Analisis Kepercayaan Diri Anak Melalui Pembelajaran Seni Tari Kreasi Usia 5-6 Tahun di TK Petro Medan Perjuangan

Authors

  • Asido Theresia Sihite Universitas Negeri Medan
  • Elya Siska Anggraini Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1292

Keywords:

early childhood, confidence, creative dance art

Abstract

This research is a qualitative study which aims to describe the self-confidence of children aged 5-6 years at Perjuangan Kindergarten through learning the art of creative dance. Self-confidence is a person's positive attitude that enables him to develop a positive assessment of himself and the environment he faces. Creative dance learning is a form of performing art where children create their own movements and expressions based on a certain theme, concept or inspiration. This research uses observation, interview and documentation data collection techniques. The subjects in this study were 11 children in group B and teachers in class B. The results of this study showed that building self-confidence in children through the art of dance, teachers used several methods, namely, using a demonstration method approach, providing positive encouragement so that children felt comfortable. , maintaining open communication with children, providing motivation and praise, and helping children when they have difficulties.

References

Alfiyan, A., & Rokhmah, A. M. (2016). Periodisasi perkembangan masa kanak-kanak awal. Jurnal Psikologi, 152071900009, 1–13.

Apriatin, A. (2014). Meningkatkan percaya diri. Ila Ayu Apriatin, FKIP UMP, 2018. Meningkatkan percaya diri, 8–30.

Ari Laili Rochmah. (2018). Pengaruh penguatan positif dan konsep diri terhadap percaya diri siswa kelas IV SD Negeri se-Kecamatan. Edisi 36 Tahun Ke-7.

Aryenis, A. (2018). Peningkatan rasa percaya diri anak melalui kegiatan bermain peran di taman kanak-kanak Restu Ibu. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD, 5(2), 47–60. https://doi.org/10.24036/103726

Ashar, D. S., & Pamungkas, J. (2023). Pembelajaran seni tari sebagai upaya peningkatan kepercayaan diri pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(4), 4038–4048. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i4.4604

Ayunda, Y., Simanjuntak, J., & Virganta, A. L. (2020). Studi tentang perhatian orang tua terhadap pengembangan konsep diri anak usia 5-6 tahun di TK Pelangi Kerasaan. Jurnal Usia Dini, 6(1), 44. https://doi.org/10.24114/jud.v6i1.19165

Damayanti, N., Kadek Ayu, Asril, N. M., & Wirabrata, D. G. F. (2023). Kegiatan seni tari kreasi terhadap kepercayaan diri anak kelompok usia 5-6 tahun. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 11(1), 140–147. https://doi.org/10.23887/paud.v11i1.63471

Fitriani. (2019). Pelatihan seni tari bagi anak usia dini melalui pendekatan ekspresi bebas di STKIP Bina Bangsa Getsempena Banda Aceh. Jurnal Buah Hati, 6(2 SE-Articles), 113–121. https://ejournal.bbg.ac.id/buahhati/article/view/584

Ginting, N. A., Harun, H., & Nurmaniah, N. (2022). Hubungan kecerdasan interpersonal dengan kepercayaan diri anak usia 5-6 tahun. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4297–4308. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2437

Humaida, R., Munastiwi, E., Irbah, A. N., & Fauziah, N. (2022). Strategi mengembangkan rasa percaya diri pada anak usia dini. Kindergarten: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 1(2), 1–15.

Khasanah, K., & Handayaningrum, W. (2021). Pengenalan seni tari pada anak usia dini sebagai upaya menangkal kecanduan gadget di Sanggar Seni Kartika Budaya Kab. Jember. Jurnal Pendidikan Sendratasik, 11(1), 140–153. https://doi.org/10.26740/jps.v11n1.p140-153

Kurniasih, K., Supena, A., & Nurani, Y. (2021). Peningkatan kepercayaan diri anak usia dini melalui kegiatan jurnal pagi. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2250–2258. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1109

Larasani, N., Yeni, I., & Mayar, F. (2020). Hubungan pola asuh orangtua dengan kepercayaan diri anak usia dini di taman kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4, 2368–2374.

M Rahman, M. (2014). Peran orang tua dalam membangun kepercayaan diri pada anak usia dini. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(2), 285. https://doi.org/10.21043/thufula.v2i2.4241

Macarau, V. V. V., & Stevanus, K. (2022). Peran orangtua dalam upaya menumbuhkan rasa percaya diri anak usia dini. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 3(2), 153–167. https://doi.org/10.47530/edulead.v3i2.113

Maulida, S. R., & Dhania, D. R. (2012). Hubungan antara kepercayaan diri dan dukungan orang tua dengan motivasi berwirausaha pada siswa SMK. Jurnal Psikologi, 11(2), 9. https://doi.org/10.14710/jpu.11.2.9

Mujiyem, M., & Pamungkas, J. (2022). Penerapan metode dan strategi pembelajaran seni pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6198–6207. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.3112

Okki, R. M. N. (2014). Meningkatkan percaya diri melalui metode show and tell pada anak kelompok A TK Marsudi Putra, Dagaran, Palbapang, Bantul, Yogyakarta. Meningkatkan Percaya Diri Melalui Metode Show and Tell Pada Anak Kelompok A TK Marsudi Putra, Dagaran, Palbapang, Bantul, Yogyakarta, September, 175.

Profile, S. E. E. (2018). Pendidikan anak usia dini. October.

Rahman, H. (2020). Pembelajaran seni tari pada anak usia dini di Sanggar Saoraja Art’s Kabupaten Bone. Educhild, 2(2), 51–57.

Ray, D., & Aruan, L. (n.d.). Dosen PG PAUD FIP UNIMED.

Simangunsong, Y., Virganta, A. L., Eza, G. N., & Lubis, M. S. (2024). Analisis rasa percaya diri anak usia 5-6 tahun melalui metode bernyanyi di TK Methodist Mandala. 2(4).

Simanjuntak, R., Simatupang, E., Gulo, I. N., Simaremare, A., & Anggraini, E. S. (2024). Peran komunikasi efektif dalam membangun hubungan guru-anak usia dini yang bermakna. 2(2), 196–205.

Virganta, A. L. (2023). Permainan pola ritme musik berbasis budaya sebagai upaya stimulasi kecerdasan musikal anak usia 5-6 tahun. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 9(1), 41. https://doi.org/10.24114/jbrue.v9i1.47898

Virginia, R., Krisnani, R., & Pamungkas, J. (2022). Analisis tahapan pembelajaran seni tari anak usia dini di TK Bakti 6 Kowang. Jurnal Pendidikan Anak, 11(2), 145–153.

Wahyuni, S., & Nasution, R. N. B. (2017). Upaya meningkatkan kepercayaan diri anak usia dini melalui metode bercerita di kelompok B RA An-Nida Sri. Raudhah, 5(2), 1–19.

Published

2024-09-04

How to Cite

Asido Theresia Sihite, & Elya Siska Anggraini. (2024). Analisis Kepercayaan Diri Anak Melalui Pembelajaran Seni Tari Kreasi Usia 5-6 Tahun di TK Petro Medan Perjuangan. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(3), 183–193. https://doi.org/10.47861/khirani.v2i3.1292

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.