Pengaruh Model Cooperative Learning Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Speech Delay Di PAUD Fathur Rahman

Authors

  • Khoiryah Nabila Putri Universitas Pendidikan Indonesia
  • Ghalidza Annisa Haq Universitas Pendidikan Indonesia
  • Asri Dwi Puspita Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.968

Keywords:

Cooperative Learning, Early Childhood Education (PAUD), Language Development, Speech Delay

Abstract

This research discusses the influence of cooperative learning models on the language development of children with speech delay. The aim of this study is to examine and demonstrate the effectiveness of the cooperative learning model in improving the speaking abilities of children with speech delay. This research utilizes a descriptive qualitative approach with qualitative questionnaire methods, participatory observation, and structured interviews. Subject determination in the research uses purposive sampling techniques. The research findings indicate that the cooperative learning model can be used as one of the models implemented by teachers to address children with speech delay in schools. The series of learning processes, consisting of three main types of activities arranged by teachers every day, provide opportunities for children with speech delay to socialize intensively with their peers at school, thereby stimulating every aspect of cognitive, affective, and psychomotor development in students effectively.

 

 

References

Alfin, J., & Pangastuti, R. (2020). Perkembangan bahasa pada anak speechdelay. JECED: Journal of Early Childhood Education and Development, 2(1), 76-86.

Amalia, D. R., Hidayatullah, R., Anwar, M. S., & Irhamudin, I. (2019). Interferensi Bahasa Indonesia ke dalam Bahasa Arab di Pondok Roudlatul Qur’an Metro Lampung. Attractive: Innovative Education Journal, 1(1), 80-110.

Amalia, E. R. (2019). Meningkatkan perkembangan bahasa Anak Usia Dini dengan metode bercerita.

Audina, M., Murtilita, M., & Putri, T. H. (2021). Stimulasi terhadap Perkembangan Bahasa pada Anak Usia 1-5 Tahun: Literature Review. ProNers, 6(2).

Azizah, U. (2018). Keterlambatan Bicara dan Implikasinya dalam Pembelajaran Anak Usia Dini. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2), 281-297.

Budiarti, E., Rahmani, E., Yusnita, E., Sumiati, C., & Yunaini, Y. (2022). Pengaruh Penerapan Oral Motor Untuk Anak Speech Delay Usia 2-4 Tahun. Jurnal Pendidikan Indonesia, 3(10), 953-960.

Fauzia, W., Meiliawati, F., & Ramanda, P. (2020). Mengenali dan menangani speech delay pada anak. Jurnal al-Shifa Bimbingan Konseling Islam, 1(2), 102-110.

Istiqlal, A. N. (2021). Gangguan keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia 6 tahun. Preschool: Jurnal Perkembangan dan Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 206-216.

Khairi, H. (2018). Karakteristik perkembangan anak usia dini dari 0-6 tahun. Jurnal warna, 2(2), 15-28.

Khomsiyatun, U., & Samiaji., M. H. (2022). Membaca Proses Pemerolehan Bahasa Anak. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/artikel-detail/3692/membaca-proses-pemerolehan-bahasa-anak. Diakses pada 5 Mei 2024.

Kurnia, L. (2020). Kondisi Emosional Anak Speech Delay Usia 6 Tahun di Sekolah Raudhatul Athfal An-Najat Kecamatan Rangkasbitung Kabupaten Lebak. E-Jurnal Aksioma Al-Asas, 1(2).

Mansur, N. R., Ratnasari, J., & Ramdhan, B. (2022). Model STEAM Terhadap Kemampuan Kolaborasi dan Kreativitas Peserta Didik:(STEAM Model Collaboration Ability And Creativity of Students). BIODIK, 8(4), 183-196

Nilawati, E., & Suryana, D. (2012). Gangguan Terlambat Bicara (Speech Delay) dan Pengaruhnya Terhadap Social Skill Anak Usia Dini. Jurnal. Padang: Perpustakaan Universitas Negeri Padang.

PUSPITASARI, V. I. (2022). Science Project Sebagai Strategi Stimulasi Kemampuan Bicara Pada Speech Delay Anak Usia Dini. EDUKIDS: Jurnal Inovasi Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 17-24.

Rosalina, A. (2011). Peningkatan Kemampuan Bahasa Anak Usia Dini Melalui Kegiatan Bermain. Psycho Idea, 9(1).

Saputra, A., & Kuntarto, E. (2020). Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia Prasekolah. Repository Unja.

Sari, Y. A., Utama, F., & Yawisah, U. (2019). Request and Politeness Strategy by Native Dayanese at OKU South Sumatra Indonesia. International Journal of Applied Linguistics and English Literature, 8(1), 230-235.

Wijayaningsih, L. (2018). Peran pola asuh orang tua dalam meningkatkan kemampuan bicara anak speech delay (Studi kasus di Homeschooling Bawen Jawa Tengah). Satya Widya, 34(2), 151-159.

Wulandari, A. S. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan MIPA, 12(3), 682-689.

Wulansuci, G., Sumitra, A., & Santana, F. D. T. (2022). Penyuluhan model pembelajaran abad-21 (cooperative learning) sebagai upaya mengatasi stress akademik anak usia dini pasca pandemi Covid-19 pada pendidik PAUD. Abdimas Siliwangi, 5(3), 493-506.

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. QUANTA: Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling dalam Pendidikan, 2(2), 83-91.

Published

2024-05-07

How to Cite

Khoiryah Nabila Putri, Ghalidza Annisa Haq, & Asri Dwi Puspita. (2024). Pengaruh Model Cooperative Learning Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Speech Delay Di PAUD Fathur Rahman. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 72–83. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.968

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.