Efektivitas Metode Pembelajaran Gasing terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas VI SDN 173420 Pollung

Authors

  • Agnes Agustina Gultom Universitas Negeri Medan
  • Khairul Usman Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i2.1244

Keywords:

Gasing Learning Method, Learning Outcomes, Mathematics

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the Gasing learning method on mathematics learning outcomes of class VI spatial building materials of SDN 173420 Pollung T.A 2023/2024. This research is an experimental study with an experimental approach. The sample used in this study was 27 grade VI students. The research instruments consisted of (1) Interview sheets related to mathematics learning outcomes, and (2) test instruments in the form of questions to determine student learning outcomes. The data analysis technique was carried out descriptively and continued with the N-Gain test to test the level of effectiveness of the learning method.Based on the statistical descriptive data analysis, the average pre-test score was 45.7 and the post-test score was 80.5. Then in the hypothesis test through the N-Gain test with an effectiveness level of 70%, it can be concluded that the Gasing learning method is quite effective on the learning outcomes of mathematics in the material of spatial structures of class VI. From the explanation above, Ho is rejected and Ha is accepted, meaning: The effectiveness of the Gasing learning method on the learning outcomes of mathematics in the material of spatial structures of class VI SDN 173420 Pollung T.A 2023/2024.

References

Abdullah, P. M. (2015). Living in the world that is fit for habitation: CCI’s ecumenical and religious relationships. Aswaja Pressindo.

Alfajri, A. R., Maizora, S., & Agustinsa, R. (2017). Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 3(1), 129–139. https://doi.org/10.24176/jp2ms.v3i1.174

Amalia, S. R., Purnamasari, V., & Darsimah, D. (2021). Peningkatan hasil belajar menggunakan model pembelajaran problem based learning pada siswa sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1594–1601. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.747

Ambotaang, & Rafiqah. (2015). Efektivitas metode gasing terhadap pemahaman konsep materi energi dan perubahannya peserta didik SMP Negeri 4 Satap Batumenteng. UIN Alauddin Makassar, 3(2), 119–123.

Andesta, T., & Windrawanto, Y. (2017). Efektivitas penggunaan metode gasing dalam meningkatkan hasil belajar matematika. In Seminar Nasional Hardiknas UKSW (pp. 855–862).

Andini, D. M., & Supardi, E. (2018). Kompetensi pedagogik guru terhadap efektivitas pembelajaran dengan variabel kontrol latar belakang pendidikan guru. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3(1), 148. https://doi.org/10.17509/jpm.v3i1.9450

Bistari, B. (2018). Konsep dan indikator pembelajaran efektif. Jurnal Kajian Pembelajaran dan Keilmuan, 1(2), 13. https://doi.org/10.26418/jurnalkpk.v1i2.25082

Farhana, A. A., & Setiawan, A. C. (2022). Manajemen hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran matematika berdasarkan kriteria ketuntasan minimal (KKM) pada program SPP-SKS di SMPN 1 Sidoarjo. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 10(1), 181–193.

Harefa, D. (2018). Efektivitas metode fisika gasing terhadap hasil belajar fisika ditinjau dari atensi siswa. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5(1), 35–48.

HM, M. A. (2019). Menciptakan pembelajaran efektif melalui hypnoteaching. Ekspose: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan, 16(2), 469. https://doi.org/10.30863/ekspose.v16i2.106

Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.

Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). (2023). Kamus Besar Bahasa Indonesia (Online). Diakses pada 15 Mei 2024.

Kusuma, M. W. K., Jampel, I. N., & Bayu, G. W. (2019). Pengaruh metode pembelajaran matematika gasing terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 1(1), 37. https://doi.org/10.23887/jp2.v1i1.19330

Lestari, O. R., & Hardini, A. T. A. (2022). Keefektifan metode matematika gasing dalam meningkatkan kemampuan pemahaman konsep matematis perkalian dua digit untuk siswa kelas VI SD. Jurnal Kewarganegaraan, 6(2), 2498–2506.

Mahmud, B., & Hamzah, H. (2020). Pembelajaran efektif dalam pengajaran bahasa Arab tingkat menengah. Loghat Arabi: Jurnal Bahasa Arab Dan Pendidikan Bahasa Arab, 1(1), 23. https://doi.org/10.36915/la.v1i1.3

Manurung, I. F. U., Mailani, E., & Simanuhuruk, A. (2020). Penerapan model pembelajaran argument driven inquiry berbantuan virtual laboratory untuk meningkatkan kemampuan literasi sains mahasiswa PGSD. JS (Jurnal Sekolah), 4(4), 26. https://doi.org/10.24114/js.v4i4.20607

Mustafa, M. B. (2018). Peningkatan hasil belajar matematika siswa kelas II SD melalui model pembelajaran kooperatif tipe student team achievement division. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 111–117. https://doi.org/10.31004/cendekia.v2i2.55

Nasution, M. K. (2017). Penggunaan metode pembelajaran dalam peningkatan hasil belajar siswa Sekolah Tinggi Agama Islam Swasta Lantaboer Jakarta. STUDIA DIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Bidang Pendidikan, 11(1), 9–15. https://core.ac.uk/download/pdf/267962028.pdf

Rohmawati, A. (2015). Efektivitas pembelajaran. Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 15–32.

Saut Pintubipar Saragih, S., & Kom, M. M. (2015). Pengaruh penggunaan teknologi informasi terhadap knowledge sharing siswa di SMK Putra Jaya School. 1 CBIS Journal, 3(2), 1–18.

Surya, Y. (2023). Metode pembelajaran gasing. Diakses pada https://pkc.pub/wiki/PKC/id/Yohanes_Surya

Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281

Wahyuni, F., & Herlinda, H. (2021). Paradigma pembelajaran efektif bahasa dan sastra Indonesia. Gurindam: Jurnal Bahasa Dan Sastra, 1(2), 40. https://doi.org/10.24014/gjbs.v1i2.12786

Published

2024-08-12

How to Cite

Agnes Agustina Gultom, & Khairul Usman. (2024). Efektivitas Metode Pembelajaran Gasing terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas VI SDN 173420 Pollung. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(2), 232–238. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i2.1244

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.