Inovasi Bisnis Keripik Pisang: Membangun Ekonomi Desa dengan Ide Kreatif

Authors

  • Citra Oktavina Eka Lidyawati Universitas Sunan Giri
  • Febriarsitas Eka Sasmita Universitas Sunan Giri
  • Rahayu Mardikaningsih Universitas Sunan Giri
  • Fayola Issalillah Universitas Sunan Giri
  • Nelud Darajaatul Aliyah Universitas Sunan Giri
  • Rafadi Khan Khayru Universitas Sunan Giri
  • Didit Darmawan Universitas Sunan Giri

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i3.1123

Keywords:

business, community economy, community service

Abstract

The community economy in today's era can develop faster if balanced with innovative and creative ideas. Business is the activity of a person or group of people who create goods or services and exchange them for money for personal gain. The method used in the implementation of this community service is Asset Based Community Development (ABCD) with the banana chips business as an asset that can be developed. This community service aims to describe the idea of a business opportunity for making kripi (banana chips) to improve the community's economy in Becirongengor Village. The results obtained show that making kripi (banana chips) is able to become one of the innovative ideas to improve the economy of the community in Becirongengor Village and will continue to innovate in terms of taste and market expansion.

References

Ananda, W., S. B. Riono, M. Syaifulloh, & S. N. Utami. (2022). Pendampingan Strategi Pemasaran Berbasis Teknologi bagi UMKM Arum Manis untuk Meningkatkan Perekonomian Masyarakat di Desa Cihaur, Kecamatan Banjarharjo. SAFARI: Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 2(4), 08–14.

Angelina, S. F., M. Yahdillah, R. Mardikaningsih, S. N. Halizah, D. Darmawan, M. C. Rizky, & R. Hardyansah. (2023). Kontribusi Mahasiswa KKN Universitas Sunan Giri Surabaya Terhadap UMKM Ayam Panggang Rakyat Mbah Romlah Dusun Bulang Desa Kloposepuluh. Indonesia Bergerak: Jurnal Hasil Kegiatan Pengabdian Masyarakat, 1(4), 9-16.

Anita, S. Y. (2022). Analisis Strategi Bersaing Usaha Mikro Kecil dan Menengah (UMKM) di Masa Pandemi Covid-19 Dalam Perspektif Etika Bisnis Islam (Studi Pada Pelaku UMKM Keripik Pisang di Jl. ZA. Pagar Alam). Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 352–362.

Darmawan, D. (2019). Pengantar Manajemen. Revka Prima Media. Surabaya.

Darmawan, D. (2019). Ekonomi. Revka Prima Media. Surabaya.

Darmawan, D. & M. Hariani. (2020). Pengantar Kewirausahaan. Metromedia, Surabaya.

Darmawan, D. et al. (2023). Wirausaha Bidang Teknologi: Peluang dan Ide-Ide Bisnis Menggunakan Teknologi Informasi. Sonpedia Publishing Indonesia

Darmawan, D., P. N. L. Sari, S. A. Jamil, & R. Mardikaningsih. (2023). Penerapan Manajemen Strategi: Kontribusi Orientasi Pasar dan Orientasi Teknologi Terhadap Kinerja Bisnis UMKM. Journal of Management and Economics Research, 1(2), 64-70.

Darmawan, D. (2024). Distribution of Six Major Factors Enhancing Organizational Effectiveness. Journal of Distribution Science, 22(4), 47-58.

Dewi, V. S., R. Lahadcni, W. Wulandari, D. Puspitasari, R. A. Rais, & J. A. Naafi. (2021). Pemanfaatan Pisang Kapasan sebagai Produk Olahan Kripik dalam Upaya Peningkatan Perekonomian Masyarakat. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 4(1), 22–28

Ernawati, E., R. Mardikaningsih, D. Darmawan, E. A. Sinambela. (2022). Pengembangan Keunggulan Kompetitif UMKM Melalui Strategi Orientasi Pasar dan Inovasi Produk. Jurnal Industri Kreatif dan Kewirausahaan, 5 (2), 144-153.

Fitria, R. L. Y., Y. S. Putri, E. Ernawati, H. Haniyah, R. Mardikaningsih, E. Retnowati, M. Munir, & T. S. Anjanarko. (2023). Pelatihan Garnish Sayur Bagi Pemula untuk Kader Tim Penggerak Pemberdayaan dan Kesejahteraan Keluarga Desa Wilayut. Kegiatan Positif: Jurnal Hasil Karya Pengabdian Masyarakat, 1(3), 194-200.

Fitaloka, E. D., D. F. Ningsih, R. Mardikaningsih, N. D. Aliyah, S. N. Halizah, F. Issalillah, R. K. Khayru, D. Darmawan, & E. Masnawati. (2023). Pelatihan Kerajinan Ibu-Ibu PKK dari Limbah Bekas Kemasan Pabrik Kopi Pada PT. Santos Jaya Abadi Menjadi Sebuah Produk Tas dan Tempat Tisu. MENGABDI: Jurnal Hasil Kegiatan Bersama Masyarakat, 1(5), 54-62.

Fuady, A. H. R., A. E. Putri, L. Badriyah, E. Masnawati, E. Retnowati, D. Darmawan, & R. Mardikaningsih. (2024). Workshop Pengembangan Bisnis Melalui Media Elektronik Berbasis Sosio-Technopreneur Terhadap Usaha Desa dengan Produk Es Cream Desa Wilayut. Bumi: Jurnal Hasil Kegiatan Sosialisasi Pengabdian kepada Masyarakat, 2(1), 48-55.

Hariani, M. (2022). Determination of a Marketing Strategy to Develop Shrimp Crackers MSMEs Using the Swot Method. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 1(3), 24–30.

