Peran Sosial Media Instagram Sebagai Media Komunikasi Bisnis Dalam Peningkatan Penjualan Perusahaan Mangkok Manis

Authors

  • Framuditya Bagas Saputra Universitas Teknologi Digital
  • Amyra Syalsabila Universitas Teknologi Digital
  • Yurni Fadhillah ARS University
  • Ricky Firmansyah ARS University

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i3.199

Keywords:

Instagram, Mangkok Manis, Business Communication Media, Sale, Social Media

Abstract

This study aims to analyze the role of social media Instagram as a medium of business communication in increasing sales at the Mangkok Manis company in Cihampelas, Bandung. This research process uses qualitative methods with a case study approach. In-depth interviews are a technique for collecting data, the interviews conducted are by interviewing the operational managers of the Mangkok Manis company and analyzing social media content. The results of the study show that Instagram is less influential in expanding market reach and increasing sales. In its marketing strategy, the Mangkok Manis company utilizes features such as Instagram Stories and Instagram Reels to promote its products. Apart from that, interaction with customers through Instagram Direct Messages is also very important to increase customer loyalty and build stronger relationships with them, but the results are indeed unsatisfactory in terms of increasing sales because the types of products they market are not suitable for long distances. delivery, but quite influential. in terms of increasing the popularity of the company. These findings indicate that the use of social media Instagram as a medium of business communication does not help Mangkok Manis to increase its sales.

References

Arifin, R. D. (2022, Desember 24). Pengertian Instagram beserta Sejarah, Fungsi, Tujuan, Manfaat, dll. Dipetik Februari 23, 2023, dari dianisa.com: https://dianisa.com/pengertian-instagram/

Arifin, R. D. (2023, Februari 28). Pengertian Instagram beserta Sejarah, Fungsi, Tujuan, Manfaat, dll. Dipetik April 1, 2023, dari Dianisa.com: https://dianisa.com/pengertian-instagram/

Armayani, R. R., Tambunan, L. C., & Siregar, R. M. (2021). Analisis Peran Media Sosial Instagram dalam Meningkatkan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8920-8928. Dipetik April 1, 2023, dari https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/2400

Diem, D. A., & Yulianti, W. (2020). Pemanfaatan Instagram sebagai Media Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan (Studi Kasus pada Akun Instagram @Kaosdisablon di CV. Purwa Satya). Jurnal Teknologika. doi:10.51132/teknologika.v10i2.77

Fai. (2022, Desember 4). Metode Penelitian Kualitatif Adalah. Dipetik April 1, 2023, dari UMSU.ac.id: https://umsu.ac.id/metode-penelitian-kualitatif-adalah/

Khairunnisa, R. N. (2021, Agustus 12). Mangkok Manis, Dessert Unik dengan Batok Kelapa. Dipetik Februari 23, 2023, dari PingPoint: https://pingpoint.co.id/berita/mangkok-manis-dessert-unik-dengan-batok-kelapa/#:~:text=Mangkok%20Manis%20merupakan%20salah%20satu,terbelah%20dua%20dijadikan%20sebagai%20wadahnya.

Kusuma, D. F., & Sugandi, M. S. (2018). Strategi Pemanfaatan Instagram Sebagai Media Komunikasi Pemasaran Digital Yang Dilakukan Oleh Dino Donuts. Jurnal Manajemen Komunikasi, 2. doi: https://doi.org/10.24198/jmk.v3i1.12963

Mardiana, A. (2022, November 24). Melirik Peluang Usaha di Bidang Kuliner Makanan Ringan dan Berat. Dipetik April 1, 2023, dari Katadata: https://katadata.co.id/agung/berita/637fdb643cec8/melirik-peluang-usaha-di-bidang-kuliner-makanan-ringan-dan-berat

Prawiro, M. (2018, Juni 21). Pengertian Media Sosial Secara Umum, Fungsi, Tujuan, Jenis Sosmed. Dipetik Februari 23, 2023, dari Maxmanroe: https://www.maxmanroe.com/vid/teknologi/internet/pengertian-media-sosial.html

Priharto, S. (2019, Oktober 7). Pengertian Komunikasi Bisnis, Unsur, Tujuan, Teknik, Dan Jenisnya. Dipetik Februari 23, 2023, dari CPSSoft: https://cpssoft.com/blog/bisnis/pengertian-komunikasi-bisnis/

Utami, S. N. (2021, Agustus 27). Penjualan: Pengertian Para Ahli, Bentuk, Jenis, dan Tujuan. (S. Gischa, Editor) Dipetik Februari 23, 2023, dari Kompas.com: https://www.kompas.com/skola/read/2021/08/27/131616269/penjualan-pengertian-para-ahli-bentuk-jenis-dan-tujuannya?page=all

Wardani, A. S. (2021, Januari 28). Pengguna Internet Dunia Tembus 4,66 Miliar, Rata-Rata Online di Smartphone. Diambil kembali dari liputan6: https://www.liputan6.com/tekno/read/4469008/pengguna-internet-dunia-tembus-466-miliar-rata-rata-online-di-smartphone

Widayati, & augustinah, F. (2019). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Sarana Promosi Makanan Ringan Kripik Singkong di Kabupaten Sampang. Dialektika. doi:10.36636/dialektika.v4i2.345

Downloads

Published

2023-05-30

How to Cite

Framuditya Bagas Saputra, Amyra Syalsabila, Yurni Fadhillah, & Ricky Firmansyah. (2023). Peran Sosial Media Instagram Sebagai Media Komunikasi Bisnis Dalam Peningkatan Penjualan Perusahaan Mangkok Manis. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(3), 66–77. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i3.199

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.