Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot Berbasis Game Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Informatika di SMK Negeri 2 Maros

Authors

  • A. Nurul Fitri Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nining Anggreini  Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Andi Quraissy  Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Ramliah Ramliah SMK Negeri 2 Maros
  • Nasir Nasir  Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.828

Keywords:

Learning media, Kahoot, learning outcomes

Abstract

This research aims to test whether there is an influence of the use of Game-based Learning media Kahoot on student learning outcomes in informatics subjects at SMK Negeri 2 Maros. Sampling used a purposive samplingtechnique. The sample taken was class X TKJT A with a total of 34 students. This research uses one independent variable, namely the use of Kahoot learning media (X) and one dependent variable, namely learning outcomes (Y). This research method uses pre-experiment, one group pretest and posttest. The data analysis technique used in this research is descriptive statistical analysis. The results of this research show that the significance value (Sign.) is 0.001, which means less than 0.05. The use of Kahoot learning media based on game based learning in informatics subjects can influence student learning outcomes at SMK Negeri 2 Maros. This can be proven by increasing student learning outcomes through pretest and posttest activities, where students can achieve an average score of 62.20% without treatment and students can achieve a score of 87.64% after treatment. So there was an increase in student scores of 25.44%..

 

 

References

Andarini, T., Masykuri, M., dan Sudarisman, S. 2013. Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) Melalaui Media Flipchart Dan Video Ditinjau Dari Kemampuan Verbal Dan Gaya Belajar. Jurnal Bioedukasi. 6(2): 102-119.

Arsyad, A. 2011. Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada

Hadis. 2022. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching dan Learning (CTL) Terhadap Hasil Belajar Siswa MTs Muhammadiyah Kalosi Kab. Enrekang. Jurnal Kependidikan Media, 1 (1):39.

Harlina, Nor. Z. M., & Ahmad, A. (2017). Pembelajaran Interaktif Berasaskan Aplikasi Kahoot dalam Pengajaran Abad ke-21. Seminar Serantau, 627–635. Diunduh 20 Oktober 2019 dari https://seminarserantau2017.files.wordpress.com/2017/09/74- harlina-binti-ishak.pdf

KKasman, Nurindah.(2021). Implementasi media pembelajaran berbasis android terhadap hasil belajar bahasa Indonesia. Akademia: Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 1-12.

Nnasir (2016). Efektivitas penggunaan media pembelajaran pelajaran pendidikan agama islam berbasis Power Point dikelas VIII SMP UNISMUH MAKASSAR. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 1(2), 75-89.

Nurdiansyah. 2019. media pembelajaran inovatif . UMSIDA Press. Universitas Muhammadiyah Sidiarjo. Belajar dan Pembelajaran. Remaja Rosida karya offiset Bandung.

Nurseto, T. 2011. Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan. 8(1):19-35.

Putri, AR.,M.Ali Z. 2019. Implemetasi Kahoot Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Digital Game based learning Dalam Mengahadapi Era Revolusi Industri 4.0.Prosiding Seminar Nasional “Penguatan Muatan Lokal Bahasa Daerah Sebagai Pondasi Pendidikan Karakter Generasi Milenial” Kudus, 20 Maret 2019. Diakses Tanggal 10 Februari 2020.

Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif fan R&D. Bandung: Alfabeta.

Susilana,R dan Riyana,C. 2008. Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.

Tafonao,T. 2018. Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa.

Yaumi, Muhammad. 2018. Media dan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: Prenadamedia Group.

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

A. Nurul Fitri, Nining Anggreini, Andi Quraissy, Ramliah Ramliah, & Nasir Nasir. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Kahoot Berbasis Game Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Informatika di SMK Negeri 2 Maros. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 315–326. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.828

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.