Keterlambatan Berbahasa dalam Aspek Fonologi pada Anak Usia 5 Tahun
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1193Keywords:
Speech Delay, Phonology, PhonemesAbstract
The purpose of this study was to find out the causes of language delays in phonological aspects of five-year-old subjects. The problem that underlies this research is related to language disorders. Language disorder in children's speech development is one type of communication disorder which is indicated for children who experience disturbances in the process of using any symbols in language. In this study, it discusses speech sound pronunciation disorders experienced by 5 year old children, especially in the phonological aspect. The method used is qualitative with note-taking techniques and collecting data sources through interviews, subjects are given light questions so they are easy to understand.
References
Andriyana. (2020). Analisis gangguan fonologi dan variasi pelafalan fonem /r/ pada penderita cadel. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia.
Ardiyansyah, M. (2020). Perkembangan bahasa dan deteksi dini keterlambatan berbicara (speech delay) pada anak usia dini. Kreatif Publishing Member of Guepedia Group.
Arti, H. S. (2021). Keterlambatan berbahasa anak usia lima tahun pada tataran fonetik: Kajian linguistik. Arkhais: Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra Indonesia.
Azizah, U. (2017). Keterlambatan bicara dan implikasinya dalam pembelajaran anak usia dini. Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 6(2).
Fadhli, A. (2010). Buku pintar kesehatan anak. Pustaka Anggrek.
Hermawan, D. (2018). Kesantunan berbahasa pada anak usia 11 tahun. Jurnal Metamorfosis, 11(1).
Masitoh. (2019). Gangguan bahasa dalam perkembangan bicara anak. Edukasi Lingua Sastra.
Mayasari, D., & Sari, E. (2021). Diftong dan kluster pada tuturan masyarakat Manduro. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).
Sari, C. R., dkk. Keterlambatan bicara anak usia 5 tahun. Prosiding Seminar dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar.
Siregar, A. O., & Hazizah, N. (2019). Studi kasus keterlambatan bicara anak usia 6 tahun di taman kanak-kanak. Aulad: Journal on Early Childhood, 2(2).
Suhandra, I. R. (2019). Hubungan bahasa, sastra, dan ideologi. Cordova Jurnal, 9(2).
Suparmiati, A., dkk. (2013). Hubungan ibu bekerja dengan keterlambatan bicara pada anak. Jurnal Sari Pediatri, 14(5).
Yanti, Z. P. (2024). Kajian kebahasaan (teori dan analisis). Thalibul Ilmi Publishing & Education.