Application Of The Inquiry Learning Model In Improving Student Learning Outcomes In Biology Science Learning At SMP Negeri 6 Tondano

Authors

  • Sri Dewinta Kurais Universitas Negeri Manado
  • Meity N. Tanor Universitas Negeri Manado
  • Carolin Manuahe Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v1i2.485

Keywords:

Learning Model, Inquiry, Student Outcome, Biology

Abstract

Inquiry-based learning refers to a sequence of educational activities that aim to fully engage students in methodical, critical, logical, and analytical processes of searching and investigating. The ultimate goal is for students to independently develop their own discoveries with a high level of confidence. This study aims to find out the students' mastery learning results by using the inquiry learning model in which the material is related to the structure and function of plant parts. This research is classroom action research. This research was conducted at SMP Negeri 6 Tondano. The research subjects were class VIII students, totaling 27 people. The results showed that the percentage of learning completeness in cycle I was 29.63% with an average score of 60.62, and cycle II was 92.60% with an average score of 81.07. The results of this study indicate that learning the structure and function of plant parts using the inquiry learning model can improve student learning outcomes.

References

Arikunto, S (2011). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Amri, S. dan Ahmadi K. I. (2010), Proses Pembelajaran Kreatif dan Inovatif Approach. Belmount: Wasworth Publishing Company.Inc.Bumi Aksara.

Carin, Arthur A and Robert B. Sund, (1989). Teaching Science Through Discovery. Colombu, Ohio: Merril Publishing Company. Dalam Kelas. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya.

Dimyati dan Mudjiono. (2013). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rinika Cipta.

Djamarah, S, Bahri. (2011). Psikologi Belajar. Jakarta : Rineka Cipta

Dewi,Pramita Sylvia (2016).”Perspektif Guru Sebagai Implementasi Pembelajaran Inkuiri Terbuka dan Inkuiri Terbimbing Terhadap Sikap Ilmu dalam Pembelajaran Sains.” Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah 1.2:179-186.

Fitria Wulandari (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. Volume. 5, No. 2.

Gulo, W. (2002) Model Belajar-Mengajar. Jakarta :Grasindo.

Hosna M. (2014) Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21 Kunci Sukses Implementasi Kurikulum 2013. Bogor:Ghalia Indonesia.

Hamalik, Oemar. (2011). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Akasara.

Hidayanti. (2004). Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial di Sekolah Dasar. Universitas Negeri Yogyakarta Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Juniati, N.W. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar. Vol.1 (1) pp. 20-29.

Kokom, Komalasri. (2011). Pembelajaran kontekstual konsep dan aplikasi. Bandung: Refika Aditama.

Kulsan, L.I.dan Stone, A. H, (1968). Teaching Children Science: An Inquiry.

Lahadisi. (2014). Inkuiri Sebuah Model Menuju Pembelajaran Bermakna. Jurnal.

Putra, S. Rizema. (1987). Desain Belajar Mengajar Kreatif Berbasis Sains; Yogyakarta: Diva Press Rineka Cipta. School Teacher. Ohio: Meriil Publishing Company.

Sanjaya, W. (2008). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. (Edisi Pertama). Jakarta: Kencana Prenadamedia Group.

Sardiman, M. (2014) Interaksi dan Motifasi Belajar- Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Prasada.

Shandra. Y. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Volume 6 Nomor 1 Tahun 2022 Halaman 692 – 699.

Slameto, (1991). Proses belajar mengajar dalam sistem Kredit (SKS). Jakarta: Trowbrige, Leslie W and Bybee, Rogrer W., 1973. Becoming an Secondary.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suchman, J.R. (1962). The elementary school training program in scientific inquiry, 1st Edn., University of Illinois, Chicago.

Sudjana, Nana. (2009). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Suyadi. (2012). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Jogyakarta: DIVA Press.

Syaiful Sagala. (2003). Konsep dan Makna Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Ulansari, P.T. (2018) Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi 2(1): 27-33.

Undang-Undang RI. Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional

Uno, Hamzah B. (2007). Model Pebelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar Yang Kreatif- Efektif . Jakarta: Bumi Akasara.

Downloads

Published

2023-09-21

How to Cite

Sri Dewinta Kurais, Meity N. Tanor, & Carolin Manuahe. (2023). Application Of The Inquiry Learning Model In Improving Student Learning Outcomes In Biology Science Learning At SMP Negeri 6 Tondano. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(2), 94–102. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i2.485

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.