Analisis Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermaian Puzzle
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v2i4.1346Keywords:
fine motor development, puzzle, early childhood, hand-eye coordination, problem-solvingAbstract
Abstract: This study aims to analyze the development of fine motor skills in early childhood through puzzle-playing activities. Fine motor skills involve the coordination of small muscles, particularly those in the hands and fingers, which are essential for activities such as writing and drawing. The method used in this study was observation of children's puzzle-playing activities in kindergarten. The results indicate that playing puzzles significantly enhances children's fine motor abilities, including hand-eye coordination, the ability to grasp small objects, perseverance, and problem-solving. Children who frequently play with puzzles demonstrate improvements in their ability to assemble and complete puzzles quickly and accurately. Additionally, this activity helps improve children's focus and concentration. These findings suggest that puzzle games are not only enjoyable but also support the cognitive and motor development of early childhood.
References
Ary, D., Jacobs, L.C. & Razavieh, A. 1976. Pengantar Penelitian Pendidikan. Terjemahan oleh Arief Furchan. 1982. Surabaya: Usaha nasional
Arikunto, S. 1998. Prosedur Penelitian. Jakarta: Rinneka Cipta.
Jawa Pos. 22 April 2008. Wanita Kelas Bawah Lebih Mandiri, hlm. 3
Kansil, C.L. 2002. Orientasi Baru Penyelenggaraan Pendidikan Program Profesional dalam Memenuhi Kebutuhan Dunia Idustri. Transpor, XX (4): 54-5 (4): 57-61
Kumaidi. 2005. Pengukuran Bekal Awal Belajar dan Pengembangan Tesnya. Jurnal Ilmu Pendidikan. Jilid 5, No. 4,
Waseso, M.G. 2001. Isi dan Format Jurnal Ilmiah. Makalah disajikan dalam Seminar Lokakarya Penulisan artikel dan Pengelolaan jurnal Ilmiah, Universitas Lambung mangkurat, 9-11Agustus.
Amini, S., Firmawati, A. N., & Khotimah, N. (2018). Peningkatan Kecerdasan Anak Usia Dini dalam Memecahkan Masalah melalui Permainan Puzzle. Journal of Education Research, 4(2), 778–784. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/266
Chi Hyun, C., Martinus Tukiran, Laksmi Mayesti Wijayanti, Masduki Asbari, Agus Purwanto, & Priyono Budi Santoso. (2020). Piaget versus Vygotsky: Implikasi Pendidikan antara Persamaan dan Perbedaan. Journal of Engineering and Management Science Research (JIEMAR), 1(2), 286–293. https://journals.indexcopernicus.com/search/article?articleId=2661032
Damayanti, K. K. (2023). Proses Pembelajaran dan Perkembangan Kognisi Menurut Perspektif Jean Piaget. Journal of Life Span Development, 1(1), 50–65. https://journal.ukmc.ac.id/index.php/jlsd/article/view/1026%0Ahttps://journal.ukmc.ac.id/index.php/jlsd/article/download/1026/1032
Dian Arisanti, N. K., Dewi, A. A. N. T. N., & Indrayani, A. W. (2024). Pengaruh Puzzle Terhadap Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Prasekolah Di Tk Santo Yoseph Denpasar. Media Kesehatan Politeknik Kesehatan Makassar, 19(1), 8–13. https://doi.org/10.32382/medkes.v19i1.550
Ilyas Sitti Nurhidayah, & Satriani, S. (2019). Pengaruh Penggunaan Puzzle Jari Tangan Dalam Mengembangkan Motorik Halus Di Taman Kanak-Kanak. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 5.
Indraswari, L. (2012). Peningkatan Perkembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalaui Kegiatan Mozaik Di Taman Kanak-Kanak Pembina Agam. Jurnal Pesona PAUD, 1(1–13), 1–13.
Ismail, M. H., Halimah, L., Hopiani, A., & AM, M. A. (2023). Penguatan Kompetensi Guru PAUD di Kabupaten Pangandaran dalam Implementasi Merdeka Bermain melalui Media Loose Parts. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bina Darma, 3(3), 223–232. https://doi.org/10.33557/pengabdian.v3i3.2658
Karyadi, A. C., & Jannah, R. (2023). Meningkatkan Kemampuan Motorik Kasar Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Permainan Dampu Bulan. Jurnal Penelitian Tindakan Kelas, 1(1), 53–56. https://doi.org/10.61650/jptk.v1i1.181
Lestari, M. D. A. (2023). Prosiding Loka Karya Pendidikan Islam Anak Usia Dini Ialn Ponorogo “Gizi untuk Anak Usia Dini” Tahun 2023 Pengaruh Bermain Puzzle Terhadap Perkembnagan Motorik Halus Pada Anak Usia 5-6 Tahun. 3–7.
Nurasyiah, R., & Atikah, C. (2023). Karakteristik Perkembangan Anak Usia Dini. Khazanah Pendidikan, 17(1), 75. https://doi.org/10.30595/jkp.v17i1.15397
Rahayu Khoerunnisa, S., Muqodas, I., & Justicia, R. (2023). Pengaruh Bermain Puzzle terhadap Perkembangan Motorik Halus Anak Usia 5-6 Tahun. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 49–58. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.279
Sanenek, A. K., Nurhafizah, N., Suryana, D., & Mahyuddin, N. (2023). Analisis Pengembangan Kemampuan Motorik Halus pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2), 1391–1401. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i2.4177
Sinaga, R. (2018). Pendidikan Karakter pada Anak Usia Dini. Societas Dei: Jurnal Agama Dan Masyarakat, 5(2), 180. https://doi.org/10.33550/sd.v5i2.89
Suryaningsih, C., & Munahefi, D. N. (2021). Penerapan Puzzle Bernuansa Etnomatematika Melalui Permainan Engklek pada Materi Bangun Datar. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 111–118. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/article/view/45008
Trivina, Herdiani, R. T., Vienlentia, R., Mulyani, Suriswo, Haryani, N., Nurhayati, S. A., Lelyana, N., Yuniarni, D., Hartinah, S., Nasution, F. S., Sulaiman, & Dewi, I. (2024). Bimbingan Konseling Anak Usia Dini (Vol. 19, Issue 5).
Wahyuni, D. C. (2021). Pengembangan Motorik Halus Anak Usia Dini Di Taman Kanak-Kanak Negeri Pembina Painan. Edukids: Jurnal Pertumbuhan, Perkembangan, Dan Pendidikan Anak Usia Dini, 18(1), 49–53. https://doi.org/10.17509/edukids.v18i1.33826
Wiresti, R. D., & Na’imah, N. (2020). Aspek Perkembangan Anak : Urgensitas Ditinjau dalam Paradigma Psikologi Perkembangan Anak. Aulad : Journal on Early Childhood, 3(1), 36–44. https://doi.org/10.31004/aulad.v3i1.53