Pengembangan Video Animasi Berbasis Aplikasi Adobe Premiere Pro CC 2019 Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Siti Rohimah Sekolah Tinggi Ilmu Keguruan dan Pendidikan Al Maksum Langkat
  • Nurul Aini Sekolah Tinggi Ilmu Keguruan dan Pendidikan Al Maksum Langkat

DOI:

https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.822

Keywords:

Learning Media Development, Adobe Premiere Pro CC, Reading Ability

Abstract

The very rapid development of technology requires all aspects of life to move forward, according to technological developments. One aspect that is demanded is education. Learning media as an alternative medium for materials taught by teachers to students today must prioritize technology in every learning media used. In line with this description, this research will try to develop a learning media based on Adobe Premier Pro CC 2019 to improve the reading skills of elementary school students. The method used in this research is Research and Development (R&D) with the ADDIE model. The ADDIE model is used as a procedure in developing products. Data collection techniques use interviews and questionnaires. Interviews and questionnaires are used as instruments to determine the results of needs analysis, aspects of the feasibility of the product being developed, as well as student responses regarding the product being developed. In the final stage, a student response test is carried out to determine the quality of the product. The results of the research show that this research was successful in developing a product with a very feasible category, obtaining a feasibility score of 88.265. The final product review shows that this product is ready and suitable for use.

References

Afridzal, A. (2018). Perbedaan Hasil Belajar Menggunakan Media Gambar dan Video Animasi pada Materi Karangan Deskripsi Di Kelas III SD Negeri 28 Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa, 5)(2), 231-247.

Ahmadi, Farid dan Hamidulloh. 2018. Media Literasi Sekolah (Teori dan Praktik). Semarang: CV. Pilar Nusantara.

Andriyani, A., Dewi, H. I., & Zulfitria, Z. (2020) Penggunaan Multimedia dan Animasi Interaktif Terhadap Keterampilan Membaca Permulaan Siswa. Intruksional 1(2), 172- 180.

Batubara, Hamdan Husein. 2020. Media Pembelajaran Efektif. Semarang: Fatawa Publishing Chumairoh, Kartika Ardi dan Latif Nur Hasan, Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Dongeng Untuk Pembelajarn Menyimak Cerita Di Kelas III SDN Sukabumi VI Probolinggo, ejournal unesa.

Farista, Rizal, dan Ilham Ali M, 2016. Pengembangan Video Pembelajaran, Universitas Muhammadiyah Sidoarjo

Firmadani, F. (2020). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Sebagai Inovasi Pembelajaran Era Revolusi Industri 4.O. KoPeN : Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.

Firmansyah, M. F. A., Pratama, T. Y., & Sidik, S. A. (2021). Penerapan Penggunaan Media Video Animasi Dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Pada Siswa Berkesuliatan Belajar Kelas VI Di SDIT IRSADUL 'IBAD Pandeglang Banten.

Fitri, F., & Ardipal, A. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6330- 6338.

Fitriana, I. N, Tahir, M., & Setiawan, H. (2021). Pengembangan Media Interaktif Berbasis Macromedia Flash Sebagai Bentuk Penguatan Keterampilan Membaca Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3),476-481.

Hasmi, F. (2017). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan dengan Menggunakan Media Kartu Kata pada Siswa Kelas II SD Negeri 001 Rimba Sekampung Dumai. School Education Journal Pgsd Fip Unlimed, 7(4), 423-428.

Laia, Askaram. 2020. Menyimak Efektif, Jawa Tengah: Penerbit lg

Novita, Yulita, Anggun Cantika dan Afnita, 2019, Pengembangan Media Pembelajaran Menyimak Dongeng Berbasis Strategi Metakognitif Siswa SMPN 1 Tarusan Kelas VII, Caraka, 6 (1) 72.

Pribadi, Benny. A. 2017. Media & Teknologi Dalam Pembelajaran. Jakarta:PT. Balebat Dedikasi

Prima Rukiyah, 2018. Dongeng, Mendongeng dan Manfaatnya, Semarang:UNDIP

Septiana. 2019. Pengembangan Media Layanan Informasi Video Adobe Premiere dan Dampak Negatif Online Game. Skripsi. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan.

Tembalang Sunardi, dkk., 2020. Mempersiapkan Multimedia Pembelajaran Berbantuan Internet. Bandung: Penerbit Yrama

Widya Hardianti dan Wahyu. 2017. Keefektifan Penggunaan Media Video Dalam Keterampilan Menulis Karangan Sederhana Bahasa Jerman Siswa Kelas XII IPA SMA Negeri 12 Makassar. Makassar: Universitas Negeri Makassar. Vol. 1

Zaini, Muhammad Syamsudin, dan Nugraha, Jaka. 2021. Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Berbasis Adobe Premiere Pro Pada Kompetensi Dasar Mengelola Kegiatan Humas Kelas XI Administrasi Perkantoran di SMK Negeri 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9 (2), h. 352

Downloads

Published

2024-01-23

How to Cite

Siti Rohimah, & Nurul Aini. (2024). Pengembangan Video Animasi Berbasis Aplikasi Adobe Premiere Pro CC 2019 Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Sekolah Dasar. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 2(1), 255–266. https://doi.org/10.47861/jdan.v2i1.822