Pendampingan Literasi Membaca untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas Rendah di MIS Darul Ulum Palangkaraya

Authors

  • Fitriyanti Fitriyanti Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Istiyati Mahmudah Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
  • Nur Laila Agustina MI Darul Ulum

DOI:

https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v2i4.1356

Keywords:

literacy, reading, motivation

Abstract

Education is an effort to create an atmosphere in learning and the learning process so that students can develop their potential to have abilities, literacy is the language skills possessed by a person to communicate, whether in terms of reading, speaking, listening and writing, in different ways according to the goal. Language skills are an ability that a person has in using language, language skills include listening skills, speaking skills, reading skills and writing skills. Reading is one of the skills learned at school age. Reading is one of four language skills, reading is an activity carried out to obtain information contained in reading material

References

Amri, S., & Rochmah, E. (2021). Pengaruh kemampuan literasi membaca terhadap prestasi belajar siswa sekolah dasar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 13(1), 52–58.

Arbayu, R., Rizal, S. U., Mahmudah, I., & Et al. (2023). Pemanfaatan pojok bacaan untuk meningkatkan keterampilan membaca siswa kelas IV SDN Pilang. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 4(1), 445–452. https://ejournal.sisfokomtek.org/index.php/jpkm/article/view/834

Arby, A. R., Hadi, H., Agustin, F., & Et al. (2019). Keefektifan budaya literasi terhadap motivasi belajar. Mimbar PGSD Undiksha, 7(3), 181–188.

Komalasari, A. S., & Riani, D. (2023). Edukasi manfaat literasi membaca dan menulis di SMK PGRI 3 Bogor. Jurnal Pengabdian Masyarakat UIKA Jaya: SINKRON, 1(2), 82.

Kurniawan, R., & Parnawi, A. (2023). Manfaat literasi untuk meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 2(1), 184–195.

Navida, I., Rasiman, D. P., & Nuriafuri, R. (2023). Kemampuan literasi membaca peserta didik pada muatan bahasa Indonesia kelas 3 di sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 1034–1039.

Pratiwi, C. P. (2020). Analisis keterampilan membaca permulaan siswa sekolah dasar: Studi kasus pada siswa kelas 2 sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Edutama, 7(1), 1.

Rahman, A., & Et al. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.

Ramadhan, A., Nandini, E. Z., Febriyanti, I. N., & Putra, P. (2023). Membangun budaya literasi melalui peningkatan minat baca pada masyarakat desa Pantai Sederhana. An-Nizam, 2(1), 205–2011.

Sayekti, O. M. (2020). Peningkatan motivasi membaca permulaan melalui metode scramble kalimat pada siswa kelas 2 SDN Pandeyan Yogyakarta. Foundasia, 11(2), 82–89.

Sugianto. (2023). Mewujudkan budaya literasi melalui peningkatan minat baca pada usia dini. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(1), 70–75.

Widyantara, I. M. S., & Rasna, I. W. (2020). Penggunaan media YouTube sebelum dan saat pandemi Covid-19 dalam pembelajaran keterampilan berbahasa peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 113–122. https://ejournal-pasca.undiksha.ac.id/index.php/jurnal_bahasa/article/view/3531/pdf

Downloads

Published

2024-11-08

How to Cite

Fitriyanti Fitriyanti, Istiyati Mahmudah, & Nur Laila Agustina. (2024). Pendampingan Literasi Membaca untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Kelas Rendah di MIS Darul Ulum Palangkaraya. Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 2(4), 20–26. https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v2i4.1356

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.