Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book untuk Perkembangan Bahasa Lisan Ekspresif Anak Usia 5-6 Tahun di TK Tunas Harapan Ambarita

Authors

  • Ruth Trya Yogi Manik Universitas Negeri Medan
  • Dwi Septi Anjas Wulan Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i4.1323

Keywords:

Pop-Up Book Media, Expressive language, storytelling

Abstract

The aim of this research is to determine the effect of using Pop-up Book Media for the Development of Expressive Spoken Language in children aged 5-6 years. The method used in this research is a quantitative method. This research uses a one-group pretest-posttest design, meaning that the researcher randomly places participants into one group and does not check the condition of other groups to determine stability or clarity before providing treatment. This research was conducted at Tunas Harapan Ambarita Kindergarten, 10 participants were the sample for this research. The null hypothesis of this research was tested using non-parametric statistics. By using the Wilcoxon test, if Tcount is compared with Ttable N 10 with α = 0.05 Ttable = 8. From the data analysis above, it can be said that Tcount > Ttable where 55 > 8, thus the hypothesis is accepted. This means "There is a significant influence of the use of pop-up book media on the development of expressive spoken language in children aged 5-6 years at Tunas Harapan Ambarita Kindergarten.

References

Amalia, E. R. (2019). Meningkatkan perkembangan bahasa anak usia dini dengan metode bercerita. https://doi.org/10.31219/osf.io/kr5fw

Anggraini, E. S., & Utara, S. (2021). Pola komunikasi guru dalam pembelajaran anak usia dini melalui bermain. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 7(1), 27-37.

Anggraini, V., Yulsyofriend, Y., & Yeni, I. (2019). Stimulasi perkembangan bahasa anak usia dini melalui lagu kreasi Minangkabau pada anak usia dini. Pedagogi: Jurnal Anak Usia Dini dan Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 73. https://doi.org/10.30651/pedagogi.v5i2.3377

Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktek. PT Rineka Cipta.

Astuti, H. P. (2013). Perkembangan anak usia dini 1. Deepublish.

Dzuanda, B. (2011). Perancangan buku cerita anak pop-up tokoh-tokoh wayang berseri, seri Gatotkaca.

Jamaris, M. (2006). Perkembangan dan pengembangan anak usia taman kanak-kanak. Grasindo.

Madyawati, L. (2016). Strategi pengembangan bahasa pada anak. Kencana.

Maysaroh. (2018). Peningkatan kemampuan keaksaraan awal anak melalui penggunaan media flashcard. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel, Surabaya.

Rahmawati, N. (2014). Pengaruh media pop-up book terhadap penguasaan kosakata anak usia 5-6 tahun TK Putera Harapan. Jurnal Mahasiswa, 1-6. Universitas Negeri Surabaya.

Sudaryanti. (2010). Pentingnya pendidikan karakter sejak usia dini dalam mewujudkan warga negara yang baik. Makalah dipresentasikan dalam Pengabdian Masyarakat yang diselenggarakan oleh Persekutuan Doa Keluarga Besar Kristen di Kadisoka, Purwomartani, Kalasan, Sleman.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif. CV. Alfabeta.

Sylvia, I. N., & Hariani, N. (2015). Pengaruh penggunaan media pop-up book terhadap keterampilan menulis narasi siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 1196-1205.

Zubaidah, E. (2004). Perkembangan bahasa anak usia dini dan teknik pengembangan di sekolah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 3(3), 459–479. https://doi.org/10.21831/cp.v3i3.7600

Published

2024-10-03

How to Cite

Ruth Trya Yogi Manik, & Dwi Septi Anjas Wulan. (2024). Pengaruh Penggunaan Media Pop-Up Book untuk Perkembangan Bahasa Lisan Ekspresif Anak Usia 5-6 Tahun di TK Tunas Harapan Ambarita. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(4), 22–37. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i4.1323

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.