Student Mistakes In Solving SPLDV Story Problems: An Analysis Based On Newman's Procedure

Authors

  • Jeklin Nadia Legi Universitas Negeri Manado
  • Jorry F. Monoarfa Universitas Negeri Manado
  • Vivian E. Regar Universitas Negeri Manado

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.207

Keywords:

Error analysis, Story problems, Newman's procedure, SPLDV

Abstract

This study seeks to characterize the categories of errors students make when solving SPLDV word problems using Newman's method. Descriptive qualitative research methods are employed. This study was conducted in class VIII A at SMP Negeri 4 Touluaan during the even semester of the academic year 2021-2022. The research participants were fifteen students. Then, a test comprised of SPLDV story questions was administered to collect data. The test results were then used to select 5 students at random for interviews, based on their distinct errors. The obtained data was analyzed using the following steps: data reduction, data presentation, and conclusion. Most of the class VIIIA students at SMP N 4 Touluaan made reading errors (4.44%), understanding errors (13.33%), transformation errors (26.66%), process skills errors (48.88%), and mnemonic skills errors (68.88%).

References

Aan Komariah, D. S. (2014). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabetha.

Abdur Rahman As'ari, M. T. (2017). Matematika Kelas VIII/Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.

Amalia, S. (2017). Analisis Kesalahan Berdasarkan Prosedur Newman Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Ditinjau Dari Gaya Kognitif Mahasiswa. Pendidikan Matematika FKIP Universitas Peradaban Bumiayu, 14.

Baharuddin, N. A. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan soal Cerita Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel Berdasarkan Newman Kelas X SMA Barrang Lompo. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendididkan Program Studi Pendidikan Matematika.

Dinda Rahmawati, L. (2018). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Program Linier Dengan Prosedur Newman. Pascasarjana Pendidikan Matematika Universitas Sebelas Maret, 13.

Grahita, A. (2014). Identifikasi Kesalahan Siswa dan Pemberian Scaffolding dalam menyelesaikan Soal Matematika pada Materi Operasi Pecahan Bentuk Aljabar Kelas VII C SMP Pangudi Luhur Segitiga.

Haryati, T. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pemecahan Masalah Berdasarkan Prosedur Newman. Skripsi tidak diterbitkan: Semarang : Universitas Negeri Semarang .

Kandouw, T. R. (2014). Pembelajaran Matematika Dasar Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Yogyakarta: Ar-ruz Media.

Laswadi. (2015). Pendekatan Problem Solving Berbantuan Komputer dalam Pembelajaran Matematika. Aljabar, 6(1).

Malik, A. (2017). Analisis Kesalahan Menyelesaikan Soal Cerita Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV) Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Orong Telu. Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Terbuka.

Priyanto, A. S. (2015). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pokok Bahasan Teorema Pythagoras Berdasarkan Kategori Kesalahan Newman di Kelas VIII A SMP Negeri 10 Jember. Artikel Ilmiah Mahasiswa(1), pp. 1-5.

Rusman. (2016). Pembelajaran Tematik Terpadu Teori, Praktik, dan Penilaian. Jakarta: Rajawali Pers.

Satiti, T. (2014). Analisis Dengan Prosedur Newman Terhadap Kesalahan Peserta Didik Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah Matematika. Semarang: Jurusan Matematika Fakultas Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam Universitas Negeri Semarang.

Siregar, D. P. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Prosedur Newman di SMP Muhammadiyah 02 Medan T.P 2017/2018. Medan: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Tia Pramesti, S. (2020). analisis Kesalahan Siswa Berdasarkan Prosedur Newman Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Materi Pecahan Pada Kelas IV S Negeri Manyaran 02 Semarang . Universitas PGRI Semarang Indonesia, 11.

Triani, e. a. (2015). The Use Of Auditory, Intelectually, Repetition Model With Multimedia to Improve Match Learning at The Fourth Grade Students of SDN 5 Kutosari in The Academic Year of 2014/2015. Jurnal Kalam Cendekia PGSD Kebumen, Vol. 3, No.4.1.

Downloads

Published

2023-05-31

How to Cite

Jeklin Nadia Legi, Jorry F. Monoarfa, & Vivian E. Regar. (2023). Student Mistakes In Solving SPLDV Story Problems: An Analysis Based On Newman’s Procedure. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 46–57. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.207

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.