Standar Penilaian Pendidikan

Authors

  • Muh. Yusuf Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Rizal Awaludin Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta
  • Eka Widyanti Sekolah Tinggi Agama Islam Sangatta

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i2.1149

Keywords:

Standard, Assessment, Education

Abstract

Assessment is a crucial element in the educational framework, necessitating explicit and actionable standards. The Indonesian education assessment standards are outlined in Permendikbud No 23 of 2016, which is divided into 8 chapters and 15 articles. The aim of this research is to scrutinize the criteria within these education assessment standards. Employing a literature review approach and content analysis for technical examination, the study reveals that the Indonesian education assessment standards are well-defined. These standards encompass the extent, goals, advantages, foundational principles, methodologies, processes, and tools for evaluating students' academic achievements. These standards are intended to direct the assessment processes undertaken by teachers, educational institutions, and the government.

References

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode penelitian kualitatif studi pustaka. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.

Asyhari, A. (2015). Profil peningkatan kemampuan literasi sains siswa melalui pembelajaran saintifik. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 4(2), 179–191.

Baswedan, A. (2016). Standar Penilaian Pendidikan berdasarkan Permendikbud Nomor 23 Tahun 2016.

Endang, H. K. (2021). Analisis Peran Kurikulum dan Standar Penilaian Dalam Pendidikan di Indonesia. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(2).

Febriana, R. (2021). Evaluasi pembelajaran. Bumi Aksara.

Hairun, Y. (2020). Evaluasi dan penilaian dalam pembelajaran. Deepublish.

Hajaroh, S., & Adawiyah, R. (2018). Kesulitan guru dalam mengimplementasikan penilaian autentik. El Midad, 10(2), 131–152.

Inkiriwang, R. R. (2020). Kewajiban negara dalam penyediaan fasilitas pendidikan kepada masyarakat menurut undang-undang nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidkan nasional. Lex Privatum, 8(2).

Kusainun, N. (2020). Analisis Standar Penilaian Pendidikan di Indonesia. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 5(1).

Latip, A. E. (2018). Evaluasi Pembelajaran di SD dan MI. Rosda.

Mustopa, A., Jasim, J., Basri, H., & Barlian, U. C. (2021). Analisis Standar Penilaian Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan, 9(1), 24–29.

Muthoharoh, M. (2019). Penerapan Authentic Assesment Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Ma’arif 1 Karangbinangun Lamongan. Al Hikmah: Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 112–121.

No, U.-U. R. I. (20 C.E.). tahun 2003 tentang Sistem pendidikan Nasional. 2003. Jakarta: Depdiknas, 4.

Noptario, N., Aisyah, S., Najib, M., & Shaleh, S. (2023). Analisis Standar Penilaian Pendidikan Di Indonesia (Permendidkbud No 21 Tahun 2022). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(11), 380–388.

Poerwanti, E. (2008). Standar Penilaian Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP). TT.

Prasetyo, A. R., & Hamami, T. (2020). Prinsip-prinsip dalam pengembangan kurikulum. Palapa, 8(1), 42–55.

Putri, H., Susiani, D., Wandani, N. S., & Putri, F. A. (2022). Instrumen penilaian hasil pembelajaran kognitif pada tes uraian dan tes objektif. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(2), 139–148.

Rachmawati, T. N., & Supardi, Z. A. I. (2021). Analisis model conceptual change dengan pendekatan konflik kognitif untuk mengurangi miskonsepsi fisika dengan metode library research. Pendipa Journal Of Science Education, 5(2), 133–142.

Ridwan, M., Suhar, A. M., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya penerapan literature review pada penelitian ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1), 42–51.

Rozana, D., Maysari, S., Ramadhani, A. F., & Ananda, R. (2023). Analisis Standar Penilaian Pendidikan Pada Pendidikan Dasar. MASALIQ, 3(4), 491–500.

Salamah, U. (2018). Penjaminan mutu penilaian pendidikan. EVALUASI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2(1), 274–293.

Sukmawati, H. (2021). Komponen-komponen kurikulum dalam sistem pembelajaran. Ash-Shahabah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 7(1), 62–70.

Suryadi, R. A., & Mushlih, A. (2019). Desain dan perencanaan pembelajaran. Deepublish.

Warsah, I., & Habibullah, H. (2022). Implementasi evaluasi hasil belajar pendidikan agama islam di madrasah. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 5(1), 213–225.

Wati, W. C. (2022). Analisis Standar Hasil Evaluasi Melalui Proses Belajar. SOKO GURU: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 170–176.

Yusuf, A. M. (2017). Asesmen dan evaluasi pendidikan. Prenada Media.

Published

2024-07-08

How to Cite

Muh. Yusuf, Rizal Awaludin, & Eka Widyanti. (2024). Standar Penilaian Pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2), 26–36. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i2.1149

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.