Infante, A. & R. Mardikaningsih. (2022). The Potential of social media as a Means of Online Business Promotion. Journal of Social Science Studies, 2(2), 45-49.

Jannah, Z., M. F. Jazuli, T. S. Anjanarko, D. Darmawan, N. Masithoh, U. Chasanah, E. A. Sinambela, & E. Ernawati. (2023). Pendampingan Digital Marketing UMKM Budidaya Jamur Tiram Putih di Desa Jumputrejo, Economic Xenization Abdi Masyarakat, 1(2), 1-6.

Khasanah, H., S. Arum, & D. Darmawan. (2010). Pengantar Manajemen Bisnis. Spektrum Nusa Press, Jakarta.

Khendy, R. P. (2022). Studi Model Bisnis Keripik Pisang Sang Dewa. OSF Pre-Prints, 1–4.

Issalillah, F. (2021). Potential of Curcumin in Turmeric as a Preventive Modality from Covid-19 in Pregnant Women. Journal of Social Science Studies, 1(2), 55-64.

Khasanah, H., S. Arum, & D. Darmawan. (2010). Pengantar Manajemen Bisnis. Spektrum Nusa Press, Jakarta.

Mardikaningsih, R., A. Gunawan, D. Darmawan, & A. Karina. (2015). Manajemen, Teknologi, dan Bisnis, Addar Press, Jakarta.

Mardikaningsih, R., E. A. Sinambela, D. Darmawan & S. N. Halizah. (2021). Hubungan Perilaku Produktif dan Minat Mahasiswa Berwirausaha. Jurnal Manajemen, Bisnis, dan Kewirausahaan, 1(1), 121-130.

Mardikaningsih, R., E. A. Sinambela, E. Retnowati, D. Darmawan, & A. R. Putra. (2022). Strategi Pengembangan Usahatani Buah Naga di Kecamatan Lawang Kabupaten Malang. Jurnal Manajemen, Bisnis, dan Kewirausahaan, 2(1), 21-32.

Mardikaningsih, R., S. N. Halizah, D. Darmawan, & A. H. R. Fuady. (2023). Studi Empiris Tentang Pendidikan Kewirausahaan, Motivasi Intrinsik dan Intensi Berwirausaha, Journal of Management and Economics Research, 1(2), 58-63.

Mardikaningsih, R., S.N. Halizah, R. Hardyansah, J. Jahroni, & D. Darmawan. (2024). Strategic Approach to Enhancing MSME Competitiveness through the Implementation of Sharia Economic Principles, International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 5(1), 1–6.

Novitaningrum, D. T., A. H. R. Fuady, D. Y. Pertiwi, R. Mardikaningsih, D. Darmawan, S. N. Halizah, E. Retnowati, & Hardyansah, R. (2023). Klasifikasi Data UMKM di Desa Wilayut untuk Mengetahui dan Upaya Peningkatan Ekonomi Masyarakat. Pandawa: Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat, 1(4), 221-228.

Nuraini, R., D. Darmawan, R. Mardikaningsih, M. Hariani, & S. N. Halizah. (2022). Keberlanjutan Kelestarian Lingkungan: Peran Kunci Lokus Kendali Internal dan Wawasan Lingkungan Dalam Mendorong Perilaku Pro-Lingkungan. TIN: Terapan Informatika Nusantara, 3(3), 116-122.

Putra, A. R. & D. Darmawan. (2022). Competitive Advantage of MSMEs in Terms of Technology Orientation and Entrepreneurship Competence. International Journal of Service Science, Management, Engineering, and Technology, 2(1), 15–20.

Putra, A. R., E. Ernawati, Jahroni, T. S. Anjanarko, & E. Retnowati. (2022). Creative Economy Development Efforts in Culinary Business. Journal of Social Science Studies, 2(1), 21–26.

Rawi, R. D. P., R. Lewenussa, & K. Karmila. (2019). Pelatihan Pembuatan Keripik Pisang sebagai Sarana Peluang Bisnis dan Kreatifitas Mahasiswa Fakultas Ekonomi Universitas Muhammadiyah Sorong. Abdimas: Papua Journal of Community Service, 1(2), 24–30.

Sinambela, E.A., R. Mardikaningsih, E. Retnowati, U. P. Lestari, J. Jahroni, A. R. Putra, M. Munir, D. Darmawan & S. Arifin. (2022). Penyuluhan dan Pelatihan Pendaftaran Surat Izin Usaha Mikro Kecil (IUMK). Journal of Social Responsibility Projects, 3(2), 120−122.

Suwarni, E. & M. A. Handayani. (2020). Strategi Pengembangan Bisnis Usaha Mikro Kecil Menengah Keripik Pisang dengan Pendekatan Business Model Kanvas. MBIA, 19(3), 320–330.

Zahro, F., Z. Jannah, D. Darmawan, J. Jahroni, U. Chasanah, U. P. Lestari, & R. Mardikaningsih. (2023). Strategi Pemasaran Produk UMKM Sambal di Dusun Beciro Jumputrejo Melalui Pengembangan Distribusi Produk. ASPIRASI: Publikasi Hasil Pengabdian dan Kegiatan Masyarakat, 1(5), 115-122.

Published

2024-07-01

How to Cite

Citra Oktavina Eka Lidyawati, Febriarsitas Eka Sasmita, Rahayu Mardikaningsih, Fayola Issalillah, Nelud Darajaatul Aliyah, Rafadi Khan Khayru, & Didit Darmawan. (2024). Inovasi Bisnis Keripik Pisang: Membangun Ekonomi Desa dengan Ide Kreatif. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 2(3), 185–194. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v2i3.1123

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.