Evaluasi Terhadap Pelaksanaan Pendidikan Anak Usia Dini di KB Indah Mulya Indralaya
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v1i4.641Keywords:
Early Childhood Education, Implementation Evaluation, Curriculum Delivery, Teaching Methodologies, Learning Environment, KB Indah Mulya IndralayaAbstract
This research conducts an evaluation of the implementation of Early Childhood Education at KB Indah Mulya Indralaya. The study aims to assess the effectiveness and quality of the Early Childhood Education program, considering various factors such as curriculum delivery, teaching methodologies, infrastructure, and overall learning environment. Through a combination of qualitative and quantitative research methods, including surveys, interviews, and classroom observations, the evaluation seeks to identify strengths, weaknesses, and areas for improvement in the current implementation of Early Childhood Education at KB Indah Mulya Indralaya. The findings of this study contribute valuable insights to enhance the overall educational experience for young learners in the specified context.
References
Anggraini, Elya Siska,Dkk. (2021) .Evaluasi Pemenuhan Standar Minimal Sarana Dan Prasarana Pendidikan Anak Usia Dini.Volume 7 No.1 Juni
Anhusadar, L. O. (2020). Evaluasi Pelaksanaan Standar Produk Hasil Belajar pada Satuan Pendidikan Anak Usia Dini, 9(1), 76–93.
Anhusadar, L. O., & Islamiyah, I. (2019). Taman Layak Anak Usia Dini di Kota Kendari. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 117. https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i1.143
Chaterine, R. N. (2022). Nadiem: Kurikulum Prototipe Akan Kembalikan Peran Guru sebagai Pemimpin Pembelajaran. kompas.com. https://nasional.kompas.com/read/2022/01/19/13425621/nadiem-kurikulum-prototipe-akan-kembalikan-peran-guru-sebagai-pemimpi
Daniati, S. P. (2019). Natural School Culture as a Free And Fun Alternative Education in Building the Students’ Character. Elementary Education Online, 18(1). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2019.527617
Dewi, I., & Suryana, D. (2020). Analisis Evaluasi Kinerja Pendidik di PAUD Al-Azhar Bukittinggi. Obsesi, 4(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.465
Dr. Khadijah, M.Ag., Dan Armanila, M.Psi.(2019).Permasalahan Anak Usia Dini. Medan:Perdana Publishing
Felayati, & Yaswinda. (2019). Penerapan model evaluasi CIPPO dalam mengevaluasi penyelenggaraan lembaga PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 30-40. DOI: 10.31004/obsesi.v4i1.238
Hani, A. A. (2019). Evaluasi Pembelajaran Pada PAUD. Care, 7(1), 52–56.
Jaya, P. R. P., & Ndeot, F. (2019). Penerapan model evaluasi CIPP dalam mengevaluasi program layanan PAUD holistik integratif. PERNIK: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(01), 10-25.
Lestari, Sri. (2020). “Survei Implementasi Program Pendidikan Anak Usia Dini Holistik Integratif (PAUD HI) Di Kecamatan Cianjur.” 1–16.
Lina, L., Suryana, D., & Nurhafizah, N. (2019). Penerapan Model Evaluasi CIPP dalam Mengevaluasi Program Layanan PAUD Holistik Integratif. Obsesi, 3(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v3i2.200
Long, N. Van. (2019). Financing higher education in an imperfect world. Economics of Education Review, 71, 23–31. https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2018.06.004
Munastiwi,Erni .(2019).Manajemen Ekstrakurikuler Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD).Volume 3, Nomor 2, November2018/1440
Nurdin, La Ode Anhusadar. (2020),Evaluasi Pelaksanaan Standar Proses di Satuan Pendidikan Anak Usia Dini
Renti Oktaria. (2019). Evaluasi Program Penataan Lingkungan Bermain Berbasis Hubungan Sosial Anak Di RA Istiqlal Jakarta Pusat. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 16891699. https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004
SIAP. (2020). Rekapitulasi data pendidikan di Kabupaten Wakatobi: TK/PAUD. Sistem Informasi Aplikasi Online Versi 2.0.0 Beta. Diakses dari http://wakatobi.siap-online.com
Suryani,Lilis (2019).Analisis Permasalahan Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Masyarakat Indonesia.Jurnal Ilmiah VISI PTK-PNF - Vol. 2, No.1
Susanti, A., & Zainuddin, Z. (2021). Penggunaan Media Audio-Visual untuk Meningkatkan Kemampuan Maharah Kalam pada Siswa Kelas X Ips 2 SMAN 1 Tanjung Lago. Jurnal LUGHOTI, 2(02), 1-21.
UNICEF. (2020). Situasi Anak Di Indonesia - Tren, Peluang, Dan Tantangan Dalam Memenuhi Hak-Hak Anak. Unicef
Utami, W. Y. D., Jamaris, M., & Meilanie, S. M. (2019). Evaluasi Program Pengelolaan Lembaga PAUD di Kabupaten Serang. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 67. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.259
Widaningsih, T., Widyawati, P. N., Shodiq, A., & Zayadi, A. (2019). Revolusi Industri 4.0 Dan Pendidikan Aanak Usia Dini Untuk Generasi ALFA: Sebuah Telaah. 2, 9.
Yati, F., & Yaswinda, Y. (2019). Penerapan Model Evaluasi CIPPO dalam Mengevaluasi Penyelenggaraan Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 30. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.238
Zainuddin, Z. (2021). Strategi Penerapan Media Audio Visual Dalam Menanamkan Nilai Kesabaran Pada Anak Usia Dini Di KB Mawar Indah Muara Penimbung Ulu
Zubaidi, M. (2020). Profesionalisme Guru dan Efektifitas Pembelajaran pada Pendidikan Anak Usia Dini. Obsesi, 4(2). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.505