi Pembelajaran, 2(2), 414–421.
Sentia, S. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Untuk Pendidikan Agama Kristen. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 4(1), 1–23.
Setyani. (2020). Fungsi Stupa Puja Luar Rumah Bagi Umat Buddha. Pemikiran Buddha Dan Filsafat Ilmu, 1(2), 36–47.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Wijoyo, H., & Nyanasuryanadi, P. (2020). Analisis Efektivitas Penerapan Kurikulum Sekolah Minggu Buddha di Masa Pandemi. JP3M: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran dan Pemberdayaan Masyarakat, 2(2), 166–174.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dhammavicaya : Jurnal Pengkajian Dhamma

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.