Studi Sistematik Jenis-Jenis Parenting Pada Anak Serta Implikasinya Terhadap Akhlak

Authors

  • Abu Warasy Batula Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ahmad Syakir Wildani Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nabilah Safira Salamat Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nadhilah Nur Sabrina Universitas Pendidikan Indonesia
  • Siti Hamidah Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i2.281

Keywords:

parent, type of parenting styles, morals

Abstract

Different types of parenting styles will certainly have a different impact on children's morals. This study examines 3 types of parenting which aims to determine the impact of these types of parenting on children's morals. The method used is a qualitative approach design by applying systematic studies, which results that Authority Parenting tends to restrain and limit children, so that children feel constrained and insecure, then Authoritative Parenting gives more freedom to children, but remains under the supervision of parents, so that children more open, independent, and able to discuss with parents. Unlike the previous parenting style, Permissive Parenting is a parenting style that provides complete freedom, without parental intervention, which causes children to lose their way. Reviewing the three types of parenting, Authoritative Parenting is the best type of parenting to be implemented by parents to children, because it has the best implications for children's morals.

References

Afnan, E., Arifianti, R., & Rijal, M. (2020). Financial Tecnology : A Systematic Mapping Study. Jurnal Sekretaris dan Administrasi Bisnis, 90-104.

Anisah, A. S. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya Terhadap Pembentukan Karakter Anak. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 70-84.

Aslan. (2019). Peran Pola Asuh Orangtua di Era Digital. Jurnal Studia Insania, 20-34.

Ayun, Q. (2017). Pola Asuh Orang Tua dan Metode Pengasuhan dalam Membentuk Kepribadian Anak. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 102-122.

Banner, V., & Fox, R. A. (2010). An Empirically Derived Classification of Parenting Practices. The Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development, 343-356.

Baumrind, D. (1966). Effects of Authoritative Parental Control on Child Behavior. Child Development, 887-907.

Baumrind, D. (1991). The Influence of Parenting Style on Adolescent Compentence and Substance Use. Journal of Early Adolscene, 66-95.

Baumrind, D., Larzelere, R. e., & Owens, E. B. (2010). Effects of Preschool Parents' Power Assertive Patterns and Practices on Adolescent Development. Parenting: Science and Practice, 157-201.

Brooks, J. (2011). The Process of Parenting . New York: McGraw-Hill.

Dewi, N. P., & Susilawati, L. K. (2016). Hubungan Antara Kecenderungan Pola Asuh Otoriter (Authoritarian Parenting Style) dengan Gejala Perilaku Agresif Pada Remaja. Jurnal Psikologi Udayana, 108-116.

Fadhilah, T. N., Handayani, D. E., & Rofian. (2019). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Motivasi Belar Siswa. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 249-255.

Gara, N., Monigir, N. N., Tuerah, R. M., & Sumilat, J. M. (2022). Pengaruh Pola Asuh Demokratis dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5024-5032.

Habibah, S. (2015). Akhlak dan Etika dalam Islam. Jurnal Pesona Dasar, 73-87.

Harianti, R., & Amin, S. (2016). Pola Asuh Orang Tua dan Lingkungan Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Curricula, 20-29.

Hariyono, S. E., Anggraini, H., & Muntomimah, S. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orangtua Terhadap Kemandirian Dan Kemampuan Regulasi Emosi Anak Usia Dini. . Jurnal Warna: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini , 1-10.

Hasanah, N., & Sugito. (2020). Analisis Pola Asuh Orang Tua Terhadap Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 913-922.

Hendri. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Terhadap Pembentukan Konsep Diri Pada Anak. Jurnal At-Taujih Bimbingan dan Konseling Islam, 56-71.

Kurniati, R., Menanti, A., & Hardjo, S. (2019). Hubungan Antara Pola Asuh Otoriter dan Kematangan Emosi dengan Perilaku Agresif Pada Siswa SMP Negeri 2 Medan. Tabularasa : Jurnal Ilmiah Magister Psikologi, 59-68.

Lail, M. B., Zubaidah, S., & Nahar, S. (2017). Pengaruh Pola Asuh dan Interaksi Sosial Terhadap Akhlak Siswa di Sekolah Menengah Pertama Islam Terpadu Nurur Azizi Kota Medan. Edu Religi , 502-515.

Lestari, L. (2021). Dekadensi Moral Remaja . Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 7-10.

Masyhur, F. (2017). Penelitian e-Goverment di Indonesia : Stydi literatur Sistematis dari Perspektif dimensi Pemeringkatan e-Goverment Indonesia. IPTEK-KOM, 51-62.

Ningrum, D. (2015). Kemerosotan Moral di Kalangan Remaja . UNISIA, 18-30.

Primayana, K. H., & Dewi, P. Y. (2021). Hubungan Pola Asuh Demokratis dan Intensitas Penggunaan Gawai Pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 710-718.

Sa'adah, U. (2017). Parenting Skills Orangtua dan Kesejahteraan Psikologis Anak. Jurnal Psikoislamika, 5-15.

Sanders, M. R., Morwska, A., Haslam, D. M., Filus, A., & Fletcher, R. (2013). Parenting and Family Adjustment Scales (PAFAS): Validation of Brief Parent-Report Measure for Use in Assesment Of Parenting Skills and Family Relatonship. Child Psychiatry Hum Dev, 1-23.

Santosa, A. I. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua dan Sikap Bahasa Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 91-103.

Santrock, J. W. (2009). Child Development. New York: McGraw-Hill.

Santrock, J. W. (2010). Child Development. New York: McGraw-Hill.

Sari, C. W. (2020). Pengaruh Pola Asuh Otoriter Orang Tua Bagi Kehidupan Sosial Anak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 76-80.

Sari, W. N. (2021). Pendidikan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. PESHUM : Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 10-14.

Sumargi, A. M., Prasetyo, E., & Ardelia, B. W. (2020). PARENTING STYLES AND THEIR IMPACT ON CHILD PROBLEM BEHAVIORS . Jurnal Psikologi , 269-284.

Utomo, P., Prayogi, F., & Pahlevi, R. (2022). Bimbingan dan Konseling Keluarga: Pola Asuh Orang Tua dan Implikasinya terhadap Penanaman Nilai-nilai Karakter pada Anak. Prophetic: Profesional, Empathy, Islamic Counseling Journal, 35-50.

Winarti, A. (2020). mplementasi Parenting pada Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Pembelajaran Pemberdayaan Masyarakat, 131-145.

Downloads

Published

2023-06-23

How to Cite

Abu Warasy Batula, Ahmad Syakir Wildani, Nabilah Safira Salamat, Nadhilah Nur Sabrina, & Siti Hamidah. (2023). Studi Sistematik Jenis-Jenis Parenting Pada Anak Serta Implikasinya Terhadap Akhlak. Jurnal Kajian Dan Penelitian Umum, 1(2), 55–64. https://doi.org/10.47861/jkpu-nalanda.v1i2.281

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.