Analisis Pengembangan Ektrakulikuler Terhadap Minat Bakat Peserta Didik Di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.670Keywords:
Extracurricular, interests, talents, studentsAbstract
Extracurricular is an educational process devoted to training and developing students' talents and interests beyond their academic abilities which is carried out outside of school intracurricular activities. This study used descriptive qualitative method. With data collection techniques in the form of interviews, observation, library research and documentation. The aim of this research is to analyze extracurricular development of elementary school students' talents and interests.
References
Amelia Putri Wulandari, Evi Setianingsih, Wahdini Rohmah Jaelani, Wenny Yolandha, & Agus Mulyana. (2008). Optimalisasi Perencanaan Kegiatan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Negeri Dan Swasta. Jurnal Pendidikan : SEROJA, 2(4).
Amir, F., & Perjuangan, J. (2020). Extracurricular Management Program to Improve Students ’Non-Academic Achievement Activities in MAN 3 Cirebon. Diadikasia Journal, 1(1), 11–23. https://doi.org/10.21428/8c841009.5494e7d0
Baidowi, A. (2020). Penanaman Karakter Pada Siswa Melalui Kegiatan Intrakurikuler dan Ekstrakurikuler Di Sekolah Dasar Terpadu Islam. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(3), 303–322. https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.31
Fani oktaviani. (2019). Manajemen Peserta Didik Dalam Pengembangan Minat Dan Bakat Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Joyful Learning Journal, 8(4), 184–192.
Fauziyyah, B. S., & Silfia, S. (2020). Pertumbuhan Kreativitas Siswa Me Pertumbuhan Kreativitas Siswa Melalui Program Ekstrakulikuler di Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 35–40. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.512
Herrin, V. H. A. (2019). Peran Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Pengembangan Minat Dan Bakat Siswa Di Smpn 2 Sendawar. Jurnal Inovasi Bimbingan Dan Konseling, 1(2), 79–81. https://doi.org/10.30872/ibk.v1i2.635
Irawan, F. B. (2019). Menyingkap Kualitas Pelayanan Pada Toko Kelontong Aulia Anugerah Pati. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 26–35. https://repository.usm.ac.id/files/skripsi/B11A/2015/B.111.15.0308/B.111.15.0308-15-File-Komplit-20200323090502.pdf
Irma Nur, H. (2020). Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Siswa Melalui Ekstrakurikuler Hadroh Di Mts Negeri 1 Ponorogo. Skripsi, April. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/9726
Kriyantono, R. (2020). Teknik praktis Riset Komunikasi kuantitatif dan kualitatif. Jakarta: Prenadamedia Group, 1–30. https://kc.umn.ac.id/17379/5/BAB_III.pdf
Kukuh Wurdianto. (2020). Pengaruh Kegiatan Ekstrakurikuler Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Meretas, 7(1), 34–48.
Luthviyani, I. R., Setianingsih, E. S., & Handayani, D. E. (2019). Analisis Pelaksanaan Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Nilai-nilai Karakter Siswa di SD Negeri Pamongan 2. Jurnal PGSD, 12(2), 113–122. https://doi.org/10.33369/pgsd.12.2.113-122
Magdalena, I., Fatharani, J., Oktavia, S. A., Amini, & Qonita. (2016). Peran Guru Dalam Mengembangkan Bakat Minat Siswa. Pandawa : Jurnal Pendidikan Dan Dakwah, 1(2), 61–69. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pandawa
Rohmanasari, R., Ma’mun, A., & Tatang, M. (2018). Dampak Kegiatan Ekstrakurikuler terhadap Perkembangan Life Skills Siswa Sekolah Menengah Atas (Impact of Extracurricular Activities on Life Skills Development Students of School High School). Jurnal Penelitian Pendidikan. 18(3): 371-380
Sasmito, S., & Kewarganegaraan, P. (2021). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler : Sebuah. 2(November), 524–533.
Shilviana, K., & Hamami, T. (2020). Pengembangan Kegiatan Kokurikuler dan Ekstrakurikuler. Palapa, 8(1), 159–177. https://doi.org/10.36088/palapa.v8i1.705
Wintara, I. M. S. (2017). Pentingnya Peran Guru dalam Meningkatkan Bakat dan Kreativitas Siswa Melalui Ekstrakurikuler. Universitas Pendidikan Ganesha, 5(March), 1.
Wulandari, D. (2016). Model Pembelajaran Yang Menyenangkan Berbasis Peminatan. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 6(2), 851. https://doi.org/10.21067/jip.v6i2.1318
Yulianti, W. (2016). Aptitude Testing Berbasis Case-Based Reasoning Dalam Sistem Pakar Untuk Menentukan Minat Dan Bakat Siswa Sekolah Dasar. Rabit : Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Univrab, 1(2), 104–118. https://doi.org/10.36341/rabit.v1i2.28