Pengaruh Mendongeng Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun di TK Bina Kreatif Kecamatan Sipoholon Tahun Ajaran 2022/2023

Authors

  • Cristina Oktavianisa Simamora Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Hisardo Sitorus Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Rotua Samosir Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v1i3.501

Keywords:

Storytelling, Listening Ability of 5-6 Years Old Children

Abstract

 Simamora, Cristina. 2023. " The Effect of Storytelling on Listening Ability of Children Aged 5-6 Years Old in Bina Creative Kindergarten, Sipoholon District, Academic Year 2022/2023 " Thesis : PK-AUD Prodi Tarutung State Christian Institute The purpose of this study was to determine the effect of storytelling on listening skills in children aged 5-6 years at Bina Creative Kindergarten, Sipoholon District, Academic Year 2022/2023 . The method used in this research is a quantitative research method with descriptive statistics . The population is all children aged 5 – 6 years in the Bina Creative Kindergarten, Sipoholon District, Academic Year 2022/2023 totaling 17 people. Data is collected by items closed questionnaire with 20 items. The results of the data analysis show that there is an effect of storytelling on listening skills in children aged 5-6 years at Bina Kreatif Kindergarten, Sipoholon District, Academic Year 2022/2023 : 1) Test requirements analysis: a) positive relationship test obtained r xy = 0, 696 > r table ( a =17 0.05, n = ) = 0.482 , thus it is known that there is a positive relationship between variable X and variable Y. b) A significant relationship test obtained t value = 3.750 > t table ( a =0.05,dk=n-2= 15 ) = 2, 131 thus there is a significant relationship between variable X and variable Y. 2). a) Influence test: Regression equation test, obtained regression equation . b) Test the hypothesis by using the F test to obtain F table = ( a = 0.05, dk quantifier k = 5 , dk denominator = n-2 = 17 -2 = 15 ) = 2.90 then F count > F table i.e. 14.04 > 2.90 . Thus Ha is accepted and H 0 is rejected.

 

References

Arikunto S, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik (Jakarta: Rineka Cipta, 2017) 17.

Darwis, M.A Dkk.(2022). Meningkatkan Keterampilan Menyimak melalui Metode Mendongeng Menggunakan Media Kertas Gambar Pada Usia Anak Kelompok B di Tk Grand Laugi Parepare. ANAKTA JOURNAL, 1(1), 6-10

Fatimah, F., & Kartikasari, R. D. (2018). Strategi belajar dan pembelajaran dalam meningkatkan keterampilan bahasa. Pena Literasi, 1(2), 108-113.

Fitroh,S.F. Dkk (2015). Dongeng sabagai media penanaman karakter pada anak usia dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 2(2), Hlm 97p

Henry Guntur Tarigan (2020). MENYIMAK Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. ANGKASA Bandung. hlm 31

Hijriyah, Umi. 2016. Menyimak Strategi dan Implikasinya Dalam Kemahiran Berbahasa. Lampung. Pusat Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 1(1) : 23.

Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1-11.

Permanik, I. (2016). Peningkatan Kemampuan Menyimak dan Berbicara Anak Usia Dini melalui Model Dialog Reading. Utile : Jurnal Kependidikan, 2(1), 39-48

Rahmat, A. S., & Sumira, D.Z. (2020). Peningkatan Kemampuan Menyimak Dasar Melalui Metode Mendongeng Interaktif Komunikatif. Jurnal Pendidikan Anak, 6(1),10-20.

Rimsasi, D.S & Trihartono, Y (2018). Menganalis Metode Pembelajaran Dongeng. Menganalisis Metode Pembelajaran Dongeng, hlm 3

Robingatin dkk, Pengembangan Bahasa Anak Usia Dini Analisis Kemampuan Bercerita Anak. (2020) Yogyakarta: AR-RUSS MEDIA, hlm 1

Rukiyah, R. (2018). Dongeng, mendongeng dan manfaatnya. ANUVA : Jurnal Kajian Budaya, Perpustakaan, dan Informasi 2(1), hlm 102

Sabariah Lusiana,(2016). Mari Mendongeng Panduan Belajar Mendongeng. Edisi 1. ZORA BOOK Yogyakarta, Hlm 25-34

Sablez, L.,& Pransiska, R. (2020). Analisi Pengaruh Mendongeng terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), hlm 3553

Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&I (Bandung: Alfabeta, 2016) 148

Sukaesih, E Dkk (2021). Pengaruh Kegiatan Mendongeng terhadap Keterampilan Menyimak Anak Usia Dini 5-6 Tahun. Hlm 46

Sunengsih, N. D. (2019). Pengaruh Motivasi, Keterampilan Dan Pengetahuan Pemasaran Terhadap Produktivitas Masyarakat Di Bandung-Indonesia. Eqien-Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 6(2), 101-109.

Triyadi, S. (2015). Efektivitas Penggunaan Media Audio – Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Bahasa Indonesia. JUDIKA (Jurnal Pendidikan Unsika), hlm 233

Umi Hijriyah, U. (2016). Menyimak Strategi dan Implikasinya Dalam Kemahiran Berbahasa. Lampung. Hlm 36

Undang-Undan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional” (Jakarta: Presiden Republik Indonesia,2003) hlm 3

Usman, Misnawati. 2018. Pengaruh Media Audio terhadap Kemampuan Menyimak Bahasa Jerman Mahaasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Jerman Universitas Negeri Makassar. Indonesian Journal of Education Studies, 21(2): 174.

Yus Anita, (2011). Model Pendidikan Anak Usia Dini. Edisi 1. PRENADA MEDIA GROUP Jakarta. Hlm 2

Downloads

Published

2023-09-11

How to Cite

Cristina Oktavianisa Simamora, Hisardo Sitorus, & Rotua Samosir. (2023). Pengaruh Mendongeng Terhadap Kemampuan Menyimak Anak Usia 5-6 Tahun di TK Bina Kreatif Kecamatan Sipoholon Tahun Ajaran 2022/2023. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(3), 123–132. https://doi.org/10.47861/khirani.v1i3.501

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.