Sosialisasi Penggunaan Gadget dan Literasi Baca Tulis Sebagai Upaya Peningkatan Minat Baca-Tulis Peserta Didik

Authors

  • Indah Nurmahanani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Erna Suwangsih Universitas Pendidikan Indonesia
  • Mifta Aulia Fitriyani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Cintia Marsela Universitas Pendidikan Indonesia
  • Erta Alvani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Liana Wahyuningsih Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v1i3.440

Keywords:

Reading-Writing Literacy, Gadgets, Students

Abstract

P3K UPI Purwakarta students carried out this socialization activity at one of the elementary schools in purwakarta. This activity was carried out to educate students about the literacy skills of reading and writing of students coupled with the use of gadgets in everyday life. Based on observations, it is known that students are more interested in using their gadgets to browse social media than reading or writing, which is one of the factors that cause students' reading and writing literacy to be low. This socialization can provide additional information for students and also foster awareness in students to read or write and can use gadgets according to their uses to help students improve their literacy skills.

References

Adhari, F. N., Hanipah, R., Rustini, T., & Arifin, M. H. (2022). Pengaruh Penggunaan Gawai Terhadap Minat Literasi Baca Pada Pembelajaran IPS Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 36-41.

Ariston, Y., & Frahasini. (2018). Dampak Pengunaan Gadget Bagi Perkembangan Sosial Anak Sekolah Dasar. Journal of Educational Review and Research, 1(2), 86-91.

Aswat, H., Nurmaya, A.L. (2020). Analisis Gerakan Literasi Pojok Baca Kelas terhadap Eksistensi Daya Baca Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu. Vol. 4(1), 70-78.

Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak. Dinamika Penelitian, Media Komunikasi Sosial Keagamaan, Vol. 17(2), 315-329.

Dewi, W. N. A., Marini., Khasanah., Rifandi, R. A. (2022). Dampak Kecanduan Penggunaan Gadget Bagi Kehidupan Anak Sekolah di SMP Fransiskus Semarang. Manggali: Jurnal Pengabdian dan Pemberdayaan Masyarakat. Vol. 2(1), 120-129.

Indriyani, V., Zakim., Atmazaki., Ramadhan, S. (2019). Literasi Baca Tulis dan Inovasi Kurikulum Bahasa. KEMBARA: Jurnal Keilmuan Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya. Vol. 5(1), 108-118.

Mutji, E. J., Suoth, L. (2021). Literasi Baca Tulis Kelas Tinggi di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti. Vol. 8(1), 103-113.

Novitasari, N. (2019). Strategi Pendampingan Orang Tua terhadap Intensitas Penggunaan Gdaget Pada Anak. Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 167-188.

Rahmanda, A. E., L. R. (2022). Penurunan Freakuensi Penggunaan Gadget Pada Anak SD/MI dengan Mantra Sipil (Mainan Tradisional, Literasi Dan Peduli Lingkungan). Journal of Community Health Development, 48-54.

Sari, P. A. P. (2020). Hubungan Literasi Baca Tulis dan Minat Membaca dengan Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal for Lesson and Learning Studies, Univesitas Pendidikan Ganesha. Vol. 3(1).

Tahmidaten, L., Krismanto, W. (2020). Permasalahan Budaya Membaca di Indonesia (Studi Pustaka tentang Problematika dan Solusinya). Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan. Vol. 10(1), 22-23.

Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (GLS) sebagai Pembentukan Pendidikan Berkarakter. Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, dan Supervisi Pendidikan, 325-343.

Downloads

Published

2023-08-19

How to Cite

Indah Nurmahanani, Erna Suwangsih, Mifta Aulia Fitriyani, Cintia Marsela, Erta Alvani, & Liana Wahyuningsih. (2023). Sosialisasi Penggunaan Gadget dan Literasi Baca Tulis Sebagai Upaya Peningkatan Minat Baca-Tulis Peserta Didik . Jurnal Informasi Pengabdian Masyarakat, 1(3), 221–226. https://doi.org/10.47861/jipm-nalanda.v1i3.440

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.