Strategi Guru Dalam Menanamkan Kecerdasan Spritual Anak Usia Dini di TK Dahlia Kecamatan Tabongo Barat

Authors

  • Nurhayati Tine Universitas Negeri Gorontalo
  • Yuliyana Bakari Universitas Negeri Gorontalo
  • Waode Eti Hardiyanti Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1472

Keywords:

Teacher Strategy, Spiritual Intelligence, Early Childhood

Abstract

Teachers' strategies in instilling spiritual intelligence in early childhood involve the application of a holistic and consistent approach. This study aimed to determine teachers' strategies in instilling spiritual intelligence in early childhood at Dahlia Kindergarten, Tabongo District, Gorontalo Regency. This study uses a descriptive qualitative method to describe teachers' strategies in instilling spiritual intelligence in early childhood. The subjects of the study were 2 educators consisting of 1 grade 1 teacher and the principal. Data collection techniques in this study were through observation, interviews and documentation. So it can be concluded that the teacher's strategy in instilling spiritual intelligence in children is by providing examples of good behavior first so that children can imitate it, teaching children to enjoy doing good and helping others, providing good understanding for children. and getting children used to diligently carrying out worship according to their religion, and providing motivation for children to achieve their dreams

References

Afriyanti, K. (2022). Strategi guru dalam mengembangkan kecerdasan spiritual pada anak usia dini di Raudhatul Athfal Fathur-Rahman Tembilahan. Jurnal Pendidikan Islam, 73.

Ardini, P. P. (2012). Pengaruh dongeng dan komunikasi terhadap perkembangan moral anak usia 7-8 tahun. Jurnal Pendidikan Anak, 1, 51–52.

Arifin, A. (2011). Dakwah kontemporer: Sebuah studi komunikasi. Graha Ilmu.

Azzet. (2010). Mengembangkan kecerdasan spiritual bagi anak. Katahari.

Damayanti Ulfi. (2019). Pengembangan kecerdasan spiritual anak melalui pembelajaran dengan penerapan nilai agama, kognitif, dan sosial-emosional: Studi deskriptif penelitian di RA Al-Ihsan Cibiru Hilir. Syifa Al-Qulub, 3(2), 67.

Darojat, Z. (2001). Metodologi pengajaran agama Islam. Bumi Aksara.

Daud, Y. M. (2022). Tinjauan kompetensi kepribadian pendidik (suatu kajian teoretik). Jurnal Intelektualita Prodi MPI, 11(1), 114–124.

Fiah, R. El. (2014). Mengembangkan potensi kecerdasan spiritual anak usia dini: Implikasi bimbingannya. Konseli: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 01, 85–92.

Fitrarinda, D. (2023). Meningkatkan kecerdasan spiritual anak usia dini melalui metode pembiasaan di TK Al-Khoiriyah Karang Kemiri Kabupaten Oku Timur. 19(5), 1–23.

Fitrotunnisa, E. (2023). Strategi guru dalam meningkatkan kecerdasan spiritual anak usia dini RA Darul Ilmi Arshiya Banguntapan Bantul. (p. 10).

Hasan Muhammad, N. U. B. A. (2023). Pendidikan karakter anak usia dini. PT Sada Kurnia Pustaka.

Hasanah. (2022). Tantangan kompetensi sosial guru dalam pembelajaran abad ke-21. 1–9. https://doi.org/10.31237/osf.io/qu97f

Irawan, P. H., & Deni. (2022). Metode pengembangan kecerdasan spiritual anak usia dini: Telaah pemikiran Abdullah Nashih Ulwan. Ar-Risalah, XX(01), 75.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Anak, D. J. P., & Informal, U. D. N. F. Dan. (2014). Bahan ajar penguatan pembelajaran untuk PAUD baru, perkembangan anak usia 3-6 tahun. Kemendikbud. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/yaabunayya/article/viewfile/2808/2215

Khullida, R. (2020). Metode pengembangan kecerdasan spiritual anak usia dini (M. P. Dr. Novan Ardy Wiyani, Ed.). Pustaka Senja.

Lijames, D. (2023). Strategi guru dalam pengembangan kecerdasan spiritual pada anak usia dini di PAUD Bumi Lestari, Kelurahan Bumi Ayu Kota Bengkulu. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/

Monepa, A. A., & J. M. (2019). Keterampilan sosial anak usia dini: Teori dan metode pengembangan. Edu Publisher.

Mulyasa, E. (2008). Standar kompetensi dan sertifikasi guru. Remaja Rosdakarya.

Mulyono. (2012). Strategi pembelajaran (menuju efektivitas pembelajaran di abad global). UIN-Maliki Press.

Namsa, Y. (2000). Metodologi pengajaran agama Islam. Pustaka Firdaus.

Pramesti, R. (2021). Strategi guru dalam mengembangkan kecerdasan spiritual anak usia dini di PAUD Al-Hasanah Kota Bengkulu dimasa pandemi.

Rostriana, C., & Harahap, A. S. (2023). Strategi guru dalam mengembangkan kecerdasan eksistensial anak usia dini di PAUD Ismailiyah Mandailing Natal. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(21), 1014–1019.

Rosyidiana, N. (2019). Peran guru Al-Qur'an Hadits dalam menumbuhkan kecerdasan spiritual siswa di MA At-Thohiriyah Ngantru.

Safitri, L. N. (2019). Pengembangan nilai agama dan moral melalui metode bercerita pada anak. Golden Age: Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 4.

Sagal, S. (2009). Kemampuan profesional guru dan tenaga kependidikan. Alfabeta.

Sanjaya, W. (2006). Strategi pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Kencana.

Sujiono, Y. N. (2009). Konsep dasar pendidikan anak usia dini. Indeks.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Nurhayati Tine, Yuliyana Bakari, & Waode Eti Hardiyanti. (2024). Strategi Guru Dalam Menanamkan Kecerdasan Spritual Anak Usia Dini di TK Dahlia Kecamatan Tabongo Barat. Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 40–53. https://doi.org/10.47861/khirani.v3i1.1472

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.