Analisis Pengembangan Ektrakulikuler Terhadap Minat Bakat Peserta Didik Di Sekolah Dasar

Authors

  • Larasati Dewi Universitas Pendidikan Indonesia
  • Muthia Aprianti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Nisagita Octavia Universitas Pendidikan Indonesia
  • Agus Mulyana Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.670

Keywords:

Extracurricular, interests, talents, students

Abstract

Extracurricular is an educational process devoted to training and developing students' talents and interests beyond their academic abilities which is carried out outside of school intracurricular activities. This study used descriptive qualitative method. With data collection techniques in the form of interviews, observation, library research and documentation. The aim of this research is to analyze extracurricular development of elementary school students' talents and interests.

References

Amelia Putri Wulandari, Evi Setianingsih, Wahdini Rohmah Jaelani, Wenny Yolandha, & Agus Mulyana. (2008). Optimalisasi Perencanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Negeri Dan Swasta. Jurnal Pendidikan : SEROJA, 2(4).

Amir, F., & Perjuangan, J. (2020). Extracurricular Management Program to Improve Students ’Non-Academic Achievement Activities in MAN 3 Cirebon. Diadikasia Journal, 1(1), 11–23. https://doi.org/10.21428/8c841009.5494e7d0

Baidowi, A. (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 303–322. https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.31

Fani oktaviani. (2019). Manajemen Peserta Didik Dalam Pengembangan Minat Dan Bakat Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Joyful Learning Journal, 8(4), 184–192.

Fauziyyah, B. S., & Silfia, S. (2020). Pertumbuhan Kreativitas Siswa Me Pertumbuhan Kreativitas Siswa Melalui Program Ekstrakulikuler di Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 35–40. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.512

Herrin, V. H. A. (2019). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Pengembangan Minat Dan Bakat Siswa Di Smpn 2 Sendawar. Jurnal Inovasi Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 79–81. https://doi.org/10.30872/ibk.v1i2.635

Irawan, F. B. (2019). Menyingkap Kualitas Pelayanan Pada Toko Kelontong Aulia Anugerah Pati. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 26–35. https://repository.usm.ac.id/files/skripsi/B11A/2015/B.111.15.0308/B.111.15.0308-15-File-Komplit-20200323090502.pdf

Irma Nur, H. (2020). Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Siswa Melalui Ekstrakurikuler Hadroh Di Mts Negeri 1 Ponorogo. Skripsi, April. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/9726

Kriyantono, R. (2020). Teknik praktis Riset Komunikasi kuantitatif dan kualitatif. Jakarta: Prenadamedia Group, 1–30. https://kc.umn.ac.id/17379/5/BAB_III.pdf

Kukuh Wurdianto. (2020). Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Meretas, 7(1), 34–48.

Luthviyani, I. R., Setianingsih, E. S., & Handayani, D. E. (2019). Analisis Pelaksanaan Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Nilai-nilai Karakter Siswa di SD Negeri Pamongan 2. Jurnal PGSD, 12(2), 113–122. https://doi.org/10.33369/pgsd.12.2.113-122

Magdalena, I., Fatharani, J., Oktavia, S. A., Amini, & Qonita. (2016). Peran Guru Dalam Mengembangkan Bakat Minat Siswa. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 1(2), 61–69. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa

Rohmanasari, R., Ma’mun, A., & Tatang, M. (2018). Dampak Kegiatan Ekstrakurikuler terhadap Perkembangan Life Skills Siswa Sekolah Menengah Atas (Impact of Extracurricular Activities on Life Skills Development Students of School High School). Jurnal Penelitian Pendidikan. 18(3): 371-380

Sasmito, S., & Kewarganegaraan, P. (2021). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler : Sebuah. 2(November), 524–533.

Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.705

Wintara, I. M. S. (2017). Pentingnya Peran Guru dalam Meningkatkan Bakat dan Kreativitas Siswa Melalui Ekstrakurikuler. Universitas Pendidikan Ganesha, 5(March), 1.

Wulandari, D. (2016). Model Pembelajaran Yang Menyenangkan Berbasis Peminatan. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 6(2), 851. https://doi.org/10.21067/jip.v6i2.1318

Yulianti, W. (2016). Aptitude Testing Berbasis Case-Based Reasoning Dalam Sistem Pakar Untuk Menentukan Minat Dan Bakat Siswa Sekolah Dasar. Rabit : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 1(2), 104–118. https://doi.org/10.36341/rabit.v1i2.28

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Larasati Dewi, Muthia Aprianti, Nisagita Octavia, & Agus Mulyana. (2023). Analisis Pengembangan Ektrakulikuler Terhadap Minat Bakat Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 205–216. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.670

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.