Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Materi Keberagaman Budaya Bangsaku di Kelas IV SDN Bangkingan II/ 442 Surabaya

Authors

  • Grashella Devanda Yulisma Putri Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Yudha Popiyanto Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Desi Eka Pratiwi Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i3.345

Keywords:

Learning Media, Pop up book, Cultural Diversity Materials of My Nation

Abstract

Learning media is a tool that is used as an intermediary from the teacher to students which contains material to achieve learning objectives. The research used in this study is research and development (Research and Development). The model used in this research is ADDIE (Anlysis, Design, Development, Implementation, Evaluation). The purpose of this research is to produce a Pop up book media that is suitable for learning activities in class IV SDN Bangkingan II/442 Surabaya. The instruments used in collecting data were validation test questionnaires for media experts, material experts, audience and pre-test, post-test questions. After conducting research by conveying material through Pop up book media, it increased through the post-test scores, which experienced an increase in the average score of 80-100 for each student.

 

 

References

Azizah, A. A. M. (2021). Analisis Pembelajaran IPS di SD/MI Dalam Kurikulum 2013. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 5(1), 1–14.

Habibi, C. D., & Setyaningtyas, E. W. (2021). Pengembangan Media Pop-Up Book untuk Kemampuan Pemecahan Masalah pada Pembelajaran Bangun Ruang Kubus dan Balok Kelas V SD. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 1251– 1351.

Hasanah, M. (2022). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Ips. Jurnal Ilmiah Edukatif, 8(1), Article 1.

Ismail, M. I. (2020). Teknologi pembelajaran sebagai media pembelajaran. Cendekia Publisher.

Jumriani, J., Rahayu, R., Abbas, E. W., Mutiani, M., Handy, M. R. N., & Subiyakto, B. (2021). Kontribusi Mata Pelajaran IPS untuk Penguatan Sikap Sosial pada Anak Tunagrahita. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4651–4658.

Nurfadhillah, S. (2021). MEDIA PEMBELAJARAN Pengertian Media Pembelajaran, Landasan, Fungsi, Manfaat, Jenis-Jenis Media Pembelajaran, dan Cara Penggunaan Kedudukan Media Pembelajaran. CV Jejak (Jejak Publisher).

Pratiwi, D. E. (2021). Penggunaan Aplikasi Zoom Meeting dan XLC (Xaverius Learning Center) Selama Study From Home Pada Masa Pandemi Covid-19 Di SD Katolik Xaverius Surabaya. Bina Gogik: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 8(1).

Ulfah, T. A., Wahyuni, E. A., & Nurtamam, M. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Kartu Uno Pada Pembelajaran Matematika Materi Satuan Panjang. Osf Preprints. https://doi.org/10.31219/osf.io/qt4mv

Downloads

Published

2023-07-15

How to Cite

Grashella Devanda Yulisma Putri, Yudha Popiyanto, & Desi Eka Pratiwi. (2023). Pengembangan Media Pop Up Book Pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Materi Keberagaman Budaya Bangsaku di Kelas IV SDN Bangkingan II/ 442 Surabaya. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 15–22. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i3.345

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.