Dampak Sosial Media Terhadap Pembelajaran dan Interaksi Siswa

Authors

  • Nur Riswandy Marsuki Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Muhamaad Saifullah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nurdin Nurdin Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v3i1.1593

Keywords:

social, media, learning, student, engagement

Abstract

The ever-growing digital era has made social media an integral part of everyday life, including among students. Social media now serves not only as a platform for socializing, but also as a potential learning tool inside and outside the classroom. However, even though it has positive potential, the use of social media in education also brings various problems and challenges. Some of the problems that arise include the impact on the quality of student learning, such as digital addiction, attention disorders, and the validity and security of information obtained from social media. This research aims to explore the impact of social media on the learning process and student interactions, as well as to identify effective strategies that can be used to utilize social media to improve the quality of education, while managing existing risks. This study also aims to provide insight into the integration of social media in existing educational curricula. By understanding the impact of social media holistically, it is hoped that educators and policy makers can develop appropriate guidelines to maximize the benefits of social media and minimize its potential risks, thereby contributing to the development of education that is adaptive and responsive to the challenges of the digital age.

References

Abidin, A. A., Cantona, E. Z., Wicaksana, M. A., Annastasya, S., & Sukmana, T. (2023a). Dampak penggunaan smartphone pada proses pembelajaran. EDUCATION: Scientific Journal of Education, 1(2), 124–132.

Abidin, A. A., Cantona, E. Z., Wicaksana, M. A., Annastasya, S., & Sukmana, T. (2023b). Dampak penggunaan smartphone pada proses pembelajaran. EDUCATION: Scientific Journal of Education, 1(2), 124–132.

Agustina, I. O., Juliantika, J., & Saputri, S. A. (2023). Peran kegiatan ekstrakurikuler dalam pembinaan dan pengembangan siswa sekolah dasar. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia, 1(4), 86–96.

Agustina, R., Rukhmana, T., Pitri, N., & Meirisa, S. (2023). Sistem pendidikan digital. Cendikia Mulia Mandiri.

Alamin, Z. (2023). Penggunaan media sosial sebagai sarana pendukung pembelajaran agama Islam di era digital. TAJDID: Jurnal Pemikiran Keislaman Dan Kemanusiaan, 7(1), 84–91.

Alvauziah, D. M., Prawati, E., & Anggraini, P. Y. (2024). Peran teknologi dalam meningkatkan pengelolaan kelas modern. IJELAC: Indonesian Journal of Education, Language, and Cognition, 1(1), 45–53.

Annawa, M. A., & Maharani, W. F. (2024). Membangun keterampilan adaptasi dan fokus belajar di era teknologi. Al-Tarbiyah: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam, 2(3), 383–393.

Ariani, M., Zulhawati, Z., Haryani, H., Zani, B. N., Husnita, L., Firmansyah, M. B., Karuru, P., & Hamsiah, A. (2023). Penerapan media pembelajaran era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Asari, A., Purba, S., Fitri, R., Genua, V., Herlina, E. S., Wijayanto, P. A., Ma’sum, H., Ndakularak, I. L., Astridewi, S., & Sele, Y. (2023). Media pembelajaran era digital. CV. ISTANA AGENCY.

Dewantara, A. H., Amir, B., & Harnida, H. (2021). Kreativitas guru dalam memanfaatkan media berbasis IT ditinjau dari gaya belajar siswa. AL-GURFAH: Journal of Primary Education, 1(1), 15–28.

Farid, A. (2023). Literasi digital sebagai jalan penguatan pendidikan karakter di era Society 5.0. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 580–597.

Firmansyah, H. (2024). Pengaruh penggunaan teknologi digital dalam pembelajaran sejarah terhadap berpikir sejarah peserta didik. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(3), 7704–7714.

Fitriyadi, H. (2013a). Integrasi teknologi informasi komunikasi dalam pendidikan: Potensi manfaat, masyarakat berbasis pengetahuan, pendidikan nilai, strategi implementasi dan pengembangan profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(3).

Fitriyadi, H. (2013b). Integrasi teknologi informasi komunikasi dalam pendidikan: Potensi manfaat, masyarakat berbasis pengetahuan, pendidikan nilai, strategi implementasi dan pengembangan profesional. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 21(3).

Hariyono, H., Andrini, V. S., Tumober, R. T., Suhirman, L., & Safitri, F. (2024). Perkembangan peserta didik: Teori dan implementasi perkembangan peserta didik pada era digital. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Hidayati, N., Hidayati, D., Saputro, Z. H., & Lestari, T. (2023). Implementasi pembelajaran projek pada sekolah penggerak di era digital. Journal of Education and Teaching (JET), 4(1), 69–82.

Husain, B., & Basri, M. (2021). Pembelajaran e-learning di masa pandemi. Surabaya: Pustaka Aksara.

Isdiyantoro, M. J., & Maftuhah, A. (2023). Peran orang tua dalam mendampingi anak usia dini saat penggunaan gadget di RA Masyithoh XV Pangenjurutengah. Al Athfal: Jurnal Kajian Perkembangan Anak Dan Manajemen Pendidikan Usia Dini, 6(1), 58–68.

