Dampak Interaksi Anak yang Mengalami Speech Delay pada Anak 5 Tahun di Terapi Spisial Nasywa
DOI:
https://doi.org/10.47861/khirani.v2i2.1002Keywords:
Interaction of specch delayed children aged 5 yearsAbstract
Speech delay is a term in English which means delay in speaking.Children who experience speech delay can have an impact on aspects of the child’s language development, thus also having an impact on the child’s social interaction abilities. This research using qualitative methods aims to find out the impact of children experiencing speech delay, and the role of teachers in handling children’s social interactions in Nasywa special therapy. The subjects of this research were a teacher and a 5 year old child who experienced speech delay. This type of qualitative descriptive research uses data collection techniques in the form of observation and interviews. The results of the research show that children are still not able to pronounce sentences clearly so that teachers can handle children’s interactions by responding and stimulating, using educational game tools such as puzzles, teaching children to practice pronouncing existing letters, teachers also provide additional learning that is equivalent to know more words, write letters, and communicate.
References
Andriani E,. Nihwan . (2023) . Interaksi sosial anak yang mengalami speech delay di tk perintis rejo asri. Jurnal I’ tibar jurnal pendidikan anak usia dini , vol , 7 no. 02.hlm 35
Angraeni R,.Irawan B,. Maulana A,. ( 2024). Faktor dan Cara Mengatasi Speech Delay terhadap Pemerolehan Bahasa Anak. Jurnal Onoma: Pendidikan, Bahasa dan Sastra
Fauziah W,. Meiliati F,. Dan Ramanda P,. (2020). Mengenali dan menangani speech delay pada anak “1 no 2 . Hlm 3
Hasanah, N. I. (2021). Upaya Orang Tua dalam Mengatasi Anak yang Terlambat Berbicara (Study Kasus pada Anak yang Ketergantungan pada Gadget). Widya Kumara: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(1), 11-19.
Herpiyana I,. Hasanah N.I,. Rusdiah,. (2022).Interaksi Sosial Anak Yang Memiliki Speech Delay. Jurnal Smart Paudp Vol. 5, No.2, Juli2022
Hidayat A,. Interaksi Sosial Anak Speech Delay Di Sekolah Raudhatul Athfal Al Barkah Kecamatan Citeras Kabupaten Serang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Anak Bangsa.Vol. 1, No. 01, Februari, 2022hal. 1-12
Humaeroh. (2016). Pembelajaran Bahasa pada Anak yang Mengalami Keterlambatan Berbicara untuk Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi. As-sibyan: Jurnal Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 1(2), 126-138
Iktiqlal A.N,. (2021). Gangguan Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay) Pada Anak Usia 6 Tahun. PRESCHOOL, Vol. 2 No. 2 April 2021
Mulyani A.N,. Siagani I,. (2023). Analisis faktor faktor penyebab gangguan berbicara pada anak . Jurnal pendidikan bahasa dan sastra indonesia , vol ,8. No, 02 . hlm 221
Nahri, V. H. (2019). Keterlambatan Bicara (Speech Delay) pada Anak Usia Dini. (Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Surakarta
Nilawati, E., & Suryana, D. (2012). Gangguan Terlambat Bicara (Speech Delay) dan Pengaruhnya terhadap Social Skill Anak Usia Dini. (Laporan Penelitian, Universitas Negeri Padang).
Ramadani A.N,, Nurfaizah, (2023). Strategi penanganan gangguan speech delay terhadap interaksi sosial aud di tk tumas jaya . Vol, 02 . No, 2 . Hlm 33
Setiady, R. V., Adib, A., & Wijayanti S. A. (2018) Perancangan Media Pembelajaran Edukasi Keterlambatan Berbicara Anak Usia 2-6 Tahun. (Laporan Penelitian, Universitas Kristen Peta, Surabaya).
Sunanik. (2013). Pelaksanaan Terapi Wicara dan Terapi Sensori Integrasi pada Anak Terlambat Bicara. Nadwa: Jurnal Pendidikan Islam, 7(1), 19-44
Taseman,dkk,.1 Juni 2020,.Strategi Penanganan Gangguan (Speech Delay) Terhadap Interaksi Sosial Anak Usia Dini di TK Negeri Pembina Surabaya.Jurnal of Early Childhood Education and Development, Vol 2, 1 juni 2020 (13-26)
Yulianda, (2019) . Faktor faktor yang mempengaruhi keterlambatan bicara pada anak balita . Jurnal pendidikan dan sastra indonesia. 2019 hlm 12-16