Pengembangan Media Pembelajaran Bariumplants Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SDN Kamal 1

Authors

  • Resti Frendiyanti Universitas Trunojoyo Madura
  • Conny Dian Sumadi Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i3.413

Keywords:

Media, Bariumplants, Science Subjects

Abstract

The purpose of this study was to develop bariumplants media that was valid, effective, and interesting for Class IV Science Science subjects at SDN Kamal 1. The subjects of this study were 3 grade IV students in small group trials, 24 students in field trials. The results showed that: 1) the average validity results from media expert validators, learning device design, learning materials were 87.6% with a very valid category. 2) the results of the effectiveness test were obtained through observing the teacher's activities, obtaining a percentage, namely 90% small group trials and 95% field trials. Observing student activities obtained percentages, namely 95% small group trials and 93.75% field trials.  As well as student learning outcomes tests obtained by 24 students who were declared complete with scores above KKM 65 and classically student learning completeness obtained a percentage of 100% complete.  3) the results of the attractiveness test were obtained through a student response questionnaire in the small group test obtained 97.7% and the field test obtained 99.1% with a very interesting category.  Based on the results of the research, the bariumplants media showed very valid, very effective, and very interesting criteria so that it could be used in science subjects Chapter 1 Plants are the Source of Life on Earth, Topic A Parts of Plant Body in class IV SDN Kamal 1.

References

Adam, S. (2015). Pemanfaatan media pembelajaran berbasis teknologi informasi bagi siswa kelas X SMA Ananda Batam.Jurnal Computer Based Information System, 3(2). 78-90.

Aghni, R. I. (2018). Fungsi dan jenis media pembelajaran dalam pembelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 16(1), 98-107.

Ahmadiyanto, A. (2016). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-ruf-si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Pada Materi Kedaulatan Rakyat Dan Sistem Pemerintahan Di Indonesia Kelas Viiic SMP Negeri 1 Lampihong Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2), 980-993.

Akbar, S. (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung:Rosdakarya.

Andriani, R., Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80-86.

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877-5889.

Cecep Kustandi, D. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Konsep dan Aplikasi Pengembangan Media Pembelajaran Bagi Pendidik Disekolah dan Masyarakat. Jakarta: Kencana.

Fembriani, F. (2022). Analisis Implementasi Pembelajaran IPA dan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Kontekstual, 3(02), 100-106.

Fitriyah, C. Z., & Wardani, R. P. (2022). Paradigma Kurikulum Merdeka Bagi Guru Sekolah Dasar. Scholaria. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 12(3), 236-243.

Herawadi, D. (2020). Struktur Fungsi & Metabolisme Tubuh Tumbuhan. Bandung:SEAMEO QITEP in Science

Hidayah, N., & Ami, M. S. (2021). Validasi Ahli Terhadap Koleksi Herbarium Tumbuhan yang Digunakan dalam Upacara Adat Tedhak Siti di Kabupaten Jombang. Jurnal Kajian Pendidikan IPA, 1(2), 53-61.

I Made Tegeh, I. N. (2014). Model Penelitian Pengembangan . Yogyakarta: Graha Ilmu.

Karno, R., Windayati, V. P., & Afifah, N. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Herbarium Pada Materi Organ Tumbuhan Di SMP N 5 Rambah Hilir (Doctoral dissertation, Universitas Pasir Pengaraian). Jurnal Ilmiah Mhasiswa FKIP Prodi Biologi, 3(1). 2-6

Mabsutsah, N., & Yushardi, Y. (2022). Analisis Kebutuhan Guru terhadap E Module Berbasis STEAM dan Kurikulum Merdeka pada Materi Pemanasan Global. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(2), 205-213.

Marisa, M. (2021). Inovasi kurikulum “Merdeka Belajar” di era society 5.0. Santhet. Jurnal Sejarah, Pendidikan, Dan Humaniora, 5(1), 66-78.

