Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Bahasa pada Anak Usia Dini di TK ALIF MEDAN HELVETIA Tahun 2022

Authors

  • Ardiana Batubara Politeknik Kesehatan Kemekes Medan

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.549

Keywords:

Busy Book, Language Ability, Early Childhood

Abstract

According to the World Health Organization (WHO) in 2019, language development disorders worldwide had a fairly high incidence of 27.5%. In 2020, the Indonesian Ministry of Health reported that 0.4 million (16%) of Indonesian toddlers experienced developmental disorders. One of the problems in early childhood is language development disorders. Impaired speech and language development in children will result in impaired reading ability, verbal ability, behavior, psychosocial adjustment and poor academic ability. Efforts are needed to hone children's language skills by using interesting and fun methods and media to attract children's attention. The aim of this research is to determine the effect of busy books on the language skills of early childhood at Kindergarten Alif Medan Helvetia. The type of research used is pre-experimental design with a one group pretest-post test design. The sampling technique used the Slovin formula to obtain a sample size of 37 respondents in this research. The results of the study showed that the characteristics of the respondents were mostly female children (62.2%) and children aged 5 years (51.4%). Frequency distribution based on early childhood language abilities before being given busy book media (86.5%), while early childhood language abilities after being given busy book media (97.3%). There is a significant influence on the provision of busy book media on the language skills of early childhood at Kindergarten Alif Medan Helvetia in 2022 with p-value = 0.000 (p<0.05). It is hoped that schools and parents can use busy books as a learning tool to develop early childhood language skills.

References

Eliyyil Akbar , M. P. I. (2020). Metode Belajar Anak Usia Dini. Prenada Media

Kemenkes RI. (2021) Profil Kesehatan Indonesia. Vol. 48, IT - Information Technology. Jakarta: Kementerian Kesehatan Republik Indonesia

Profil Kesehatan Provinsi Sumatera Utara. (2019). Profil Kesehatan Provinsi Sumatera Utara.

Ratnaningsih, A. H. (2019). Peningkatan Penguasaan Kosa Kata Benda Menggunakan Meda Busy Book Pada Anak Tunarungu Kelas III di SLB Tunas Bhaki Pleret. Jurnal Widia Ortodidaktika, Vol 8 No 9, 921–36.

Lela Nurlela. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Busy Book dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini di Play Group Islam Bina Balita Way Halim Bandar Lampung

Sari, A.P.A. (2021). Pengembangan Media Busy Book Untuk Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Inggris Anak Usia 4-5 Tahun dengan Metode Bercerita.

Islamiati, Ana. (2020). Upaya Guru Mengembangkan Kemampuan Bahasa Anak Menggunakan Metode Bercerita Dengan Media Boneka Tangan. IAIN Metro.

Hasanah, AM AU. (2018). Analisis Keterlambatan dalam Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini (Studi Kasus pada Anak kembar). Jurnal Pendidik Dasar, 5(1):12–6.

Wulandari, Cici. (2020). Pembangan Media Busy Book Kelas 2 Madrasah Ibtidaiya Munawar. IAIN

Aprita, N., & Kurniah, N. (2021). Pengembangan Media Busy Book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Awal dan Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini (Studi Pada Anak Kelompok A PAUD Kota Bengkulu). DIADIK : Jurnal Ilmu Teknologi Pendidik, 11(1):50–63.

Afrianti Yulia , A., & Wirman. (2020) Penggunaan Media Busy Book Untuk Menstmulasi Kemampuan Membaca Anak. Jurnal Pendidik Tambusai, 4(2):1156–63.

Annisa RMN, Agustin M, Eliyawati C. (2019). Pengaruh Penggunaan Alat Permaianan Edukatif Busy Book Terhadap Perkembangan Kecerdasan Visual Spasial Anak.

Iskandarwassid & Dadang, S. (2018). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja Rosda Karya

Ismawati, E., & Umaya, F. (2017). Belajar Bahasa Di Kelas Awal. Yogyakarta: Penerbit Ombak

Susanto, A. (2020). Perkembangan Anak Usia Dini: Pengantar Dalam Berbagai Aspeknya. Jakarta: In Kencana

Hasnida. (2021). Media Pembelajaran Kreatif : Mendukung Pembelajaran Pada Anak Usia Dini. Jakarta: PT. Luxima Metro Media

Fadlillah, M. (2019). Buku Ajar Bermain & Permainan Anak Usia Dini.

Guslinda, & Kurnia, R. (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini.

Safira, A. R. (2020). Media Pembelajaran Anak Usia Dini.

Khadijah. (2019). Media Pembelajaran Anak Usia Dini.

Nilmayani, Zulkifli, Risma D. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Busy Book Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Paud Terpadu Filosofia Kubu Babussalam Rokan Hilir. Jurnal Online Mahasiswa Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau, 5(1):1–14.

Risa Mufliharsi. (2019). Pemanfaatan Busy Book Pada kosakata Anak Usia Dini di PAUD Swadaya. Journal of Chemical Information and Modeling, 3(9):1689–99.

Amanah, S. (2021). Pengembangan Media Busy Book Pembelajaran Tematik Tema 5 Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. 6.

Hartini, dkk. (2021). Buku Panduan Karya Tulis Ilmiah. Sleman: Deepublish

Arikunto, S. (2019). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Edisi Revisi IV. Jakarta: Rineka Cipta

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Alfabeta

Notoatmodjo, S. (2019). Metodolgi Penelitian Kesehatan. In Rineka Cipta

Downloads

Published

2023-10-31

How to Cite

Ardiana Batubara. (2023). Pengaruh Media Busy Book Terhadap Kemampuan Bahasa pada Anak Usia Dini di TK ALIF MEDAN HELVETIA Tahun 2022. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(4), 50–64. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.549

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.