Pengaruh Keterlibatan Orang Tua Dalam Dukungan Dan Pengembangan Bakat Olahraga Anak-Anak Di Usia Dini
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1464Keywords:
parental involvement, sports talent development, early childhood, family support, social factorsAbstract
This article examines the impact of parental involvement in supporting and developing children's sports talents in early childhood. The study explores various factors influencing the level of parental engagement, including social, economic, cultural aspects, and personal experiences. Through a comprehensive literature review, the article identifies that effective parental involvement can enhance children's motivation, skills, and sports performance, while inadequate involvement can have negative consequences. The article also highlights the importance of support strategies tailored to the specific needs of families and cultural contexts, as well as the role of programs that facilitate parental engagement. The findings provide insights for designing more effective interventions to support the development of children's sports talents.
References
Achmadi, A. (2020). Model pembelajaran sentra dapat menjelaskan sikap bersosial untuk anak usia taman kanak-kanak. Inkrementapedia: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(02), 26–31. https://doi.org/10.36456/inkrementapedia.vol1.no02.a2090
Adawiah, A. R., Andiya, A., Sartika, L., & Hendriawan, D. (2023). Sistem pengelolaan model pembelajaran klasikal dan model pembelajaran kelompok di TK Mini Pak Kasur. JIEEC (Jurnal Pendidikan Islam untuk Anak Usia Dini), 5(2), 25. https://doi.org/10.30587/jieec.v5i2.5760
Afrianti, K. (2022). Hubungan antara model pembelajaran dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar sejarah siswa di SMAN 7 Cirebon. Retrieved from http://repositori.uinfasbengkulu.ac.id/1336/
Agung Hidayatulloh, M., & Laily Fauziyah, N. (2020). Keterlibatan Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Satuan PAUD Islam. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 5(4), 149–158. https://doi.org/10.14421/jga.2020.54-02
Agustinawati, N. (2020). Pengaruh metode pembelajaran dan kemandirian belajar terhadap hasil belajar sejarah siswa di SMAN 7 Cirebon. Jurnal Pendidikan Sejarah, 3(2), 3.
Aisyah, S., Sujiono, B., & Gunarti, W. (2020). Perkembangan dan konsep dasar pengembangan anak usia dini. Jakarta: Universitas Terbuka.
Akbar, R., & Hawadi, P. (2020). Psikologi perkembangan anak: Mengenal sifat, bakat, dan kemampuan anak. Jakarta: Grasindo.
Anastasia, D. (2022). Strategi penerapan pembelajaran area dalam. Jurnal Seputar Penelitian Pendidikan Keagamaan, 3(2).
Anjani, R., & Mashudi, E. A. (2024). Keterlibatan Orang Tua Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Perspektif Orang Tua Dan Guru. Kumarottama: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 110–127. https://doi.org/10.53977/kumarottama.v3i2.1246
Arsyad, A. (2021). Media pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Beetlestone, F. (2020). Creative learning (Alih bahasa oleh Narulita Yusron). Bandung: Nusa Media.
Cahyani, K. (2020). Pengaruh model area terhadap perkembangan kognitif anak usia 5-6 tahun di RA Hidayatullah Kec. Sei Lepan Kabupaten Langkat TP 2019/2020.
Careemdeen, J. D. (2024). Influence of Parental Income and Gender on Parental Involvement in the Education of Secondary School Children in Sri Lanka: A Comprehensive Investigation. E-Bangi Journal of Social Science and Humanities, 21(1). https://doi.org/10.17576/ebangi.2024.2101.19
Cholimah, N. (n.d.). UPAYAPENINGKATAN PARTISIPASI ORANG TUA DAN KUALITAS PENDIDIK PADA PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DI INDONESIA.
Damayanti, D. (2021). Panduan Islami perawatan bayi. Yogyakarta: Pinang Merah Publisher.
Deswita. (n.d.). Peran komunikasi orang tua.
Fidesrinur, J., Riza, E., & Fitria, N. (2022). Pola Keterlibatan Orang Tua Dalam Pengembangan Anak Usia Dini Holistik Integratif (PAUD HI) Di Jakarta Selatan Dan Depok. Jurnal Ilmiah Potensia, 7(2), 127–144. https://doi.org/10.33369/jip.7.2
Gustiawati, R., Fahrudin, & Syafei, M. M. (2020). Implementasi model-model pembelajaran penjas dalam meningkatkan kemampuan guru memilih dan membaca strategi pembelajaran penjasorkes. Jurnal Ilmiah Solusi, 1(3), 33–40.
Hajerah, & Syamsuardi. (2020). Penggunaan model pembelajaran pada taman kanak-kanak kota Makassar. Jurnal CARE (Penelitian dan Pendidikan Penasihat Anak), 5(2), 1–7.
Hardiyanti, D., & Sukiram, M. (2020). Strategi pengembangan moral anak usia dini. Salatiga: Widyasari Press.
Hasan, M. (2020). Pendidikan anak usia dini. Yogyakarta: DIVA Press.