Marlina, L., & Sholehun, S. (2021). Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Bahasa Indonesia Pada Siswa Kelas IV SD Muhammadiyah Majaran Kabupaten Sorong. Frasa. Jurnal Keilmuan, Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 2(1), 66-74.

Marlina, S., Panjaitan, R. G. P., & Ariyati, E. (2016). Pengembangan Herbarium Hasil Inventarisasi Tumbuhan Obat Sebagai Media Pembelajaran Pada Subpokok Bahasan Angiospermae. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 5(2), 1-12.

Nugraha, T. S. (2022). Kurikulum Merdeka untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. :Jurnal Inovasi Kurikulum, 19(2), 250-261.

Nugroho, R. (2021). Motivasi Belajar Peserta Didik Terhadap Pembelajaran Daring Program Pendidikan Kesetaraan Paket B di UPT SKB Cerme Gresik. JPUS: Jurnal Pendidikan Untuk Semua, 5(1), 24-37.

Nurani Dwi., dkk. (2022). Serba-Serbi Kurikulum Merdeka Kekhasan Sekolah Dasar. Jakarta:Tim Pusat Kurikulum dan Pembelajaran (Paskurjar).

Nurhakim, L., dkk. (2017). Pengalaman Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Berbasis Komputer Model Drills And Practice Di SMK.: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 6(6), 2-12.

Nurmalasari, L., Akhbar, M. T., & Syaflin, S. L. (2022). Pengembangan Media Kartu Hewan Dan Tumbuhan (TUHETU) Pada Pembelajaran IPA Kelas IV SD Negru. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 5(1), 1-8.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171.

Oktafiani, R., dkk. (2020). Tumbuhan Berbiji Dengan Pendekatan Saintifik dan Konteksual. Semarang:UNNES PRESS.

Purnama, M. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Pada Kompetensi Membaca Dengan Model Think Pair And Share Pada Siswa SMP Negri 117 Jakarta. Learning: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1), 63-72.

Rahayu, R., dkk. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu, 6(4), 6313-6319.

Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7181-7190.

Rezeqi, S., & Handayani, D. (2018). Pengembangan media pembelajaran pteridophyta berbasis herbarium. Jurnal Pelita Pendidikan, 6(1), 36-42.

Rohmah, A. N. (2017). Belajar dan Pembelajaran (Pendidikan Dasar). Jurnal Cendekia, 9(02), 193-210.

Sa’adah, R. N. (2020) Metode Penelitian R&D (Research and Develophment) Kajian Teoritis dan Aplikatif. Malang: Literasi Nusantara.

Sari, R. M. (2019). Analisis Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. PRODU: Prokurasi Edukasi Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 38-50.

Sugiharti, S. P. (2018). Penggunaan Media Realia (Nyata) Untuk Meningkatkan Aktifitas Dan Hasil Belajar Matematika Kompetensi Mengenal Lambang Bilangan Pada Siswa Kelas I SDN 02 Kartoharjo Kota Madiun. Jurnal Edukasi Gemilang (JEG), 3(2), 7-14.

Sulastri, S., Imran, I., & Firmansyah, A. (2015). Meningkatkan hasil belajar siswa melalui strategi pembelajaran berbasis masalah pada mata pelajaran IPS di kelas V SDN 2 Limbo Makmur Kecamatan Bumi Raya. Jurnal Kreatif Online, 3(1).

Suryani, N. (2018). Media Pembelajaran inovatif dan Pengembangannya. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.

Yuliani, W., & Banjarnahor, N. (2021). Metode Penelitian Pengembangan (RND) Dalam Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Quanta, 5(3), 111-118.

Downloads

Published

2023-08-09

How to Cite

Resti Frendiyanti, & Conny Dian Sumadi. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Bariumplants Pada Mata Pelajaran IPAS Kelas IV SDN Kamal 1. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 62–76. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i3.413

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.