Layanan Pendidikan dan Pendekatan yang Digunakan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Tingkat Sekolah Dasar

Authors

  • Desty Ningtyas Rambu Bazar universitas muhammadiyah muara bungo
  • Serly Kurniady Universitas Muhammadiyah Muara Bungo
  • Yeni Putiyanti Universitas Muhammadiyah Muara Bungo
  • Opi Andriani Universitas Muhammadiyah Muara Bungo

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.741

Keywords:

Inclusive Education Services, Inclusive Education Approach

Abstract

This research aims to analyze the implementation of inclusive education for children with special needs in elementary schools. The research method or approach in this research uses a study approach literature or library research. Data and information collection techniques through studies literature. The results of this study state that the existence and role of special guidance teachers or special education teachers in the implementation of inclusive education is very important and even plays a very important role. In schools there tends to be no special guidance teachers or special education teachers, the existing educational staff still do not understand much about the meaning of inclusive education and the existence of ABK.

References

Suharsiwi. (2017). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. CV Prima Print.

Supena, Asep. Dkk. (2012). Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus. 28 Jaya Printing & Publisher.

Hanifah, Diva Salma., Annasjla Byandra Haer., Saraswati Widuri & Meylanny Budiarti Santoso. 2021. Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) Dalam Menjalani Pendidikan Inklusi Di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM). 2(3). 477-480

Sofiah, R., Suhartono, & Hidayah, R. 2020. Analisis karakteristik sains teknologi masyarakat (stm) sebagai model pembelajaran: sebuah studi literatur. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 7 (1),1-18.

Bahri, Syaiful. 2022. Manajemen Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan. 4(1). 97-98.

Wardany, Ossy Firstanti & Dwi Arnia U. 2022. Kesiapan guru Dalam Penyelenggaraan Kelas Inklusi di MI NW Lendang Penyonggok. Lombok. Jurnal Pendidikan Khusus. 18 (2). 118-120.

Kadir, Abd. 2015. Penyelenggaraan Sekolah Inklusi di Indonesia. Jurnal Pendidikan Agama Islam. 3 (1). 3-9.

Murniati, Erni & Nouf Zahra A. 2016. Pendidikan Inklusif di Tingkat Sekolah Dasar: Konsep, Implementasi, dan Strategi. Jurnal JDP. 9 (1). 10-11.

Firdaus, Yayuk. 2016. Studi Deskriptif Peran Guru Pendidik Khusus dalam Implementasi Program Kebutuhan Khusus Bagi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus di SDN Wonokusumo 1 Surabaya. Jurnal Pendidikan Khusus. 3-7.

Putra, Agus Salim J. 2022. Implementasi Pendidikan Iklusi di Sekolah Dasar Lazuardi Kamila Global Compassionate School (GCS). Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.

Setianingsih, Eka Sari. 2017. Implementasi Pendidikian Inklusi: Manajemen Tenaga Kependidikan. Jurnal: Malih Peddas. 7 (2). 131-134.

Januariani, Prim Masrokan, Imam Fuadi. 2023. Manajemen Pelayanan dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Inklusi Sekolah di Tulungagung. Jurnal: Manajemen Pendidikan Islam. 5 (1). 22-26.

Downloads

Published

2024-01-05

How to Cite

Desty Ningtyas Rambu Bazar, Serly Kurniady, Yeni Putiyanti, & Opi Andriani. (2024). Layanan Pendidikan dan Pendekatan yang Digunakan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus di Tingkat Sekolah Dasar. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 91–99. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.741

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.