Miskonsepsi Materi Bangun Ruang di PGMI 3 UIN Sumatera Utara

Authors

  • Novia Rahmadani Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rora Rizki Wandini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i1.709

Keywords:

Misconceptions, spatial building materials, influencing factors

Abstract

This research aims to analyze misconceptions about spatial construction materials at PGMI 3 UIN Sumatra Utara, with a focus on problems that arise in spatial construction materials. The method used in this research was interviews given to 20 students of PGMI 3 UIN North Sumatra. The research results revealed that the majority of respondents had misconceptions regarding understanding spatial building material. In order to overcome this misconception, it is necessary to take a more in-depth learning approach to improve students’ understanding of spatial construction material. Appropriate teaching steps and more intensive practice. This research provides important insights for the development of more effective teaching methods in overcoming misconceptions in spatial material.

References

Abidin, Z., & Purbawanto, S. (2015). Pemahaman Siswa Terhadap Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Livewire Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Kelas X Jurusan Audio Video Di Smk Negeri 4 Semarang. Edu Elektrika Journal, 4(1), 38–49.

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197.

Ali, M. (2019). Analisis miskonsepsi siswa berdasarkan gender dalam pembelajaran fisika dengan menggunakan tes diagnostik two-tier di kotabaru. Cendekia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 7(1), 59–66.

Ainiyah, L. A. A. L. A., & Sugiyono, S. (2016). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dalam Materi Geometri pada Pembelajaran Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Punggelan. Jurnal Pedagogi Matematika, 5(1).

Fajari, U. N. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa pada materi bangun datar dan bangun ruang. Jurnal kiprah, 8(2), 113-122.

Khoerunnisa, R., & SERANG, K. (2020). Analisis Miskonsepsi Matematika Siswa pada Materi Bangun Ruang Di Kelas V SD Negeri Ciputat (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).

Muchyidin, A., Nurlatif, L., & Nursuprianah, I. (2020). Miskonsepsi Siswa pada Pemahaman Konsep Bangun Ruang. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 5(2), 72-86.

Ramadany, L. D. (2020). Analisis Miskonsepsi Siswa Kelas V dalam Meyelesaikan Masalah Bangun Ruang Berdasarkan Gender di SD IT Mutiara Insan Sorong. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 2(1), 17-26.

Downloads

Published

2023-12-26

How to Cite

Novia Rahmadani Harahap, & Rora Rizki Wandini. (2023). Miskonsepsi Materi Bangun Ruang di PGMI 3 UIN Sumatera Utara. TUTURAN: Jurnal Ilmu Komunikasi, Sosial Dan Humaniora, 2(1), 106–111. https://doi.org/10.47861/tuturan.v2i1.709

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.