Ismail, M. (n.d.). Media pembelajaran berbasis teknologi: Meningkatkan efektivitas pembelajaran di era digital.

Lestari, D. I., & Kurnia, H. (2023). Implementasi model pembelajaran inovatif untuk meningkatkan kompetensi profesional guru di era digital. JPG: Jurnal Pendidikan Guru, 4(3), 205–222.

Liriwati, F. Y. (2023). Revolusi digital dan merdeka belajar: Meningkatkan daya saing siswa di era teknologi. Journal Innovation In Education, 1(3), 221–231.

Lubis, P., Mardianto, M., & Nasution, M. I. P. (2023). Gerakan literasi sekolah: Tantangan literasi di era digital dan cara mengatasinya. Jurnal Media Infotama, 19(2), 487–496.

Mawarni, R. I., Rahmadaniati, R., & Rahman, T. N. (2024). Pemanfaatan teknologi komunikasi untuk meningkatkan kualitas pembelajaran jarak jauh. Inspirasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 41–48.

Mesra, R., & Salem, V. E. T. (2023). Pengembangan kurikulum.

Muhammad, D. H. (2020). Implementasi pendidikan humanisme religiusitas dalam pendidikan agama Islam di era revolusi industri 4.0. Edumaspul Jurnal Pendidikan, 4(2), 122–131.

Musyafak, M., & Subhi, M. R. (2023). Strategi pembelajaran pendidikan agama Islam dalam menghadapi tantangan di era revolusi industri 5.0. Asian Journal of Islamic Studies and Da’wah, 1(2), 373–398.

Nuralim, F., & Ghafirin, M. A. (2023). Literasi media dan informasi (LMI): Menyaring informasi di era VUCA untuk pendidikan yang bermakna. Prosiding SEMDIKJAR (Seminar Nasional Pendidikan Dan Pembelajaran), 6, 120–130.

Octaviani, R., & Sutriani, E. (2019). Analisis data dan pengecekan keabsahan data.

Rahardjo, M. (2017). Studi kasus dalam penelitian kualitatif: Konsep dan prosedurnya.

Rani, S. (2023). Transformasi komunikasi dakwah dalam era digital: Peluang dan tantangan dalam pendidikan Islam kontemporer. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 207–216.

Ratnaningtyas, E. M., Saputra, E., Suliwati, D., Nugroho, B. T. A., Aminy, M. H., Saputra, N., & Jahja, A. S. (2023). Metodologi penelitian kualitatif. No. Januari. Aceh: Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Rijali, A. (2018). Analisis data kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81–95.

Rimayati, E. (2023). Cyber counseling: Inovasi layanan bimbingan dan konseling di era digital. Asadel Liamsindo Teknologi.

Rukin, S. P. (2019). Metodologi penelitian kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sari, D. N., & Alfiyan, A. R. (2023). Peran adaptasi game (gamifikasi) dalam pembelajaran untuk menguatkan literasi digital: Systematic literature review. UPGRADE: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi, 1(1), 43–52.

Setiawan, Z., Pustikayasa, I. M., Jayanegara, I. N., Setiawan, I. N. A. F., Putra, I. N. A. S., Yasa, I. W. A. P., Asry, W., Arsana, I. N. A., Chaniago, G. G., & Wibowo, S. E. (2023a). Pendidikan multimedia: Konsep dan aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Setiawan, Z., Pustikayasa, I. M., Jayanegara, I. N., Setiawan, I. N. A. F., Putra, I. N. A. S., Yasa, I. W. A. P., Asry, W., Arsana, I. N. A., Chaniago, G. G., & Wibowo, S. E. (2023b). Pendidikan multimedia: Konsep dan aplikasi pada era revolusi industri 4.0 menuju society 5.0. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Setyawan, R. D., Hijran, M., & Rozi, R. (2023). Implementasi digital citizenship untuk kalangan Gen Z mahasiswa pada mata kuliah pendidikan kewarganegaraan. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 11(2), 270–279.

Suharti, S. P., Sumardi, M. K., Hanafi, M., & Hadian, M. N. (2023). Evaluasi penggunaan e-learning dalam pembelajaran daring untuk mahasiswa selama pandemi Covid-19. Journal of Education and Innovation, 10(1), 47–54.

Suryani, F., Mulyono, M., & Tanjung, S. (2023). Pembelajaran daring dan pembelajaran tatap muka: Efektivitas dan manfaatnya dalam pendidikan.

Yuliana, F. (2023). Pembelajaran berbasis teknologi informasi dan komunikasi di era digital: Tantangan dan peluang. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(3), 290–299.

Downloads

Published

2025-02-19

How to Cite

Nur Riswandy Marsuki, Muhamaad Saifullah, & Nurdin Nurdin. (2025). Dampak Sosial Media Terhadap Pembelajaran dan Interaksi Siswa. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(1), 26–44. https://doi.org/10.47861/jdan.v3i1.1593

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.