Analisis Media Loose Part Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini

Authors

  • Ardiana Nur Maulida Hakim Universitas PGRI Semarang
  • Sumarno Sumarno Universitas PGRI Semarang
  • Ida Dwijayanti Universitas PGRI Semarang

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.280

Keywords:

Loose Part Media, Fine Motor, Early Childhood

Abstract

This article discusses loose part media learning that needs to be developed to become a teaching material media that can be used by early childhood. This loose part media can develop various aspects, especially in fine motor aspects. Loose part media is one of the media that can be arranged, assembled, combined, moved and others according to the wishes and needs of the child. This study aims to determine the learning of loose part media to improve children's fine motor skills. The research method that can facilitate this analysis is a descriptive method for quantitative methods. Data collection techniques used are through observation and interviews. In conclusion, the existence of loose part-based learning media will increase children's creativity and fine motor skills in learning activities in class.

References

Achroni, K. (2012). Mengoptimalkan Tumbuh Kembang Anak Melalui Permainan Tradisional. Jakarta: Yogyakarta Javalitera.

Antara, P. A. (2019). Implementasi Pengembangan Karakter Anak Usia Dini dengan Pendekatan Holistik. Jurnal Ilmiah VISI PGTK PAUD dan Dikmas, 14(1), 17-26.

Imamah, Z., & Muqowim. M. (2020). Pengembangan kreativitas dan berpikir kritis pada anak usia dini melalui motode pembelajaran berbasis STEAM and loose part. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender Dan Anak, 15(2), 263-278.

Mulyasa, H. E. (2012). Manajemen PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurfadilah,. Nurmalina. & Amalia. R. (2020). Kemampuan Motorik Halus Melalui Kegiatan Kolase Dengan Bahan Loose Part Pada Anak Usia 4-6 Tahun di Bangkinang Kota. Journal of Teacher Education, 2(1), 224-230.

Primayana, H. K. (2020). Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Berbantuan Media Kolase Pada Anak Usia Dini. Purwadinata: Jurnal Agama dan Budaya, 4(1), 91-100.

Puspita, A. W. (2019). Penggunaan Loose Parts Dalam Pembelajaran Dengan Muatan STEM. Journal of Pendidikan Non Formal, 21(2), 17-30. doi: JPNF_EDISI_2_201920200511-119735- omw81l-with-cover-page-v2.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net)

Siskawati & Heerawati. (2021). Efektivitas Media Loose Parts di PAUD Kelompok A Pada Masa Belajar Dari Rumah. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 15(1), 41-47

Siyoto, S. & Sodik, A. M. (2015). Dasar Metodologi Penelitian. Yogyakarta: Literasi Media

Sujiono, N. Y. (2013). Konsep Dasar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: PT INDEX

Sukmadinata, S, N. (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya

Wiyani., Ardy, N. & Barnawi. (2012). Formad PAUD: Konsep, Karakter, dan Implementasi Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media

Yus, A. & Sari, W. W. (2020). Pembelajaran di Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Kencana Artikel dalam Jurnal:

Downloads

Published

2023-06-21

How to Cite

Ardiana Nur Maulida Hakim, Sumarno Sumarno, & Ida Dwijayanti. (2023). Analisis Media Loose Part Untuk Meningkatkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 114–122. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i2.280

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.