Hasanah, R. M., Supriadi, D., & Raini, Y. (2022). Penggunaan metode pembelajaran konvensional pada mata pembelajaran IPA siswa sekolah dasar. Retrieved from https://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/PTP/article/download/1305/966
Hendrowibowo, L., & Kristanto, W. (2024). Parental Involvement in Character Education of Young Children. International Journal of Early Childhood Learning, 31(1), 1–23. https://doi.org/10.18848/2327-7939/CGP/v31i01/1-23
Hurlock, E. (2020). Metode perkembangan anak (Jilid 1). Jakarta: PT. Glora Aksara Pratama.
Indah, O., & Sary, P. (2022). KETERLIBATAN ORANGTUA DALAM PENANAMAN NILAI TATAKRAMA BUDAYA JAWA DI LINGKUNGAN KARATON SURAKARTA. Jurnal AUDHI, 5(1), 1–7. https://jurnal.uai.ac.id/index.php/AUDHI
Juriana, J., Rahmawati, Y., Sumantri, M. S., & Hidayat, D. R. (2021). An analysis of the factors involved in providing parental support for developing sport talent in early childhood. International Journal of Human Movement and Sports Sciences, 9(4), 682–696. https://doi.org/10.13189/saj.2021.090412
Khudoyberdiyev, S. M. (2020). CHARACTERISTICS OF EARLY DETERMINATION OF TALENT IN SPORTS IN CHILDREN. https://doi.org/10.15863/TAS
Krijan, K., Vrdoljak, D., & Milić, M. (2023). parental involvement in supporting sports activities of young swimmers. Gazzetta Medica Italiana Archivio per Le Scienze Mediche, 182(3), 85–91. https://doi.org/10.23736/S0393-3660.22.04926-9
Kuracki, K. (2024). The sense of coherence and parental resilience and the involvement of parents of children with special developmental needs in early reading initiations. Family Forum, 13, 307–323. https://doi.org/10.25167/ff/5064
Larasati, K. (2021). Smart games for smart baby. Yogyakarta: Araska.
Latief, M. A. (2020). Model pembelajaran area pada pendidikan inklusif anak usia 5-6 tahun di lembaga Early Childhood Care and Development Resource Center (ECCD-RC) Yogyakarta. Jurnal Anak Usia Dini Indonesia: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 1(1), 1. https://doi.org/10.35473/ijec.v1i1.375
Leite, N., Arede, J., Shang, X., Calleja-González, J., & Lorenzo, A. (2021). The Influence of Contextual Aspects in Talent Development: Interaction Between Relative Age and Birthplace Effects in NBA-Drafted Players. Frontiers in Sports and Active Living, 3. https://doi.org/10.3389/fspor.2021.642707
Lestari, W. R., Wahyudin, U. R., & Abidin, J. (2021). Efektivitas penerapan metode drill dalam pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(2), 3848. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1485
Mastrorilli, G., & Greco, G. (2020). PARENTAL INVOLVEMENT IN YOUTH SPORTS: PERCEIVED AND DESIRED BEHAVIOUR BY CHILDREN. European Journal of Fitness, Nutrition and Sport Medicine Studies, 1(2). https://doi.org/10.46827/ejfnsm.v1i2.68
Mursyid. (2021). Belajar dan pembelajaran PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Noor Fithriasari, L. (2023). PERAN ORANG TUA TERHADAP PENDIDIKAN ANAK USIA DINI DALAM HADIS NABI. Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 5(1). http://ejournal.staiat-tahdzib.ac.id/tsaqofi
Novaria, A. I., & Triton, P. B. (2020). Cara pintar mendampingi anak. Yogyakarta: Tugu Publisher.
Oludipe, B. D. (2009). INFLUENCE OF EARLY LITERACY PARENTAL INVOLVEMENT ON SCIENCE ACHIEVEMENT OF JUNIOR SECONDARY SCHOOL STUDENTS IN NIGERIA.
Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2020 tentang Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini.
Putri, D. P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37. https://doi.org/10.29240/jpd.v2i1.439
Reni Rahmawati. (2023). Analisis Tingkat Keterlibatan Orang Tua dalam Proses Evaluasi Belajar Anak Usia Dini di Lingkungan PAUD.
Rifa, I. (2020). Koleksi games edukatif di dalam dan luar sekolah. Yogyakarta: FlashBooks.
Shao, M., He, W., Zhao, L., & Su, Y. S. (2022). The Influence of Parental Involvement on Parent Satisfaction: The Moderating Effect of Parental Educational Level and the Number of Children. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.752802
Shoppia, T., Ichsan, I., & Winarti, W. (2022). Pengaruh Tingkat Pendidikan Orang Tua Dan Implikasinya Terhadap Pola Asuh Pendidikan Anak Usia Dini Di RA ARROFROF. Zuriah : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1). https://doi.org/10.29240/zuriah.v3i1.4679
Sisdiknas. (2020). Undang-Undang No. 20 Tahun 2020 tentang Sistem Pendidikan Nasional.
Suciati, S. (2021). Bahan ajar pendidikan dan latihan profesi guru. Semarang: PLPG.
Sudono, A. (2021). Sumber belajar dan alat permainan untuk pendidikan anak usia dini. Jakarta: Grassindo.
Sujiono, B., dkk. (2020). Metode pengembangan fisik. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sundayana, W. (2021). Pembelajaran berbasis tema. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Yus, A. (2021). Penilaian perkembangan belajar anak taman kanak-kanak (Cetakan ke-3). Jakarta: Prenada Media.