Strategi Pemasaran Inovatif Produk Kacandipa Dalam Menentukan Potensi Pasar Di Desa Sunju

Authors

  • Tediy Adrian Hermansyah Universitas Tadulako
  • Syamsul Bahri Dg. Parani Universitas Tadulako
  • Zakiyah Zahara Universitas Tadulako
  • Asriadi Asriadi Universitas Tadulako

DOI:

https://doi.org/10.47861/sammajiva.v2i1.862

Keywords:

SWOT, Marketing Strategy, Local Products

Abstract

This study aims to investigate innovative marketing strategies for Kacandipa products in Sunju Village using a SWOT analysis approach. By combining qualitative data from scientific literature and observations, we analyzed the internal strengths, weaknesses, opportunities, and threats that affect the marketing of Kacandipa products. The results of the SWOT analysis identified product uniqueness, utilization of local raw materials, strong local reputation as key strengths, while limited distribution and lack of consumer awareness are some of the weaknesses faced. In the face of digital market expansion opportunities and government support, we formulated a TOWS strategy that includes strengthening digital market expansion, supply chain optimization, and increasing consumer awareness. The practical implication of this research is to provide guidance for local businesses to develop effective and sustainable marketing strategies for Kacandipa products in the Sunju Village market and possibly beyond that geographical boundary. It is hoped that the results of this study can contribute to the local marketing literature and provide insights for practitioners in optimizing the market potential of local products.

References

Amalia, N. R., Yulianti, F., & Kadir, A. (2023). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Meningkatkan Penjualan Pada Cafe Bree Sweetandfreeze Banjarmasin (Menggunakan Analisis SWOT). Jurnal Rimba: Riset Ilmu Manajemen Bisnis Dan Akuntansi, 1(3), 41- 48.

Ashari, U., Abidin, Z., & Tangahu, M. R. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Emping Jagung IKM Al-Fazal Kabupaten Bone Bolango. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 4(4), 794-807.

Asikin, A., Yunus, R., & Lamusa, F. (2023). Strategi Pemasaran Home Industri Kacandipa Di Desa Sunju Kabupaten Sigi Sulawesi Tengah. Jurnal Manajemen Kreatif Dan Inovasi, 1(2), 23-30.

Asriadi, A., (2021). Potensi Wirausaha Geowisata Pasca Bencana Alam Likuifaksi. Jurnal Manajemen, 13(1), 157-167.

Fadhillah, M. H., Solihin, S. A., & Nugrahyani, D. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Pada Kerta Cafe Dalam Upaya Memulihkan Ekonomi Pasca Pandemi Covid-19. Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(2), 259-266.

Habib, M. A. F. (2021). Kajian Teoritis Pemberdayaan Masyarakat Dan Ekonomi Kreatif. Ar Rehla, 1(2), 106-134.

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. GROWTH Jurnal Ilmiah Ekonomi Pembangunan, 1(2), 157-172.

Lestari, A., & Aslami, N. (2022). Strategi Pemasaran Produk Asuransi Syariah. Mimbar Kampus: Jurnal Pendidikan Dan Agama Islam, 21(2), 80-89.

Moleong. J. Lexy. 2020. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung.PT Remaja Rosdakarya Offset.

Munandar, J. N., Tumberl, A. L., & Soegoto, A. S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran Bisnis Kopi Saat Pandemi Covid-19 (Studi Kasus Pada Black Cup Coffee And Roastery Manado). Jurnal EMBA: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 8(4).

Parani, S. B. D., (2020). Pengaruh Ekuitas Merek Terhadap Repurchase Intention Handphone Merek Samsung Kepada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Univeristas Tadulako Di Kota Palu. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (Jimut), 1(2), 221-232.

Permatasari, D., Yogapratama, F., Kurniafitra, I. I., & Islamiah, W. (2022). Pelatihan Digital Marketing Sebagai Upaya Pengembangan Strategi Pemasaran Produk Umkm Batik Di Kelurahan Gedog Kota Blitar. Tranasformasi Dan Inovasi, Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1.

Puspitasari, A. W., & Oktafia, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Untuk Peningkatan Pangsa Pasar Produk Jelly Motif Pada UD. Sumber Abadi Kecamatan Gedangan Kabupaten Sidoarjo. Al-Infaq: Jurnal Ekonomi Islam, 11(2), 140-157.

Rachmadewi, I. P., Firdaus, A., Qurtubi, Q., Sutrisno, W., & Basumerda, C. (2021). Analisis Strategi Digital Marketing Pada Toko Online Usaha Kecil Menengah. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 7(2), 121-128.

Rahardjo, S., Tambunana, W., & Sukmono, Y. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Pupuk NPK Pelangi Untuk Menghadapi Pasar Bebas ASEAN. Journal Industrial Servicess, 7(2), 276-280.

Rambe, D. N. S., & Aslami, N. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Dalam Pasar Global. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 213-223.

Ratnawati, S. (2020). Analisis SWOT Dalam Menentukan Strategi Pemasaran (Studi Kasus Di Kantor Pos Kota Magelang 56100). Jurnal Ilmu Manajemen, 17(2), 58-70.

Reza, F., Santoso, B., & Dewi, E. (2020). Strategi Pemasaran Berdasarkan Analisis SWOT Pada Mini Market Di Mutiara Mart Rowotengah Jember. International Journal Of Social Science And Business, 4(2), 301-307.

Siagian, A. O., & Cahyono, Y. (2021). Strategi Pemulihan Pemasaran UMKM Di Masa Pandemi Covid-19 Pada Sektor Ekonomi Kreatif. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 3(1), 206-217.

Sianturi, R. D. (2020). Manajemen Pemasaran Menggunakan Analisis SWOT Pada UMKM Guna Meningkatkan Daya Saing UMKM. Journal Of Business And Economics Research (JBE), 1(1), 45-50.

Sugiyono, 2020. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Syafa’at, A., & Wahid, A. (2020). Strategi Pemasaran Produk Sepatu Menggunakan Metode Analisis SWOT Dengan Matrik IFAS Dan EFAS Di PT. Bagoes Tjipta Karya. JKIE (Journal Knowledge Industrial Engineering), 7(3), 108-117.

Syah, R. F., Fasa, M. I., & Suharto, S. (2021). Analisis SWOT Dalam Strategi Pemasaran Produk Perbankan Syariah Di Indonesia. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 3(3), 396-416.

Taufiqurrahman, M., Hidayat, H., & Negoro, Y. P. (2023). Pengembangan Dan Implementsi Strategi Pemasaran Inovatif Untuk Produk Rengginang Mini Dalam Industri Makanan Ringan Metode Analisis SWOT Dan Marketing MIX. Jurnal Teknik Industri Terintegrasi (JUTIN), 6(4), 1336-1344.

Wibowo, J. (2021). Efektivitas Strategi Pemasaran Dan Manajemen Keuangan Pada UMKM Roti. DIKEMAS (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat), 5(1)

Zahara Zakiyah. (2020). Peran Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Di Cafe Orangae Puncak Padanjese. Jurnal Ilmu Manajemen Universitas Tadulako (Jimut), 6(1), 70-78.

Downloads

Published

2024-01-30

How to Cite

Tediy Adrian Hermansyah, Syamsul Bahri Dg. Parani, Zakiyah Zahara, & Asriadi Asriadi. (2024). Strategi Pemasaran Inovatif Produk Kacandipa Dalam Menentukan Potensi Pasar Di Desa Sunju. Sammajiva: Jurnal Penelitian Bisnis Dan Manajemen, 2(1), 283–297. https://doi.org/10.47861/sammajiva.v2i1.862

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.