Meta Analisis Pengaruh Pola Asuh Dalam Memberikan Gadget Terhadap Sosial Emosional Anak Usia Dini

Authors

  • Aisyah Amalia Khoirul Amini UIN Syarif Hidayatullah
  • Nailul Azizah UIN Syarif Hidayatullah
  • Siti Salwa UIN Syarif Hidayatullah
  • Fidrayani Fidrayani UIN Syarif Hidayatullah

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.1081

Keywords:

Reward and Punishment, Social Emotional, Early Childhood, Meta Analysis

Abstract

This research aims to compare several aspects of research results between 2019 and 2024. The method used is preferred reporting items for systematic reviews and meta analyzes (PRISMA).  This article discusses the influence of parenting styles in providing gadgets on the social emotional development of early childhood.  The results of this research also show that the way parents allow their children to use gadgets greatly influences their social and emotional development.  The size of its influence is very significant for children.  Around 9.5% to 14.2% of children experience social and emotional problems in the age range of zero to five years, which can affect their developmental abilities and readiness to enter school.

References

Artha Mahindra Diputera, K. F. (2023). Asesmen perkembangan sosial emosional anak usia 4-5 tahun dalam permainan alas estafet di TK Baiturrahman Sidoluhur Malang. Jurnal Usia Dini, 26.

Elly Purwanti, M. (2020). Pengaruh penggunaan gawai terhadap perkembangan sosial emosional anak usia 4-6 tahun. Azzahra, 55.

Iyah Sofiyah, N. S. (2024). Hubungan pengetahuan, pola asuh orang tua dan durasi paparan gadget dengan kejadian speech delay (keterlambatan berbicara) pada anak prasekolah usia 3-6 tahun di Klinik Ikhlas Medika 2 tahun 2023. Sinergi, Jurnal Riset Ilmiah, 93.

Niki Astria, R. (2023). Hubungan intensitas penggunaan gadget terhadap perkembangan emosional anak usia pra sekolah di TK Bhayangkari 29 Jambi. Jurnal Kesehatan Saintika Meditory, 20-21.

Sefriyanti, I. (2022). Pengaruh kreativitas guru terhadap kemampuan kognitif anak usia 5-6 tahun di RA Azzahra Lampung. Jurnal Pendidikan Anak, 2.

Selvia Nurul Qomari, R. R. (2021). Pengaruh paparan gadget terhadap risiko gangguan mental emosional anak di PAUD Anna Husada. Jurnal Ilmiah Obsgin, 248-249.

Syahrul, N. N. (2021). Analisis pengaruh pola asuh orang tua terhadap perkembangan sosial dan emosional anak usia dini di masa pandemi Corona Virus 19. Jurnal Basicedu, 685.

Tutik Hidayati, Y. N. (2019). Hubungan penggunaan gadget dengan kemandirian dan kematangan sosial anak pra sekolah. Oksitosin: Jurnal Ilmiah Kebidanan, 108-109.

Vivi Irzalinda, A. S. (2022). Pentingnya kelekatan ibu dalam membangun kecerdasan sosial emosional anak usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 1-2.

Published

2024-06-11

How to Cite

Aisyah Amalia Khoirul Amini, Nailul Azizah, Siti Salwa, & Fidrayani Fidrayani. (2024). Meta Analisis Pengaruh Pola Asuh Dalam Memberikan Gadget Terhadap Sosial Emosional Anak Usia Dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 117–124. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.1081

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.