Peran Humas dalam Pelaksanaan Branding Terminal Tipe A Tirtonadi

Authors

  • Syerli Alifa Rahmadani Universitas Sahid Surakarta
  • Rahmat Wisudawanto Universitas Sahid Surakarta
  • Esfandani Peni Indreswari Universitas Sahid Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i2.1658

Keywords:

Branding, Communication, Image, Public Relations, Terminal

Abstract

Public Relations (PR) has a strategic role in building a positive image of an institution. This study aims to analyze the role of public relations of Tirtonadi Type A Terminal in the implementation of branding. The research method used is a qualitative approach with data collection techniques through interviews, observation, and documentation. The results showed that the public relations of Tirtonadi Type A Terminal carried out four main roles, namely as a communicator, relationship builder, back-up management, and good image maker. However, there are still challenges in the consistency of communication strategies and the image of the terminal in the community. SWOT analysis shows the need for improvement in social media management and public services to improve the terminal's image.

 

 

References

Agama, P., Di, I., & Medan, M. A. N. (2022). Implementasi Metode Outdoor Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Agama Islam di MAN 1 Medan. Jurnal Penelitian, Pendidikan Dan Pengajaran: JPPP, 3(2), 147–153. https://doi.org/10.30596/jppp.v3i2.11758

Alma, C. (2018). Peran Humas Dalam Membangun Citra Positif PT. Tempo Medan. Jurnal Network Media, I(1), 1–6. https://media.neliti.com/media/publications/177488-ID-peranan-humas-dalam-mensosialisasikan-bp.pdf

Arviyanda, R., Fernandito, E., & Landung, P. (2023). Analisis Perbedaan Bahasa dalam Komunikasi Antarmahasiswa. Jurnal Harmoni Nusa Bangsa, 1(1), 67. https://doi.org/10.47256/jhnb.v1i1.338

Awaluddin, A. (2019). Studi tentang pentingnya komunikasi Dalam pembinaan keluarga. RETORIKA : Jurnal Kajian Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 1(1), 110–118. https://doi.org/10.47435/retorika.v1i1.246

Charismana, D. S., Retnawati, H., & Dhewantoro, H. N. S. (2022). Motivasi Belajar Dan Prestasi Belajar Pada Mata Pelajaran Ppkn Di Indonesia: Kajian Analisis Meta. Bhineka Tunggal Ika: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan PKn, 9(2), 99–113. https://doi.org/10.36706/jbti.v9i2.18333

Denik Maghsyaniyah, & Viren Afinta. (2022). Pendampingan Nilai-Nilai Agama Dan Moral Anak Usia Dini Di TK Dharma Wanita Besowo 3 Kepung Kediri. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Desa (JPMD), 3(2), 72–94. https://doi.org/10.58401/jpmd.v3i2.747

Hazni, Hayati, F., & Mutiawati, Y. (2023). Analisis Kegiatan Main Peran Makro Untuk Menstimulasi Percaya Diri Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di TK Cinta Ananda Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 4(1), 1–10. https://jim.bbg.ac.id/pendidikan/article/download/1087/611/2605

Indrayani Hamin, D., Isyana Pongoliu, Y., Manajemen, J., Ekonomi, F., & Negeri Gorontalo, U. (2023). Analisis Swot Dalam Penentuan Strategi Pengembangan Wisata Pantai Taulaa. JAMBURA: Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 6(1), 418–428. https://ejurnal.ung.ac.id/index.php/JIMB/article/view/19798

Islam, U., Abdurrahman, N. K. H., & Pekalongan, W. (2024). PENTINGNYA MENJAGA CITRA PERUSAHAAN THE IMPORTANCE OF MAINTAINING THE COMPANY ’ S IMAGE. 2, 37–42. https://ejournal.unisi.ac.id/index.php/landmark/article/download/3277/1666/

Juni-des, E., Sari, A., Satya, S., & Palembang, N. (2023). Aksesibilitas Pada Sarana Transportasi Light Rail Transit ( Lrt ) Kota Palembang. 18, 175–182. https://ejournal-satyanegara.ac.id/index.php/satyanegara/article/download/76/pdf

Mania, S. (2017). Peranan humas dalam merespon konflik internal pada universitas sam ratulangi manado. Jurnal Ilmu Tarbiyah & Keguruan, 5(4), 2. http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/lentera_pendidikan/article/view/3781/3455

