Pengaruh Electronic Word Of Mouth (Ewom) Terhadap Minat Pembelian Produk Implora dengan Kepercayaan sebagai Variabel Moderasi pada Aplikasi Tiktok Shop
DOI:
https://doi.org/10.47861/sammajiva.v2i4.1482Keywords:
E-WOM, Trust, purchase interestAbstract
This study aims to analyze the influence of E-WOM on interest in purchasing Implora products with trust as a moderating variable on the TikTok Shop Application. This research uses a quantitative type of research. The number of respondents in this study was 100 respondents. Sampling used accidental sampling. The test tool used is SMART PLS 4. From the results of this test it can be concluded that E-WOM has a significant direct influence on purchase intention. Trust also has a significant influence on purchasing interest. Meanwhile, the Trust does not moderate E-WOM regarding interest in purchasing Implora products on the Tiktok Application.
References
Adji & Semuel, 2014; Soebiagdo & Ruliana, 2017Adji, J., & Semuel, H. (2014). Pengaruh Satisfaction Dan Trust Terhadap Minat Beli Konsumen (Purchase Intention) Di Starbucks the Square Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran Petra, 2(1), 1–10.
Ambarwati. 2020. “Pengaruh Electronic Word of Mouth Terhadap Purchase Intention Produk Nature Republic” Fakultas Ekonomi Univesitas Muhammadiyah Purworejo.
Durianto. 2013. Strategi Menaklukkan Pasar Melalui Riset Ekuitas dan Perilaku Merek. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama
Fenolychia, D., & Soepatini, S. (2024). Pengaruh Customer Review Dan Influencer Endorsement Terhadap Purchase Intention Pada Produk The Originote Dengan Trust Sebagai Variabel Moderasi. YUME: Journal of Management, 7(2), 247-258.
Hidayah, D. N. (2020). Pengaruh E-Word Of Mouth, Kualitas Layanan dan Reputasi Terhadap Minat Masyarakat Menggunakan Produk Bank Syariah Dengan Kepercayaan Sebagai Variabel Intervening (Vol. 25, Nomor 1). http://dx.doi.org/10.1016/j.jss.2014.12.010
Khan, K. 2017. ‘Impact of electronic word of mouth on consumer purchase intention in footwear industry of Pakistan’, Kuwait Chapter of the Arabian Journal of Business and Management Review, vol. 6, no. 12, pp. 52-63.
Kotler, P., & Keller, K. (2009). Manajemen Pemasaran. Jakarta: Penerbit Erlangga. Raehman, F., Nawaz, T., Khan, A., & Hyder, S.
Lestari, I., & Maharani, M. (2023). Investigating the Effect of Customer Reviews and Online Customer Ratings on Purchase Intention: Mediating Role of Word of Mouth. International Journal of Finance, Economics and Business, 2(4), 313–321. https://doi.org/10.56225/ijfeb.v2i4.285
Mulianingsih, S., Hutajulu, D., & Dzakira, R. (2023). PENGARUH CELEBRITY ENDORSEMENT, MINAT BELI DAN CITRA MEREK TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PRODUK IMPLORA. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(6), 176-184.
Ningsih, D. ratna. (2020). Pengaruh Ulasan Online Dan Skala Peringkat Terhadap Keputusan Pembelian Pada Mahasiswa Pengguna E-commercedi Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Islam UIN STS Jambi. Skripsi, 148, 148–162.
Peter, J. Paul dan Jerry C. Olson. 2013. Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Buku 1. Edisi 9. Salemba Empat. Jakarta
Priyono, M. B., & Dian Permata Sari. (2023). Dampak Aplikasi Tiktok Dan Tiktok Shop Terhadap UMKM Di Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(September), 497–506
Sianipar & Yoestini. (2021). Pengaruh Customer Review Dan Customer Rating Terhadap Keputusan Pembelian Produk Di Online Marketplace (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Tokopedia Di Kota Semarang). Diponegoro journal of management. 10(4), 1-10.
Soebiagdo, S., & Ruliana, P. (2017). Pengaruh Strategi Promosi Stikom Interstudi terhadap Peningkatan Ekuitas Merek. InterKomunika, 2(2), 146. https://doi.org/10.33376/ik.v2i2.34
Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional).
Syafaruddin, Z. 2016. ‘Pengaruh Komunikasi Electronic Word of Mouth Terhadap Kepercayaan (Trust) Dan Niat Beli (Purchase Intention) Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian (Survey Pada Konsumen Online Shopping Zafertech.com)’, Jurnal Bisnis dan Manajemen, vol. 3, no. 1
Wigati, Y. P. (2023). Pengaruh brand image, influencer, dan electronic word of mouth (e-wom) terhadap keputusan pembelian produk implora cosmetics pada mahasiswi Universitas Merdeka Pasuruan (Doctoral dissertation, Universitas Merdeka Pasuruan).