Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Seni Budaya Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning PBL Peserta Didik Kelas X Perhotelan M1 SMK Negeri 3 Denpasar

Authors

  • I Ketut Muada Universitas PGRI Mahadewa
  • Maha Dewi Kusuma Wardani Universitas PGRI Mahadewa
  • I Gusti Ayu Putu Astini Universitas PGRI Mahadewa

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.871

Keywords:

Problem Based Learning (PBL) learning model, learning outcomes, arts and culture subjects

Abstract

This research aims to determine the learning outcomes of class This research method uses Classroom Action Research which is carried out in two cycles with each cycle consisting of planning, implementation, action, observation and reflection. The subjects of this research were class This is proven by the increase in student learning outcomes in cycle I and cycle II. In cycle I the number of students who completed it was 22 people (68.78%) with an average student learning outcome score reaching 68.78. 68.78% who still do not meet the completeness of the specified value, namely 75% of the total number of students. Meanwhile, in cycle II the number of students who completed increased by 37 students or 100% with the average score for each student being 78.78. Based on the results of this research, it can be concluded that implementing the Problem Based Learning (PBL) learning model can improve the learning outcomes of Class X M1 Hospitality students at SMK Negeri 3 Denpasar.

 

References

Ahmadi, Abu dkk. 2015. Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV. Pustaka Setia.

Asnawir, dkk. Media Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Candra, dkk. 2018. Penelitian Tindakan Kelas. Medan : Cita Pustaka Media Perintis.

Depdiknas, 2006. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Mata Pelajaran Seni Budaya. Jakarta: Depdiknas.

Dimyanti dan Mudjiono. 2009. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rieneka Cipta.

Djamarah, S. B., & Zain, A. 2010. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Emda, Amna. 2017. Kedudukan Motivasi Belajar Siswa Dalam Pembelajaran. Jurnal Lantanida Vol. 5 No. 2.

Hotimah, Husnul. 2020. Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Bercerita Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Edukasi Vol.7 No. 3.

Janlinus, dkk. 2016. Media dan Sumber Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Kemendikbud. 2015. Bahan Ajar Panduan Seni Budaya Kelas X. Jakarta: Kemendikbud.

Kemendikbud. 2021. Bahan Ajar Panduan Seni Budaya Tari Kelas X. Jakarta: Kemendikbud.

Kunandar. 2018. Langkah Mudah Penelitian Tindakan Sebagai Pengembangan Profesi Pendidik. Jakarta : PT Rajawali Pers.

Mulyasa. 2011. Praktik Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Penerbit Alfabeta.

Nurkancana, E., & Sunartana, P. P. P. 1992. Evaluasi Hasil Belajar. Surabaya: Penerbit Usaha Nasional.

Rohman & Amri. 2013. Strategi dan Desain Pengembangan Sistem Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustaka Raya.

Slameto. 2010. Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhinya. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Sudjana, nana. 2010. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sutikno, Sobry. 2014. Metode dan Model-model Pembelajaran. Lombok: Holistica.

Elma. 2022. Penerapan Model Pembelajaran Project based learning (PJBL) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas X Perhotelan B3 Pada Mata Pelajaran Seni Budaya Berkreasi Seni Tari Dari Karya Seni Bentuk Lain Di Smk Negeri 3 Denpasar. Penelitian Tindakan kelas Universsitas PGRI Mahadewa Indonesia.

Wahyu, Dwi dkk. 2020. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Dengan Menggunakan Media Ledu. Jurnal Pendidikan Dasar Vol. 05.

Downloads

Published

2024-02-01

How to Cite

I Ketut Muada, Maha Dewi Kusuma Wardani, & I Gusti Ayu Putu Astini. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Seni Budaya Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning PBL Peserta Didik Kelas X Perhotelan M1 SMK Negeri 3 Denpasar. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 08–20. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.871

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.