Melinda, R. (2020). Peran Humas Dinas Perhubungan Kabupaten Kampar Dalam Meningkatkan Pelayanan Kepada Masyarakat untuk Mewujudkan Keselamatan Transportasi. Academia.Edu, 67. https://www.academia.edu/download/89255553/385607844.pdf

Narti, S. (2016). MELIHAT HUBUNGAN MASYARAKAT DALAM PRAKTIK Oleh : SRI NARTI Dosen Program Studi Ilmu Komunikasi Fakultas Ilmu Ilmu Sosial Unived Bengkulu. Profesional Fis UNIVED, 3(1), 1–15. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpap/article/download/8903/4053/0

Oktavia, F. (2016). Upaya Komunikasi Interpersonal Kepala Desa Borneo Sejahtera Dengan Masyarakat Desa Long Lunuk. Ilmu Komunikasi, 4(1), 239–253. https://ejournal.ilkom.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2016/03/Jurnal Fenny Oktavian (03-02-16-08-53-37).pdf

Patonah, I., Sambella, M., & Az-Zahra, S. M. (2023). Pendekatan Penelitian Pendidikan: Penelitian Kualitatif, Kuantitatif Dan Kombinasi (Mix Method). Pendas: Jurnal Ilmiah …, 08(1989), 5378–5392. https://journal.unpas.ac.id/index.php/pendas/article/view/11671

Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi Bagi Remaja Perempuan Dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), 13–21. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645

Purwo, R. H. S., & Puspasari, D. (2020). Peran Humas Dalam Meningkatkan Citra Positif Pada Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia (BPSDM) Provinsi Jawa Timur. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 8(3), 458–467. https://doi.org/10.26740/jpap.v8n3.p458-467

Rahmah, A., Indah, A., & Nasution, L. (2024). PENGELOLAAN KRISIS INFORMASI DAN MEDIA DI. 7, 179–188. https://doi.org/10.37600/ekbi.v7i2.1759

Rahman, A., Salam, A. A., & Sembiring, N. B. (2024). STRATEGI PUBLIC RELATION DINAS PERHUBUNGAN DALAM. 8(5), 170–173. https://sejurnal.com/pub/index.php/jpim/article/download/1902/2180/5851

Santina, R. O., Hayati, F., & Oktariana, R. (2021). Analisis Peran Orangtua Dalam Mengatasi Perilaku Sibling Rivalry Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Mahasiswa …, 2(1), 1–13. file:///Users/ajc/Downloads/319-File Utama Naskah-423-1-10-20210810.pdf

Sari, D. N., & Hastasari, C. (2014). Peran Dan Strategi Humas Dalam Meningkatkan Citra Positif Taman Balekambang Di Masyarakat Kota Solo. Jurnal Komunitas, 1–6. https://www.jurnal.usahidsolo.ac.id/index.php/JKOM/article/download/111/81

Sari, M. S., & Zefri, M. (2019). Pengaruh Akuntabilitas, Pengetahuan, dan Pengalaman Pegawai Negeri Sipil Beserta Kelompok Masyarakat (Pokmas) Terhadap Kualitas Pengelola Dana Kelurahan Di Lingkungan Kecamatan Langkapura. Jurnal Ekonomi, 21(3), 311. file:///C:/Users/acer/Downloads/admin,+c-7-Jurnal+Muhammad+Zefri+Meita+Sari-rev.pdf

Swot, A., Menentukan, D., Sylvia, R., & Hayati, D. (2023). PEMASARAN PRODUK INDOSAT PADA PT X. 16(1), 124–134. https://stienas-ypb.ac.id/jurnal/index.php/jdeb/article/download/422/389

Yasmin, A. F., & Priyanata, A. B. (2024). Komunikasi Model Lasswell Dan Stimulus-Organism-Response Dalam Mewujudkan Pembelajaran Menyenangkan Kelas 3 Sd. Jurnal Pena Karakter, 6(2), 60–66. https://doi.org/10.62426/zg47qh20

Downloads

Published

2025-03-25

How to Cite

Syerli Alifa Rahmadani, Rahmat Wisudawanto, & Esfandani Peni Indreswari. (2025). Peran Humas dalam Pelaksanaan Branding Terminal Tipe A Tirtonadi. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 3(2), 38–50. https://doi.org/10.47861/tuturan.v3i2.1658

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.